Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
The Modified Abbreviated Mathematics Anxiety Scale (mAMAS) merupakan satu instrumen pengukuran kebimbangan matematik bagi murid sekolah rendah. Pengadaptasian mAMAS di Malaysia menjadi keperluan bagi memudahkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah. Kajian melibatkan 214 murid tahun...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English English |
Published: |
Penerbit Universiti Malaysia Sabah
2024
|
Subjects: | |
Online Access: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/2/FULL%20TEXT.pdf |
_version_ | 1811136491332567040 |
---|---|
author | Sitti Sham Amir Siti Rahayu Mohd Hashim Khairuddin Abdullah @ Jerry |
author_facet | Sitti Sham Amir Siti Rahayu Mohd Hashim Khairuddin Abdullah @ Jerry |
author_sort | Sitti Sham Amir |
collection | UMS |
description | The Modified Abbreviated Mathematics Anxiety Scale (mAMAS) merupakan satu instrumen pengukuran kebimbangan matematik bagi murid sekolah rendah. Pengadaptasian mAMAS di Malaysia menjadi keperluan bagi memudahkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah. Kajian melibatkan 214 murid tahun lima di tiga buah sekolah rendah di Semporna. Kaedah terjemahan hadapan dan belakang digunakan untuk menterjemah soal selidik mAMAS oleh tiga orang penterjemah hadapan dan seorang penterjemah belakang. Dua pakar bertindak menyemak kesesuaian dan kesepadanan hasil terjemahan merentasi bahasa. Melalui Confirmatory Factor Analysis (CFA) mengesahkan dapatan Carey et al. (2017) iaitu terdapat dua domain dalam mAMAS melibatkan kebimbangan pembelajaran matematik dan kebimbangan pentaksiran matematik serta sembilan item dikekalkan. Analisis kebolehpercayaan mAMAS menggunakan pekali Alfa Cronbach mendapati mAMAS berupaya mengukur kebimbangan matematik murid sekolah rendah (α=0.884) serta mengukur kebimbangan pembelajaran matematik (α=0.857) dan kebimbangan pentaksiran matematik (α=0.8126). Implikasi kajian ini dapat mengembangkan kajian melibatkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah di Malaysia. |
first_indexed | 2024-09-24T00:51:19Z |
format | Article |
id | ums.eprints-40586 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-09-24T00:51:19Z |
publishDate | 2024 |
publisher | Penerbit Universiti Malaysia Sabah |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-405862024-08-09T00:20:55Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/ Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah Sitti Sham Amir Siti Rahayu Mohd Hashim Khairuddin Abdullah @ Jerry LB1501-1547 Primary education QA1-939 Mathematics The Modified Abbreviated Mathematics Anxiety Scale (mAMAS) merupakan satu instrumen pengukuran kebimbangan matematik bagi murid sekolah rendah. Pengadaptasian mAMAS di Malaysia menjadi keperluan bagi memudahkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah. Kajian melibatkan 214 murid tahun lima di tiga buah sekolah rendah di Semporna. Kaedah terjemahan hadapan dan belakang digunakan untuk menterjemah soal selidik mAMAS oleh tiga orang penterjemah hadapan dan seorang penterjemah belakang. Dua pakar bertindak menyemak kesesuaian dan kesepadanan hasil terjemahan merentasi bahasa. Melalui Confirmatory Factor Analysis (CFA) mengesahkan dapatan Carey et al. (2017) iaitu terdapat dua domain dalam mAMAS melibatkan kebimbangan pembelajaran matematik dan kebimbangan pentaksiran matematik serta sembilan item dikekalkan. Analisis kebolehpercayaan mAMAS menggunakan pekali Alfa Cronbach mendapati mAMAS berupaya mengukur kebimbangan matematik murid sekolah rendah (α=0.884) serta mengukur kebimbangan pembelajaran matematik (α=0.857) dan kebimbangan pentaksiran matematik (α=0.8126). Implikasi kajian ini dapat mengembangkan kajian melibatkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah di Malaysia. Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/2/FULL%20TEXT.pdf Sitti Sham Amir and Siti Rahayu Mohd Hashim and Khairuddin Abdullah @ Jerry (2024) Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 12. pp. 35-45. ISSN 1985-3637 |
spellingShingle | LB1501-1547 Primary education QA1-939 Mathematics Sitti Sham Amir Siti Rahayu Mohd Hashim Khairuddin Abdullah @ Jerry Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah |
title | Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah |
title_full | Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah |
title_fullStr | Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah |
title_full_unstemmed | Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah |
title_short | Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah |
title_sort | kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kebimbangan matematik sekolah rendah |
topic | LB1501-1547 Primary education QA1-939 Mathematics |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/2/FULL%20TEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT sittishamamir kesahandankebolehpercayaaninstrumenkebimbanganmatematiksekolahrendah AT sitirahayumohdhashim kesahandankebolehpercayaaninstrumenkebimbanganmatematiksekolahrendah AT khairuddinabdullahjerry kesahandankebolehpercayaaninstrumenkebimbanganmatematiksekolahrendah |