Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan

Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terda...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Nor Ain Manap, Noorafini Kassim, Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS 2023
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1817926606009663488
author Nor Ain Manap
Noorafini Kassim
Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
author_facet Nor Ain Manap
Noorafini Kassim
Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
author_sort Nor Ain Manap
collection UMS
description Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk membantu pelajar mempelajari tatabahasa Arab dengan lebih mudah, antaranya adalah melalui permainan bahasa. Kajian ini berkaitan dengan pengenalan awal penggunaan beberapa permainan bahasa yang telah dijalankan semasa kuliah, sama ada permainan secara bersemuka ataupun atas talian. Ia bertujuan untuk melihat keberkesanan bahan bantu mengajar tatabahasa Arab menggunakan permainan bahasa, sama ada permainan bahasa yang pernah digunakan sebelum ini ataupun permainan terkini secara atas talian. Kajian ini telah menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Kaedah pengumpulan data dibuat melalui temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian mendapati pelajar seronok menggunakan permainan bahasa yang digunakan untuk membantu mereka mengingati pelbagai formula tatabahasa Arab sekaligus mendapat markah yang baik dalam kursus ini. Kajian juga akan memberi manfaat kepada tenaga pengajar bahasa Arab dalam pembelajaran dan pengajaran tatabahasa terutamanya, kerana ianya agak sukar untuk dijelaskan dan diaplikasikan dalam penguasaan bahasa pelajar terutamanya bagi pelajar yang terdiri daripada latar belakang yang berbeza.
first_indexed 2024-12-09T00:53:11Z
format Proceedings
id ums.eprints-41655
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-12-09T00:53:11Z
publishDate 2023
publisher Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS
record_format dspace
spelling ums.eprints-416552024-10-28T08:14:10Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/ Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan Nor Ain Manap Noorafini Kassim Siti Nurul Aisyah Abd Hamid LB2300-2430 Higher education PJ6001-8517 Arabic Walaupun bahasa Arab telah mula diajar di peringkat sekolah rendah, menengah sehingga ke peringkat universiti termasuklah di Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Universiti Malaysia Sabah (UMS) namun, ia tetap dikenali di antara bahasa yang agak sukar dipelajari kerana begitu banyak tatabahasanya. Terdapat pelbagai kaedah yang digunakan untuk membantu pelajar mempelajari tatabahasa Arab dengan lebih mudah, antaranya adalah melalui permainan bahasa. Kajian ini berkaitan dengan pengenalan awal penggunaan beberapa permainan bahasa yang telah dijalankan semasa kuliah, sama ada permainan secara bersemuka ataupun atas talian. Ia bertujuan untuk melihat keberkesanan bahan bantu mengajar tatabahasa Arab menggunakan permainan bahasa, sama ada permainan bahasa yang pernah digunakan sebelum ini ataupun permainan terkini secara atas talian. Kajian ini telah menggunakan kaedah penyelidikan kualitatif. Kaedah pengumpulan data dibuat melalui temu bual dan pemerhatian. Hasil kajian mendapati pelajar seronok menggunakan permainan bahasa yang digunakan untuk membantu mereka mengingati pelbagai formula tatabahasa Arab sekaligus mendapat markah yang baik dalam kursus ini. Kajian juga akan memberi manfaat kepada tenaga pengajar bahasa Arab dalam pembelajaran dan pengajaran tatabahasa terutamanya, kerana ianya agak sukar untuk dijelaskan dan diaplikasikan dalam penguasaan bahasa pelajar terutamanya bagi pelajar yang terdiri daripada latar belakang yang berbeza. Centre for Academic Excellence and Development (CAED), UMS 2023 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf Nor Ain Manap and Noorafini Kassim and Siti Nurul Aisyah Abd Hamid (2023) Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan. https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2482
spellingShingle LB2300-2430 Higher education
PJ6001-8517 Arabic
Nor Ain Manap
Noorafini Kassim
Siti Nurul Aisyah Abd Hamid
Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_full Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_fullStr Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_full_unstemmed Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_short Kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di PPIB, UMS, Kota Kinabalu: satu pengenalan
title_sort kertas konsep penggunaan permainan bahasa dalam pembelajaran tatabahasa arab di ppib ums kota kinabalu satu pengenalan
topic LB2300-2430 Higher education
PJ6001-8517 Arabic
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41655/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT norainmanap kertaskonseppenggunaanpermainanbahasadalampembelajarantatabahasaarabdippibumskotakinabalusatupengenalan
AT noorafinikassim kertaskonseppenggunaanpermainanbahasadalampembelajarantatabahasaarabdippibumskotakinabalusatupengenalan
AT sitinurulaisyahabdhamid kertaskonseppenggunaanpermainanbahasadalampembelajarantatabahasaarabdippibumskotakinabalusatupengenalan