Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang

Kajian ini melihat sejauh mana kurikulum Komponen Kesusasteraan Bahasa Inggeris (KKBI) diikuti oleh murid di sekolah menengah di Penampang sejak kurikulum ini diperkenalkan pada tahun 2000. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membantu murid menguasai KKBI dengan membekalkan buku teks KKBI di semua...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: James Geoffrey W. Molijoh
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825715912744894464
author James Geoffrey W. Molijoh
author_facet James Geoffrey W. Molijoh
author_sort James Geoffrey W. Molijoh
collection UMS
description Kajian ini melihat sejauh mana kurikulum Komponen Kesusasteraan Bahasa Inggeris (KKBI) diikuti oleh murid di sekolah menengah di Penampang sejak kurikulum ini diperkenalkan pada tahun 2000. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membantu murid menguasai KKBI dengan membekalkan buku teks KKBI di semua sekolah menengah. Justeru, kajian ini bertujuan mentaksir input dan produk KKBI menggunakan model CIPP. Sehubungan dengan itu, tahap penggunaan sumber, tahap strategi pembelajaran dan tahap pencapaian objektif KKBI dikaji menggunakan statistik deskriptif. Statistik inferens digunakan untuk pengujian hipotesis nol. Seramai 300 responden terlibat dalam soal selidik dan ujian dengan kaedah kuantitatif. Data kajian diproses menggunakan SPSS 15.0. Dapatan menunjukkan tahap penggunaan sumber dan strategi adalah pada tahap sederhana manakala tahap pencapaian objektif pada tahap rendah. Melalui ujian Kruskal Wallis, didapati terdapat perbezaan pencapaian objektif KKBI berdasarkan tahap penggunaan sumber dan strategi pada aras <0.05. Ujian korelasi Spearman menunjukkan terdapat hubungan signifikan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras < 0.05. Cadangan kajian akan datang termasuk penggunaan pendekatan temubual dan pemerhatian, mengambil kira semua dimensi CIPP, kajian seluruh Sabah, melihat faktor lain selain sumber dan strategi serta mengkaji mengapa hubungan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras rendah.
first_indexed 2024-12-09T00:53:20Z
format Thesis
id ums.eprints-41715
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2024-12-09T00:53:20Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling ums.eprints-417152024-11-29T04:00:14Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/ Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang James Geoffrey W. Molijoh PE1001-1693 Modern English Kajian ini melihat sejauh mana kurikulum Komponen Kesusasteraan Bahasa Inggeris (KKBI) diikuti oleh murid di sekolah menengah di Penampang sejak kurikulum ini diperkenalkan pada tahun 2000. Kementerian Pelajaran Malaysia telah membantu murid menguasai KKBI dengan membekalkan buku teks KKBI di semua sekolah menengah. Justeru, kajian ini bertujuan mentaksir input dan produk KKBI menggunakan model CIPP. Sehubungan dengan itu, tahap penggunaan sumber, tahap strategi pembelajaran dan tahap pencapaian objektif KKBI dikaji menggunakan statistik deskriptif. Statistik inferens digunakan untuk pengujian hipotesis nol. Seramai 300 responden terlibat dalam soal selidik dan ujian dengan kaedah kuantitatif. Data kajian diproses menggunakan SPSS 15.0. Dapatan menunjukkan tahap penggunaan sumber dan strategi adalah pada tahap sederhana manakala tahap pencapaian objektif pada tahap rendah. Melalui ujian Kruskal Wallis, didapati terdapat perbezaan pencapaian objektif KKBI berdasarkan tahap penggunaan sumber dan strategi pada aras <0.05. Ujian korelasi Spearman menunjukkan terdapat hubungan signifikan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras < 0.05. Cadangan kajian akan datang termasuk penggunaan pendekatan temubual dan pemerhatian, mengambil kira semua dimensi CIPP, kajian seluruh Sabah, melihat faktor lain selain sumber dan strategi serta mengkaji mengapa hubungan antara penggunaan sumber dan strategi dengan pencapaian objektif pada aras rendah. 2012 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/2/FULLTEXT.pdf James Geoffrey W. Molijoh (2012) Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle PE1001-1693 Modern English
James Geoffrey W. Molijoh
Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang
title Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang
title_full Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang
title_fullStr Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang
title_full_unstemmed Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang
title_short Penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan Bahasa Inggeris di sekolah menengah daerah Penampang
title_sort penilaian input dan produk kurikulum komponen kesusasteraan bahasa inggeris di sekolah menengah daerah penampang
topic PE1001-1693 Modern English
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/41715/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT jamesgeoffreywmolijoh penilaianinputdanprodukkurikulumkomponenkesusasteraanbahasainggerisdisekolahmenengahdaerahpenampang