Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom

Objektif utama penyelidikan ini adalah untuk mengesan pembelajaran fizik di Daerah Tenom dan juga sebagai usaha untuk mengembangkan pemahaman mereka terhadap satu topik pembelajaran dalam subjek Fizik iaitu Prinsip Archimedes. Sebanyak 50 pelajar terlibat didalam kajian ini melibatkan dua buah sekol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Loretta @ Lily Polus
Format: Thesis
Language:English
English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/2/FULLTEXT.pdf
_version_ 1825716122484211712
author Loretta @ Lily Polus
author_facet Loretta @ Lily Polus
author_sort Loretta @ Lily Polus
collection UMS
description Objektif utama penyelidikan ini adalah untuk mengesan pembelajaran fizik di Daerah Tenom dan juga sebagai usaha untuk mengembangkan pemahaman mereka terhadap satu topik pembelajaran dalam subjek Fizik iaitu Prinsip Archimedes. Sebanyak 50 pelajar terlibat didalam kajian ini melibatkan dua buah sekolah yang berlainan, iaitu bagi sekolah A (terdiri daripada N = 13 lelaki; dan N= 14 perempuan) dan sekolah B (terdiri daripada N = 8 lelaki; dan N= 15 perempuan) yang terletak di daerah Tenom, Sabah. Pelajar kemudian dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu bagi sekolah A kumpulan kawalan (N=13) dan kumpulan rawatan (N=14). Manakala bagi sekolah B kumpulan kawalan (N=11) dan kumpulan rawatan (N=12). Kumpulan rawatan telah didedahkan dengan pembelajaran Modul Ringkas Prinsip Archimedes (MRPA), manakala kumpulan kawalan telah menjalani sesi pembelajaran konvensional seperti biasa. Data dikutip menggunakan borang soal selidik untuk tujuan mengesan minat pelajar sebelum intervensi, Ujian Pra dan Ujian Pasca untuk tujuan mengesan pemahaman pelajar terhadap topik yang telah dipilih. Hasil dapatan menunjukkan min minat pelajar secara keseluruhannya terhadap fizik sebelum intervensi adalah tinggi iaitu nilai min minat, μ=88.44 untuk kedua-dua kumpulan pelajar (rawatan dan kawalan). Penggunaan Modul Ringkas Prinsip Archimedes (MRPA) sekurang-kurangnya membantu meningkatkan pemahaman pelajar-pelajar kumpulan rawatan dikeduadua buah sekolah walaupun tidak terdapat perbezaan yang signifikan (p>0.05) antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dari segi skor pencapaian dalam ujian pasca. Selain itu terdapat perbezaan ketara yang boleh dilihat antara keduadua sekolah dalam pencapaian Ujian Pasca dimana sekolah B telah mencatatkan peningkatan yang memberangsangkan dalam Ujian Pasca walaupun pencapaian yang sama tidak dapat dilihat di sekolah A. Dari segi kaitan antara minat pelajar dan pencapaian Ujian Pasca, secara keseluruhannya hubungan antara minat dengan pencapaian pelajar-pelajar dalam subjek Archimedes ialah negatif iaitu r = -0.15.
first_indexed 2025-03-05T01:36:15Z
format Thesis
id ums.eprints-42932
institution Universiti Malaysia Sabah
language English
English
last_indexed 2025-03-05T01:36:15Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling ums.eprints-429322025-03-03T23:44:56Z https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/ Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom Loretta @ Lily Polus QC1-75 General Objektif utama penyelidikan ini adalah untuk mengesan pembelajaran fizik di Daerah Tenom dan juga sebagai usaha untuk mengembangkan pemahaman mereka terhadap satu topik pembelajaran dalam subjek Fizik iaitu Prinsip Archimedes. Sebanyak 50 pelajar terlibat didalam kajian ini melibatkan dua buah sekolah yang berlainan, iaitu bagi sekolah A (terdiri daripada N = 13 lelaki; dan N= 14 perempuan) dan sekolah B (terdiri daripada N = 8 lelaki; dan N= 15 perempuan) yang terletak di daerah Tenom, Sabah. Pelajar kemudian dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu bagi sekolah A kumpulan kawalan (N=13) dan kumpulan rawatan (N=14). Manakala bagi sekolah B kumpulan kawalan (N=11) dan kumpulan rawatan (N=12). Kumpulan rawatan telah didedahkan dengan pembelajaran Modul Ringkas Prinsip Archimedes (MRPA), manakala kumpulan kawalan telah menjalani sesi pembelajaran konvensional seperti biasa. Data dikutip menggunakan borang soal selidik untuk tujuan mengesan minat pelajar sebelum intervensi, Ujian Pra dan Ujian Pasca untuk tujuan mengesan pemahaman pelajar terhadap topik yang telah dipilih. Hasil dapatan menunjukkan min minat pelajar secara keseluruhannya terhadap fizik sebelum intervensi adalah tinggi iaitu nilai min minat, μ=88.44 untuk kedua-dua kumpulan pelajar (rawatan dan kawalan). Penggunaan Modul Ringkas Prinsip Archimedes (MRPA) sekurang-kurangnya membantu meningkatkan pemahaman pelajar-pelajar kumpulan rawatan dikeduadua buah sekolah walaupun tidak terdapat perbezaan yang signifikan (p>0.05) antara kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan dari segi skor pencapaian dalam ujian pasca. Selain itu terdapat perbezaan ketara yang boleh dilihat antara keduadua sekolah dalam pencapaian Ujian Pasca dimana sekolah B telah mencatatkan peningkatan yang memberangsangkan dalam Ujian Pasca walaupun pencapaian yang sama tidak dapat dilihat di sekolah A. Dari segi kaitan antara minat pelajar dan pencapaian Ujian Pasca, secara keseluruhannya hubungan antara minat dengan pencapaian pelajar-pelajar dalam subjek Archimedes ialah negatif iaitu r = -0.15. 2012 Thesis NonPeerReviewed text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/1/24%20PAGES.pdf text en https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/2/FULLTEXT.pdf Loretta @ Lily Polus (2012) Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom. Masters thesis, Universiti Malaysia Sabah.
spellingShingle QC1-75 General
Loretta @ Lily Polus
Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom
title Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom
title_full Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom
title_fullStr Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom
title_full_unstemmed Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom
title_short Penggunaan modul ringkas prinsip Archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar Fizik di daerah Tenom
title_sort penggunaan modul ringkas prinsip archimedes dalam meningkatkan pencapaian pelajar fizik di daerah tenom
topic QC1-75 General
url https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/1/24%20PAGES.pdf
https://eprints.ums.edu.my/id/eprint/42932/2/FULLTEXT.pdf
work_keys_str_mv AT lorettalilypolus penggunaanmodulringkasprinsiparchimedesdalammeningkatkanpencapaianpelajarfizikdidaerahtenom