Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah

Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelaja...

Cur síos iomlán

Sonraí bibleagrafaíochta
Príomhchruthaitheoirí: Chee Shiaw Phin, Ruth Chua Hui Hui, Yong Ing Ket
Formáid: Alt
Teanga:English
English
Foilsithe / Cruthaithe: Al-Azkiyaa 2024
Ábhair:
Rochtain ar líne:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1825715856516055040
author Chee Shiaw Phin
Ruth Chua Hui Hui
Yong Ing Ket
author_facet Chee Shiaw Phin
Ruth Chua Hui Hui
Yong Ing Ket
author_sort Chee Shiaw Phin
collection UMS
description Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelajaran juga dipengaruhi oleh kemahiran guru dalam menggunakan teknologi pendidikan moden dan sikap pembelajaran pelajar. Sejak tahun 2016, Kursus Bahasa Mandarin di Universiti Sabah Malaysia (UMS) telah menggunakan Quizlet sebagai alat pembelajaran aksara Cina dalam talian. Ketika dilanda pandemik, pembelajaran dalam talian secara bersemuka (Synchronous Learning) ataupun secara tidak bersemuka (Asynchronous Learning) telah mengatasi masalah jarak dengan membolehkan pelajar belajar serentak dan mengatur waktu pembelajaran secara bebas. Namun, terdapat kekangan seperti kelajuan Internet dan sikap pembelajaran pelajar turut mempengaruhi keberkesanan pembelajaran pelajar dalam menguasai aksara Cina. Kaji selidik dijalankan bagi melihat isu dan masalah penggunaan Quizlet yang dihadapi oleh pelajar Kursus Bahasa Mandarin kohort tahun 2022 di UMS yang pernah mengalami pembelajaran serentak dalam talian semasa pandemik di peringkat sekolah menengah dan kelas fizikal di universiti selepas pandemik. Maka, hasil analisis kajian ini dapat memberikan rujukan bagi pengajaran aksara Cina dalam talian dan luar talian bagi kursus Bahasa Cina sebagai bahasa asing.
first_indexed 2024-12-09T00:52:22Z
format Article
id ums.eprints-41376
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-12-09T00:52:22Z
publishDate 2024
publisher Al-Azkiyaa
record_format dspace
spelling ums.eprints-413762024-10-14T03:34:09Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/ Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah Chee Shiaw Phin Ruth Chua Hui Hui Yong Ing Ket P1-85 General PL1001-3208 Chinese language and literature Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelajaran juga dipengaruhi oleh kemahiran guru dalam menggunakan teknologi pendidikan moden dan sikap pembelajaran pelajar. Sejak tahun 2016, Kursus Bahasa Mandarin di Universiti Sabah Malaysia (UMS) telah menggunakan Quizlet sebagai alat pembelajaran aksara Cina dalam talian. Ketika dilanda pandemik, pembelajaran dalam talian secara bersemuka (Synchronous Learning) ataupun secara tidak bersemuka (Asynchronous Learning) telah mengatasi masalah jarak dengan membolehkan pelajar belajar serentak dan mengatur waktu pembelajaran secara bebas. Namun, terdapat kekangan seperti kelajuan Internet dan sikap pembelajaran pelajar turut mempengaruhi keberkesanan pembelajaran pelajar dalam menguasai aksara Cina. Kaji selidik dijalankan bagi melihat isu dan masalah penggunaan Quizlet yang dihadapi oleh pelajar Kursus Bahasa Mandarin kohort tahun 2022 di UMS yang pernah mengalami pembelajaran serentak dalam talian semasa pandemik di peringkat sekolah menengah dan kelas fizikal di universiti selepas pandemik. Maka, hasil analisis kajian ini dapat memberikan rujukan bagi pengajaran aksara Cina dalam talian dan luar talian bagi kursus Bahasa Cina sebagai bahasa asing. Al-Azkiyaa 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/2/FULL%20TEXT.pdf Chee Shiaw Phin and Ruth Chua Hui Hui and Yong Ing Ket (2024) Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah. International Journal of Language and Education, 3. pp. 1-22. https://doi.org/10.33102/jcicom.vol1no2.28
spellingShingle P1-85 General
PL1001-3208 Chinese language and literature
Chee Shiaw Phin
Ruth Chua Hui Hui
Yong Ing Ket
Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
title Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
title_full Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
title_fullStr Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
title_full_unstemmed Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
title_short Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
title_sort cabaran penggunaan quizlet dalam pengajaran aksara cina bagi kursus bahasa mandarin sebagai bahasa asing di universiti malaysia sabah
topic P1-85 General
PL1001-3208 Chinese language and literature
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT cheeshiawphin cabaranpenggunaanquizletdalampengajaranaksaracinabagikursusbahasamandarinsebagaibahasaasingdiuniversitimalaysiasabah
AT ruthchuahuihui cabaranpenggunaanquizletdalampengajaranaksaracinabagikursusbahasamandarinsebagaibahasaasingdiuniversitimalaysiasabah
AT yongingket cabaranpenggunaanquizletdalampengajaranaksaracinabagikursusbahasamandarinsebagaibahasaasingdiuniversitimalaysiasabah