Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah

Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Andy Sumbing
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715784818622464
author Andy Sumbing
author_facet Andy Sumbing
author_sort Andy Sumbing
collection UMS
description Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini, adalah menganalisis reka bentuk logo dalam bidang seni visual khususnya logo institusi pendidikan di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini membataskan sampel khusus dengan memilih logo Sekolah Menengah Kebangsaan di Kota Kinabalu. Kaedah kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan menggunakan pendekatan teori ikonografi yang diketengahkan oleh Panofsky (1972). Teori ini berasaskan tiga tahap analisis, iaitu peringkat deskripsi reka bentuk logo, analisis ciri logo dan ikonografi yang menyatakan perkaitan makna atau mesej dalam logo. Faktor-faktor pembolehubah dalam kajian ini adalah bersandarkan imej, warna dan tipografi pada logo institusi pendidikan untuk mengenal pasti ciri-ciri dan perkaitan antara makna sebenar. Kajian ini berusaha menjelaskan ciri-ciri dalam logo institusi untuk menjelaskan makna dan identiti institusi pendidikan tersebut. Kajian ini mendapati bahawa identiti sesebuah organisasi merupakan cerminan daripada ciri-ciri imej, warna dan tipografi yang divisualkan dalam bentuk logo dan mampu menyampaikan mesej atau maklumat. Justeru itu, reka bentuk sesebuah logo mampu memberikan sumbangan kepada institusi pendidikan untuk menjelasan makna yang terdapat dalam logo.
first_indexed 2024-09-24T00:52:41Z
format Thesis
id ums.eprints-40963
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-09-24T00:52:41Z
publishDate 2020
record_format dspace
spelling ums.eprints-409632024-09-13T01:59:14Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/ Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah Andy Sumbing NC997-1003 Commercial art. Advertising art Logo adalah tanda grafik yang berfungsi sebagai identiti sesebuah syarikat perniagaan, pertubuhan, kelab persatuan, organisasi atau kumpulan melalui aplikasi dan olahan elemen grafik. Elemen grafik sesebuah logo terdiri daripada gambar, warna, tipografi, komposisi dan paparan reka bentuk. Kajian ini, adalah menganalisis reka bentuk logo dalam bidang seni visual khususnya logo institusi pendidikan di Kota Kinabalu, Sabah. Kajian ini membataskan sampel khusus dengan memilih logo Sekolah Menengah Kebangsaan di Kota Kinabalu. Kaedah kajian ini mengaplikasikan kaedah kualitatif dengan menggunakan pendekatan teori ikonografi yang diketengahkan oleh Panofsky (1972). Teori ini berasaskan tiga tahap analisis, iaitu peringkat deskripsi reka bentuk logo, analisis ciri logo dan ikonografi yang menyatakan perkaitan makna atau mesej dalam logo. Faktor-faktor pembolehubah dalam kajian ini adalah bersandarkan imej, warna dan tipografi pada logo institusi pendidikan untuk mengenal pasti ciri-ciri dan perkaitan antara makna sebenar. Kajian ini berusaha menjelaskan ciri-ciri dalam logo institusi untuk menjelaskan makna dan identiti institusi pendidikan tersebut. Kajian ini mendapati bahawa identiti sesebuah organisasi merupakan cerminan daripada ciri-ciri imej, warna dan tipografi yang divisualkan dalam bentuk logo dan mampu menyampaikan mesej atau maklumat. Justeru itu, reka bentuk sesebuah logo mampu memberikan sumbangan kepada institusi pendidikan untuk menjelasan makna yang terdapat dalam logo. 2020 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/2/FULLTEXT.pdf Andy Sumbing (2020) Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle NC997-1003 Commercial art. Advertising art
Andy Sumbing
Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah
title Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah
title_full Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah
title_fullStr Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah
title_full_unstemmed Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah
title_short Analisis reka bentuk logo sekolah menengah di Daerah Kota Kinabalu Sabah
title_sort analisis reka bentuk logo sekolah menengah di daerah kota kinabalu sabah
topic NC997-1003 Commercial art. Advertising art
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/40963/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT andysumbing analisisrekabentuklogosekolahmenengahdidaerahkotakinabalusabah