Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan

Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran da...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Norazmie Jaharsan
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1811136470890577920
author Norazmie Jaharsan
author_facet Norazmie Jaharsan
author_sort Norazmie Jaharsan
collection UMS
description Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran dan satu model pengajaran dan pembelajaran. Sampel kajian adalah pelajar tingkatan empat aliran Sains daripada sebuah sekolah luar bandar di Sandakan. Instrumen kajian iaitu ujian pencapaian (ujian pra-pasca) akan dianalisis menggunakan analisis ANCOVA bagi menguji hipotesis nol. Peningkatan pencapaian murid dalam ujian pasca berbanding ujian pra selepas menggunakan Model MeFots menunjukkan bahawa murid telah memahami subtopik yang dikaji dengan lebih baik lagi. Dapatan kajian membuktikan perlunya penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses PdP berlangsung untuk memudahkan pemahaman mereka terhadap konsep yang abstrak khususnya bagi mata pelajaran Biologi.
first_indexed 2024-09-24T00:51:02Z
format Thesis
id ums.eprints-39434
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:51:02Z
publishDate 2016
record_format dspace
spelling ums.eprints-394342024-08-07T00:34:59Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/ Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan Norazmie Jaharsan LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice) Kajian berbentuk kuasi-eksperimen ini bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan Model MeFots dalam meningkatkan pencapaian subtopik Mekanisme Fotosintesis khususnya di sekolah luar bandar. Model ini merupakan bahan bantu mengajar yang bertindak sebagai rawatan didasari oleh dua teori pembelajaran dan satu model pengajaran dan pembelajaran. Sampel kajian adalah pelajar tingkatan empat aliran Sains daripada sebuah sekolah luar bandar di Sandakan. Instrumen kajian iaitu ujian pencapaian (ujian pra-pasca) akan dianalisis menggunakan analisis ANCOVA bagi menguji hipotesis nol. Peningkatan pencapaian murid dalam ujian pasca berbanding ujian pra selepas menggunakan Model MeFots menunjukkan bahawa murid telah memahami subtopik yang dikaji dengan lebih baik lagi. Dapatan kajian membuktikan perlunya penggunaan bahan bantu mengajar semasa proses PdP berlangsung untuk memudahkan pemahaman mereka terhadap konsep yang abstrak khususnya bagi mata pelajaran Biologi. 2016 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf Norazmie Jaharsan (2016) Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
Norazmie Jaharsan
Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
title Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
title_full Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
title_fullStr Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
title_full_unstemmed Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
title_short Penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di Sandakan
title_sort penggunaan model mefots dalam meningkatkan pencapaian subtopik mekanisme fotosintesis sekolah luar bandar di sandakan
topic LB1025-1050.75 Teaching (Principles and practice)
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/39434/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT norazmiejaharsan penggunaanmodelmefotsdalammeningkatkanpencapaiansubtopikmekanismefotosintesissekolahluarbandardisandakan