Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah

The Modified Abbreviated Mathematics Anxiety Scale (mAMAS) merupakan satu instrumen pengukuran kebimbangan matematik bagi murid sekolah rendah. Pengadaptasian mAMAS di Malaysia menjadi keperluan bagi memudahkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah. Kajian melibatkan 214 murid tahun...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sitti Sham Amir, Siti Rahayu Mohd Hashim, Khairuddin Abdullah @ Jerry
Format: Article
Language:English
English
Published: Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1811136491332567040
author Sitti Sham Amir
Siti Rahayu Mohd Hashim
Khairuddin Abdullah @ Jerry
author_facet Sitti Sham Amir
Siti Rahayu Mohd Hashim
Khairuddin Abdullah @ Jerry
author_sort Sitti Sham Amir
collection UMS
description The Modified Abbreviated Mathematics Anxiety Scale (mAMAS) merupakan satu instrumen pengukuran kebimbangan matematik bagi murid sekolah rendah. Pengadaptasian mAMAS di Malaysia menjadi keperluan bagi memudahkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah. Kajian melibatkan 214 murid tahun lima di tiga buah sekolah rendah di Semporna. Kaedah terjemahan hadapan dan belakang digunakan untuk menterjemah soal selidik mAMAS oleh tiga orang penterjemah hadapan dan seorang penterjemah belakang. Dua pakar bertindak menyemak kesesuaian dan kesepadanan hasil terjemahan merentasi bahasa. Melalui Confirmatory Factor Analysis (CFA) mengesahkan dapatan Carey et al. (2017) iaitu terdapat dua domain dalam mAMAS melibatkan kebimbangan pembelajaran matematik dan kebimbangan pentaksiran matematik serta sembilan item dikekalkan. Analisis kebolehpercayaan mAMAS menggunakan pekali Alfa Cronbach mendapati mAMAS berupaya mengukur kebimbangan matematik murid sekolah rendah (α=0.884) serta mengukur kebimbangan pembelajaran matematik (α=0.857) dan kebimbangan pentaksiran matematik (α=0.8126). Implikasi kajian ini dapat mengembangkan kajian melibatkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah di Malaysia.
first_indexed 2024-09-24T00:51:19Z
format Article
id ums.eprints-40586
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:51:19Z
publishDate 2024
publisher Penerbit Universiti Malaysia Sabah
record_format dspace
spelling ums.eprints-405862024-08-09T00:20:55Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/ Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah Sitti Sham Amir Siti Rahayu Mohd Hashim Khairuddin Abdullah @ Jerry LB1501-1547 Primary education QA1-939 Mathematics The Modified Abbreviated Mathematics Anxiety Scale (mAMAS) merupakan satu instrumen pengukuran kebimbangan matematik bagi murid sekolah rendah. Pengadaptasian mAMAS di Malaysia menjadi keperluan bagi memudahkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah. Kajian melibatkan 214 murid tahun lima di tiga buah sekolah rendah di Semporna. Kaedah terjemahan hadapan dan belakang digunakan untuk menterjemah soal selidik mAMAS oleh tiga orang penterjemah hadapan dan seorang penterjemah belakang. Dua pakar bertindak menyemak kesesuaian dan kesepadanan hasil terjemahan merentasi bahasa. Melalui Confirmatory Factor Analysis (CFA) mengesahkan dapatan Carey et al. (2017) iaitu terdapat dua domain dalam mAMAS melibatkan kebimbangan pembelajaran matematik dan kebimbangan pentaksiran matematik serta sembilan item dikekalkan. Analisis kebolehpercayaan mAMAS menggunakan pekali Alfa Cronbach mendapati mAMAS berupaya mengukur kebimbangan matematik murid sekolah rendah (α=0.884) serta mengukur kebimbangan pembelajaran matematik (α=0.857) dan kebimbangan pentaksiran matematik (α=0.8126). Implikasi kajian ini dapat mengembangkan kajian melibatkan pengukuran kebimbangan matematik murid sekolah rendah di Malaysia. Penerbit Universiti Malaysia Sabah 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/2/FULL%20TEXT.pdf Sitti Sham Amir and Siti Rahayu Mohd Hashim and Khairuddin Abdullah @ Jerry (2024) Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah. Jurnal Pemikir Pendidikan, 12. pp. 35-45. ISSN 1985-3637
spellingShingle LB1501-1547 Primary education
QA1-939 Mathematics
Sitti Sham Amir
Siti Rahayu Mohd Hashim
Khairuddin Abdullah @ Jerry
Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
title Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
title_full Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
title_fullStr Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
title_full_unstemmed Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
title_short Kesahan dan Kebolehpercayaan Instrumen Kebimbangan Matematik Sekolah Rendah
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen kebimbangan matematik sekolah rendah
topic LB1501-1547 Primary education
QA1-939 Mathematics
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40586/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT sittishamamir kesahandankebolehpercayaaninstrumenkebimbanganmatematiksekolahrendah
AT sitirahayumohdhashim kesahandankebolehpercayaaninstrumenkebimbanganmatematiksekolahrendah
AT khairuddinabdullahjerry kesahandankebolehpercayaaninstrumenkebimbanganmatematiksekolahrendah