Landskap struktur perniagaan dan pemasaran Sabah filem production

Kajian ini mengkaji Landskap Struktur Perniagaan dan Pemasaran Sabah Filem Production. Pemilihan Sabah Filem Production sebagai bahan kajian kerana kemunculannya pada tahun 1975 dengan filem Keluarga Si Chomat (Aziz Sattar, 1975) telah mengubah selera penonton tempatan kepada filem Melayu yang sebel...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ayob Tabri
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42792/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42792/2/FULLTEXT.pdf
Description
Summary:Kajian ini mengkaji Landskap Struktur Perniagaan dan Pemasaran Sabah Filem Production. Pemilihan Sabah Filem Production sebagai bahan kajian kerana kemunculannya pada tahun 1975 dengan filem Keluarga Si Chomat (Aziz Sattar, 1975) telah mengubah selera penonton tempatan kepada filem Melayu yang sebelum ini mengalami kemorosotan dan masalah kurang sambutan daripada penonton. Kemunculan Sabah Filem Production telah mengubah sistem perniagaan studio kepada sistem perniagaan filem secara bebas serta sekaligus telah mengubah bentuk perniagaan dan strategi pemasaran filem Melayu tahun 1970-an hingga 1980-an yang menjadi asas kepada perubahan industri perfileman hari ini. Kajian ini juga meliputi sistem perniagaan filem yang melibatkan proses pembikinan, pengedaran dan panayangan yang dilakukan oleh Sabah Filem Production. Pendekatan yang digunakan bagi menyelesaikan masalah kepada kajian ini, pengkaji membangunkan soalan-soalan kajian bagi mengkaji bagaimanakah bentuk struktur perniagaan, strategi pemasaran, proses pembikinan filem, sistem pengedaran dan penayangannya yang dilakukan oleh Sabah Filem Production. Bagi membina kerangka teoritikal, pengkaji menggunakan pendekatan teori struktur organisasi perniagaan oleh Ian Worthington dan Chris Briton, teori pemasaran produk oleh Kotler dan Amstrong, teori perbezaan produk (product differentiation) oleh Nickels dan teori penyusunan semula produk (product repositioning) oleh Berkowitch. Bagi mendapatkan maklumat kajian ,m, pengkaji menggunakan data primer yang diperolehi melalui informan terdiri daripada Deddy M. Borhan, pemilik Sabah Film Production, pengarah dan produser Yusof Haslam, pengarah Aziz Sattar, Zahran Ibrahim, pemilik lndra Film & Distribution Sdn Bhd, M. Nasir, komposer muzik, pelakon Ogy Ahmad Daud dan Rubiah Suparman. Data sekunder pula diperolehi melalui buku, jurnal, Suruhanjaya Syarikat Malaysia, majalah, akhbar, internet dan televisyen. Implikasi kajian ini dapat memberi fakta akan kepentingan strategi pemasaran bagi memastikan filem-filem yang dihasilkan mendapat sambutan daripada penonton dan mendapat kutipan box-office yang tinggi di pawagam. Produser hari ini atau bakal produser dan para pelajar boleh mencontohi dan mengaplikasikan model baharu strategi pemasaran filem oleh Sabah Filem Production seperti pembangunan produk baharu (new development product), perbezaan produck (product differentiation) dan penyusunan semual produk (product repositioning) dalam menyusun strategi pemasaran bagi memastikan filem yang dihasilkan mendapat sambutan penonton dan berjaya mendapat kutipan box-office yang tinggi di pawagam.