Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu

Masalah literasi merupakan aspek yang paling signifikan dalam proses pembelajaran murid disleksia. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kemahiran membaca dalam literasi bahasa Melayu dalam kalangan murid disleksia. Sampel kajian terdiri daripada 10 murid disleksia yang dipilih daripada Persatuan Dis...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Subramaniam, Vijayaletchumy, Kunasegran, Kavenia
Format: Article
Published: Dewan Bahasa dan Pustaka 2022
_version_ 1825938635501862912
author Subramaniam, Vijayaletchumy
Kunasegran, Kavenia
author_facet Subramaniam, Vijayaletchumy
Kunasegran, Kavenia
author_sort Subramaniam, Vijayaletchumy
collection UPM
description Masalah literasi merupakan aspek yang paling signifikan dalam proses pembelajaran murid disleksia. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kemahiran membaca dalam literasi bahasa Melayu dalam kalangan murid disleksia. Sampel kajian terdiri daripada 10 murid disleksia yang dipilih daripada Persatuan Disleksia Malaysia. Kaedah kajian gabungan (mixed-method)Â dijalankan untuk mengenal pasti masalah bacaan mengikut adaptasi konstruk LINUS 2.0 Literasi Bahasa Melayu yang dibangunkan oleh Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia dalam kalangan kanak-kanak disleksia. Masalah membaca mengikut konstruk LINUS 2.0 Literasi Bahasa Melayu diukur berdasarkan konstruk dalam Diagnostik Literasi Kemahiran Membaca Bahasa Melayu Murid Disleksia. Diagnostik ini digunakan untuk menilai 12 kemahiran membaca dalam pencapaian membaca konstruk literasi murid disleksia. Setiap kemahiran membaca mempunyai lima item untuk dibaca. Diagnostik ini mempunyai 12 kemahiran yang dinilai berdasarkan tahap perkembangan minda murid disleksia dalam aspek pembacaan. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa murid disleksia mempunyai tahap literasi yang lemah dalam aspek pembacaan bahasa Melayu. Daripada kajian ini, pengkaji telah menghasilkan satu pendekatan konstruk literasi baharu yang sesuai untuk murid disleksia. Berdasarkan kemampuan aspek pembacaan subjek kajian dalam penyelidikan ini, pengkaji merumuskan bahawa pengetahuan grafem-fonem dan segmentasi suku kata tidak memuaskan. Dapatan kajian ini memberikan impak kepada Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia supaya perancangan kurikulum murid disleksia dapat diteliti. Hasil kajian ini juga berimpak kepada guru disleksia supaya mereka dapat merancang pengajaran dan pembelajaran agar sesuai dengan tahap perkembangan minda murid disleksia di Malaysia
first_indexed 2024-04-09T03:50:31Z
format Article
id upm.eprints-102036
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-04-09T03:50:31Z
publishDate 2022
publisher Dewan Bahasa dan Pustaka
record_format dspace
spelling upm.eprints-1020362024-04-04T04:48:18Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102036/ Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu Subramaniam, Vijayaletchumy Kunasegran, Kavenia Masalah literasi merupakan aspek yang paling signifikan dalam proses pembelajaran murid disleksia. Kajian ini dijalankan untuk mengkaji kemahiran membaca dalam literasi bahasa Melayu dalam kalangan murid disleksia. Sampel kajian terdiri daripada 10 murid disleksia yang dipilih daripada Persatuan Disleksia Malaysia. Kaedah kajian gabungan (mixed-method)Â dijalankan untuk mengenal pasti masalah bacaan mengikut adaptasi konstruk LINUS 2.0 Literasi Bahasa Melayu yang dibangunkan oleh Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia dalam kalangan kanak-kanak disleksia. Masalah membaca mengikut konstruk LINUS 2.0 Literasi Bahasa Melayu diukur berdasarkan konstruk dalam Diagnostik Literasi Kemahiran Membaca Bahasa Melayu Murid Disleksia. Diagnostik ini digunakan untuk menilai 12 kemahiran membaca dalam pencapaian membaca konstruk literasi murid disleksia. Setiap kemahiran membaca mempunyai lima item untuk dibaca. Diagnostik ini mempunyai 12 kemahiran yang dinilai berdasarkan tahap perkembangan minda murid disleksia dalam aspek pembacaan. Dapatan kajian ini membuktikan bahawa murid disleksia mempunyai tahap literasi yang lemah dalam aspek pembacaan bahasa Melayu. Daripada kajian ini, pengkaji telah menghasilkan satu pendekatan konstruk literasi baharu yang sesuai untuk murid disleksia. Berdasarkan kemampuan aspek pembacaan subjek kajian dalam penyelidikan ini, pengkaji merumuskan bahawa pengetahuan grafem-fonem dan segmentasi suku kata tidak memuaskan. Dapatan kajian ini memberikan impak kepada Bahagian Pendidikan Khas, Kementerian Pendidikan Malaysia supaya perancangan kurikulum murid disleksia dapat diteliti. Hasil kajian ini juga berimpak kepada guru disleksia supaya mereka dapat merancang pengajaran dan pembelajaran agar sesuai dengan tahap perkembangan minda murid disleksia di Malaysia Dewan Bahasa dan Pustaka 2022 Article PeerReviewed Subramaniam, Vijayaletchumy and Kunasegran, Kavenia (2022) Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu. Jurnal Bahasa, 22 (2). 329 - 346. ISSN 1511-9084; ESSN: 2462-1889 https://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/8333 10.37052/jb22(2)no7
spellingShingle Subramaniam, Vijayaletchumy
Kunasegran, Kavenia
Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu
title Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu
title_full Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu
title_fullStr Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu
title_full_unstemmed Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu
title_short Kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi Bahasa Melayu
title_sort kemahiran membaca murid disleksia dalam literasi bahasa melayu
work_keys_str_mv AT subramaniamvijayaletchumy kemahiranmembacamuriddisleksiadalamliterasibahasamelayu
AT kunasegrankavenia kemahiranmembacamuriddisleksiadalamliterasibahasamelayu