Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur

Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Juriah Othman, Borhannudin Abdullah, Saidon Amri, Mohd Rozilee Wazir
Format: Article
Language:English
English
Published: Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) 2024
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf
_version_ 1825715994812743680
author Juriah Othman
Borhannudin Abdullah
Saidon Amri
Mohd Rozilee Wazir
author_facet Juriah Othman
Borhannudin Abdullah
Saidon Amri
Mohd Rozilee Wazir
author_sort Juriah Othman
collection UMS
description Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) berdasarkan lima faktor yang dinilai menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) iaitu kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Soal selidik SKPMg2 telah digunakan kepada 27 dari 89 guru Ketua Panitia Pendidikan Jasmani sekolah menengah di WPKL untuk menilai tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah. Input membincangkan skor sekolah yang berbeza mengenai kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Ia menyatakan bahawa sekolah pada tahap pelaksanaan tinggi secara amnya mempunyai markah tertinggi dalam semua bidang ini, diikuti oleh sekolah pada tahap pelaksanaan sederhana dan pada tahap pelaksanaan rendah. Ini menunjukkan bahawa sekolah tahap tinggi melaksanakan PdP Pendidikan Jasmani dengan lebih baik dalam semua aspek berbanding sekolah tahap sederhana dan rendah.
first_indexed 2025-03-05T01:34:13Z
format Article
id ums.eprints-42193
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2025-03-05T01:34:13Z
publishDate 2024
publisher Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH)
record_format dspace
spelling ums.eprints-421932024-12-10T07:10:33Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/ Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Juriah Othman Borhannudin Abdullah Saidon Amri Mohd Rozilee Wazir GV201-555 Physical education and training LB2331.7-2335.8 Teaching personnel Di Malaysia, semua sekolah mempunyai kurikulum Pendidikan Jasmani yang sama, buku teks yang sama dan jadual serta pembelajaran dan pengajaran (PdP) yang sama. Laporan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menunjukkan bahawa ia dilaksanakan pada tahap yang berbeza. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) berdasarkan lima faktor yang dinilai menggunakan Instrumen Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2 (SKPMg2) iaitu kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Soal selidik SKPMg2 telah digunakan kepada 27 dari 89 guru Ketua Panitia Pendidikan Jasmani sekolah menengah di WPKL untuk menilai tahap pelaksanaan PdP Pendidikan Jasmani di sekolah. Input membincangkan skor sekolah yang berbeza mengenai kepimpinan, pengurusan organisasi, pengurusan kurikulum, pembelajaran dan pemudahcara (PdPc), dan kemenjadian murid. Ia menyatakan bahawa sekolah pada tahap pelaksanaan tinggi secara amnya mempunyai markah tertinggi dalam semua bidang ini, diikuti oleh sekolah pada tahap pelaksanaan sederhana dan pada tahap pelaksanaan rendah. Ini menunjukkan bahawa sekolah tahap tinggi melaksanakan PdP Pendidikan Jasmani dengan lebih baik dalam semua aspek berbanding sekolah tahap sederhana dan rendah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH) 2024 Article NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf Juriah Othman and Borhannudin Abdullah and Saidon Amri and Mohd Rozilee Wazir (2024) Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities (MJSSH), 9. pp. 1-13. ISSN 2504-8562 https://doi.org/10.47405/mjssh.v9i8.2925
spellingShingle GV201-555 Physical education and training
LB2331.7-2335.8 Teaching personnel
Juriah Othman
Borhannudin Abdullah
Saidon Amri
Mohd Rozilee Wazir
Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_full Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_fullStr Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_full_unstemmed Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_short Tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di Sekolah Menengah di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
title_sort tahap pelaksanaan pendidikan jasmani di sekolah menengah di wilayah persekutuan kuala lumpur
topic GV201-555 Physical education and training
LB2331.7-2335.8 Teaching personnel
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/1/ABSTRACT.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42193/2/FULL%20TEXT.pdf
work_keys_str_mv AT juriahothman tahappelaksanaanpendidikanjasmanidisekolahmenengahdiwilayahpersekutuankualalumpur
AT borhannudinabdullah tahappelaksanaanpendidikanjasmanidisekolahmenengahdiwilayahpersekutuankualalumpur
AT saidonamri tahappelaksanaanpendidikanjasmanidisekolahmenengahdiwilayahpersekutuankualalumpur
AT mohdrozileewazir tahappelaksanaanpendidikanjasmanidisekolahmenengahdiwilayahpersekutuankualalumpur