Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran da...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English English |
Published: |
2016
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf |
_version_ | 1811136470890577920 |
---|---|
author | Norazmie Jaharsan |
author_facet | Norazmie Jaharsan |
author_sort | Norazmie Jaharsan |
collection | UMS |
description | Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran dan satu model pengajaran dan pembelajaran. Sampel kajian adalah pelajar tingkatan empat aliran Sains daripada sebuah sekolah luar bandar di Sandakan. Instrumen kajian iaitu ujian pencapaian (ujian pra-pasca) akan dianalisis menggunakan analisis ANCOVA bagi menguji hipotesis nol. Peningkatan pencapaian murid dalam ujian pasca berbanding ujian pra selepas menggunakan Model MeFots menunjukkan bahawa murid telah memahami subtopik yang dikaji dengan lebih baik lagi. Dapatan kajian membuktikan perlunya penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses PdP berlangsung untuk memudahkan pemahaman mereka terhadap konsep yang abstrak khususnya bagi mata pelajaran Biologi. |
first_indexed | 2024-09-24T00:51:02Z |
format | Thesis |
id | ums.eprints-39434 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-09-24T00:51:02Z |
publishDate | 2016 |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-394342024-08-07T00:34:59Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/ Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan Norazmie Jaharsan LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran dan satu model pengajaran dan pembelajaran. Sampel kajian adalah pelajar tingkatan empat aliran Sains daripada sebuah sekolah luar bandar di Sandakan. Instrumen kajian iaitu ujian pencapaian (ujian pra-pasca) akan dianalisis menggunakan analisis ANCOVA bagi menguji hipotesis nol. Peningkatan pencapaian murid dalam ujian pasca berbanding ujian pra selepas menggunakan Model MeFots menunjukkan bahawa murid telah memahami subtopik yang dikaji dengan lebih baik lagi. Dapatan kajian membuktikan perlunya penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses PdP berlangsung untuk memudahkan pemahaman mereka terhadap konsep yang abstrak khususnya bagi mata pelajaran Biologi. 2016 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf Norazmie Jaharsan (2016) Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah. |
spellingShingle | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Norazmie Jaharsan Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan |
title | Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan |
title_full | Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan |
title_fullStr | Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan |
title_full_unstemmed | Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan |
title_short | Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan |
title_sort | penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di sandakan |
topic | LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT norazmiejaharsan penggunaanmodelmefotsdalammeningkatkanpencapaiansubtopikmekanismefotosintesissekolahluarbandardisandakan |