Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran taska bahasa Iranun di Kampung Payas-Payas dan Kampung Rampayan Laut, Kota Belud Sabah dalam usaha melestarikan bahasa Iranun kepada kanak-kanak seawal usia 3 hingga 5 tahun dengan penubuhan taska bahasa Iranun. Kaedah kualitatif yang melibatkan kaed...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rosmah Derak, Junaidah Januin, Halina Sendera Mohd Yakin, Kamsilawati Kamlun, Sabariah Abd Rahim
Format: Proceedings
Language:English
English
Published: Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah 2022
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1817926612148027392
author Rosmah Derak
Junaidah Januin
Halina Sendera Mohd Yakin
Kamsilawati Kamlun
Sabariah Abd Rahim
author_facet Rosmah Derak
Junaidah Januin
Halina Sendera Mohd Yakin
Kamsilawati Kamlun
Sabariah Abd Rahim
author_sort Rosmah Derak
collection UMS
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran taska bahasa Iranun di Kampung Payas-Payas dan Kampung Rampayan Laut, Kota Belud Sabah dalam usaha melestarikan bahasa Iranun kepada kanak-kanak seawal usia 3 hingga 5 tahun dengan penubuhan taska bahasa Iranun. Kaedah kualitatif yang melibatkan kaedah kepustakaan, temu bual tidak berstruktur dan pemerhatian turut serta telah digunakan untuk mendapatkan data di kawasan kajian. Seramai empat orang responden telah ditemu bual untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh taska bahasa Iranun dalam usaha untuk memelihara bahasa Iranun daripada terus pupus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa taska bahasa Iranun berhadapan dengan pelbagai cabaran. Cabaran yang paling besar adalah untuk memberi kesedaran kepada ibu bapa etnik Iranun tentang kepentingan memelihara bahasa etnik mereka. Faktor rakan sebaya juga mempengaruhi kanak-kanak ini untuk terus menggunakan bahasa Melayu sebagai alat komunikasi ketika berinteraksi dengan rakan-rakan mereka. Meskipun berhadapan dengan kekangan kewangan bagi memastikan kelangsungan taska ini, namun etnik Iranun di bawah Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) tetap yakin bahawa taska ini mampu bertahan dan berusaha untuk menjadikan bahasa Iranun sebagai silibus dalam kokurikulum di peringkat prasekolah. Kajian ini diharap dapat memberi suatu gambaran yang menyeluruh tentang cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa Iranun daripada terus pupus. Cabaran-cabaran yang telah dikenal pasti diharap dapat menyedarkan etnik Iranun untuk terus memperkasakan bahasa ibunda mereka agar bahasa mereka tidak pupus ditelan zaman.
first_indexed 2024-12-09T00:53:17Z
format Proceedings
id ums.eprints-41693
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-12-09T00:53:17Z
publishDate 2022
publisher Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah
record_format dspace
spelling ums.eprints-416932024-11-01T01:16:59Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/ Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda Rosmah Derak Junaidah Januin Halina Sendera Mohd Yakin Kamsilawati Kamlun Sabariah Abd Rahim LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools PL5051-5497 Malayan (Indonesian) languages Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti cabaran taska bahasa Iranun di Kampung Payas-Payas dan Kampung Rampayan Laut, Kota Belud Sabah dalam usaha melestarikan bahasa Iranun kepada kanak-kanak seawal usia 3 hingga 5 tahun dengan penubuhan taska bahasa Iranun. Kaedah kualitatif yang melibatkan kaedah kepustakaan, temu bual tidak berstruktur dan pemerhatian turut serta telah digunakan untuk mendapatkan data di kawasan kajian. Seramai empat orang responden telah ditemu bual untuk mengenal pasti cabaran yang dihadapi oleh taska bahasa Iranun dalam usaha untuk memelihara bahasa Iranun daripada terus pupus. Dapatan kajian menunjukkan bahawa taska bahasa Iranun berhadapan dengan pelbagai cabaran. Cabaran yang paling besar adalah untuk memberi kesedaran kepada ibu bapa etnik Iranun tentang kepentingan memelihara bahasa etnik mereka. Faktor rakan sebaya juga mempengaruhi kanak-kanak ini untuk terus menggunakan bahasa Melayu sebagai alat komunikasi ketika berinteraksi dengan rakan-rakan mereka. Meskipun berhadapan dengan kekangan kewangan bagi memastikan kelangsungan taska ini, namun etnik Iranun di bawah Persatuan Bahasa dan Kebudayaan Iranun (BKI) tetap yakin bahawa taska ini mampu bertahan dan berusaha untuk menjadikan bahasa Iranun sebagai silibus dalam kokurikulum di peringkat prasekolah. Kajian ini diharap dapat memberi suatu gambaran yang menyeluruh tentang cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa Iranun daripada terus pupus. Cabaran-cabaran yang telah dikenal pasti diharap dapat menyedarkan etnik Iranun untuk terus memperkasakan bahasa ibunda mereka agar bahasa mereka tidak pupus ditelan zaman. Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah 2022 Proceedings PeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/2/FULL%20TEXT.pdf Rosmah Derak and Junaidah Januin and Halina Sendera Mohd Yakin and Kamsilawati Kamlun and Sabariah Abd Rahim (2022) Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda. https://oer.ums.edu.my/handle/oer_source_files/2231
spellingShingle LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
PL5051-5497 Malayan (Indonesian) languages
Rosmah Derak
Junaidah Januin
Halina Sendera Mohd Yakin
Kamsilawati Kamlun
Sabariah Abd Rahim
Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
title Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
title_full Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
title_fullStr Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
title_full_unstemmed Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
title_short Cabaran taska bahasa Iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
title_sort cabaran taska bahasa iranun dalam usaha melestarikan bahasa ibunda
topic LB1140-1140.5 Preschool education. Nursery schools
PL5051-5497 Malayan (Indonesian) languages
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41693/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT rosmahderak cabarantaskabahasairanundalamusahamelestarikanbahasaibunda
AT junaidahjanuin cabarantaskabahasairanundalamusahamelestarikanbahasaibunda
AT halinasenderamohdyakin cabarantaskabahasairanundalamusahamelestarikanbahasaibunda
AT kamsilawatikamlun cabarantaskabahasairanundalamusahamelestarikanbahasaibunda
AT sabariahabdrahim cabarantaskabahasairanundalamusahamelestarikanbahasaibunda