Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah
Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelaja...
Príomhchruthaitheoirí: | , , |
---|---|
Formáid: | Alt |
Teanga: | English English |
Foilsithe / Cruthaithe: |
Al-Azkiyaa
2024
|
Ábhair: | |
Rochtain ar líne: | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/2/FULL%20TEXT.pdf |
_version_ | 1825715856516055040 |
---|---|
author | Chee Shiaw Phin Ruth Chua Hui Hui Yong Ing Ket |
author_facet | Chee Shiaw Phin Ruth Chua Hui Hui Yong Ing Ket |
author_sort | Chee Shiaw Phin |
collection | UMS |
description | Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelajaran juga dipengaruhi oleh kemahiran guru dalam menggunakan teknologi pendidikan moden dan sikap pembelajaran pelajar. Sejak tahun 2016, Kursus Bahasa Mandarin di Universiti Sabah Malaysia (UMS) telah menggunakan Quizlet sebagai alat pembelajaran aksara Cina dalam talian. Ketika dilanda pandemik, pembelajaran dalam talian secara bersemuka (Synchronous Learning) ataupun secara tidak bersemuka (Asynchronous Learning) telah mengatasi masalah jarak dengan membolehkan pelajar belajar serentak dan mengatur waktu pembelajaran secara bebas. Namun, terdapat kekangan seperti kelajuan Internet dan sikap pembelajaran pelajar turut mempengaruhi keberkesanan pembelajaran pelajar dalam menguasai aksara Cina. Kaji selidik dijalankan bagi melihat isu dan masalah penggunaan Quizlet yang dihadapi oleh pelajar Kursus Bahasa Mandarin kohort tahun 2022 di UMS yang pernah mengalami pembelajaran serentak dalam talian semasa pandemik di peringkat sekolah menengah dan kelas fizikal di universiti selepas pandemik. Maka, hasil analisis kajian ini dapat memberikan rujukan bagi pengajaran aksara Cina dalam talian dan luar talian bagi kursus Bahasa Cina sebagai bahasa asing. |
first_indexed | 2024-12-09T00:52:22Z |
format | Article |
id | ums.eprints-41376 |
institution | Universiti Malaysia Sabah |
language | English English |
last_indexed | 2024-12-09T00:52:22Z |
publishDate | 2024 |
publisher | Al-Azkiyaa |
record_format | dspace |
spelling | ums.eprints-413762024-10-14T03:34:09Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/ Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah Chee Shiaw Phin Ruth Chua Hui Hui Yong Ing Ket P1-85 General PL1001-3208 Chinese language and literature Pandemik COVID-19 telah mengubah sepenuhnya mod pengajaran dari pembelajaran bersemuka dan pembelajaran teradun (Blended learning, BL) kepada pengajaran dalam talian atau e-pembelajaran (E-learning). Selain menghadapi cabaran asas seperti pencapaian dan kestabilan rangkaian internet, hasil pembelajaran juga dipengaruhi oleh kemahiran guru dalam menggunakan teknologi pendidikan moden dan sikap pembelajaran pelajar. Sejak tahun 2016, Kursus Bahasa Mandarin di Universiti Sabah Malaysia (UMS) telah menggunakan Quizlet sebagai alat pembelajaran aksara Cina dalam talian. Ketika dilanda pandemik, pembelajaran dalam talian secara bersemuka (Synchronous Learning) ataupun secara tidak bersemuka (Asynchronous Learning) telah mengatasi masalah jarak dengan membolehkan pelajar belajar serentak dan mengatur waktu pembelajaran secara bebas. Namun, terdapat kekangan seperti kelajuan Internet dan sikap pembelajaran pelajar turut mempengaruhi keberkesanan pembelajaran pelajar dalam menguasai aksara Cina. Kaji selidik dijalankan bagi melihat isu dan masalah penggunaan Quizlet yang dihadapi oleh pelajar Kursus Bahasa Mandarin kohort tahun 2022 di UMS yang pernah mengalami pembelajaran serentak dalam talian semasa pandemik di peringkat sekolah menengah dan kelas fizikal di universiti selepas pandemik. Maka, hasil analisis kajian ini dapat memberikan rujukan bagi pengajaran aksara Cina dalam talian dan luar talian bagi kursus Bahasa Cina sebagai bahasa asing. Al-Azkiyaa 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/2/FULL%20TEXT.pdf Chee Shiaw Phin and Ruth Chua Hui Hui and Yong Ing Ket (2024) Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah. International Journal of Language and Education, 3. pp. 1-22. https://doi.org/10.33102/jcicom.vol1no2.28 |
spellingShingle | P1-85 General PL1001-3208 Chinese language and literature Chee Shiaw Phin Ruth Chua Hui Hui Yong Ing Ket Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah |
title | Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah |
title_full | Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah |
title_fullStr | Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah |
title_full_unstemmed | Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah |
title_short | Cabaran penggunaan Quizlet dalam pengajaran aksara Cina bagi kursus bahasa Mandarin sebagai bahasa asing di Universiti Malaysia Sabah |
title_sort | cabaran penggunaan quizlet dalam pengajaran aksara cina bagi kursus bahasa mandarin sebagai bahasa asing di universiti malaysia sabah |
topic | P1-85 General PL1001-3208 Chinese language and literature |
url | https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/1/ABSTRACT.pdf https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41376/2/FULL%20TEXT.pdf |
work_keys_str_mv | AT cheeshiawphin cabaranpenggunaanquizletdalampengajaranaksaracinabagikursusbahasamandarinsebagaibahasaasingdiuniversitimalaysiasabah AT ruthchuahuihui cabaranpenggunaanquizletdalampengajaranaksaracinabagikursusbahasamandarinsebagaibahasaasingdiuniversitimalaysiasabah AT yongingket cabaranpenggunaanquizletdalampengajaranaksaracinabagikursusbahasamandarinsebagaibahasaasingdiuniversitimalaysiasabah |