Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti

Kepercayaan tidak rasional merupakan kepercayaan yang bersifat rigid dan terlalu ekstrem, tidak logik, tidak konsisten dengan dunia realiti, tidak boleh dibuktikan secara empirikal serta boleh menghalang seseorang individu ke arah pencapaian matlamat. Estim kendiri pula ialah proses perkembangan yan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mat, Asma, Wan Jaafar, Wan Marzuki
Format: Article
Published: Prademic Press 2022
_version_ 1825938636783222784
author Mat, Asma
Wan Jaafar, Wan Marzuki
author_facet Mat, Asma
Wan Jaafar, Wan Marzuki
author_sort Mat, Asma
collection UPM
description Kepercayaan tidak rasional merupakan kepercayaan yang bersifat rigid dan terlalu ekstrem, tidak logik, tidak konsisten dengan dunia realiti, tidak boleh dibuktikan secara empirikal serta boleh menghalang seseorang individu ke arah pencapaian matlamat. Estim kendiri pula ialah proses perkembangan yang dialami oleh seseorang individu yang akan membawa kepada perubahan daripada orientasi luaran kepada penilaian dalaman. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan modul terapi Rasional Emotif Tingkah Laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan remaja. Sampel dalam kajian ini merupakan pelatih-pelatih dari Sekolah Tunas Bakti Sungai Besi, Kuala Lumpur. Seramai 100 orang pelatih-pelatih yang terdiri daripada mereka yang berumur 15 hingga 20 tahun. Kesemua responden dipilih menggunakan persampelan rawak mudah dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan (n=50) yang menerima terapi menggunakan modul REBT dan kumpulan kawalan (n=50) yang menerima terapi tanpa modul REBT. Analisis MANCOVA dijalankan digunakan bagi mengenal pasti perbezaan yang signifikan terhadap skor min kepercayaan tidak rasional dan estem kendiri antara dua kumpulan berkenaan. Berdasarkan hasil kajian yang diperoleh dapat dirumuskan bahawa terapi REBT berkesan diaplikasikan terhadap pelatih-pelatih di Sekolah Tunas Bakti.
first_indexed 2024-03-06T11:16:27Z
format Article
id upm.eprints-102044
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-03-06T11:16:27Z
publishDate 2022
publisher Prademic Press
record_format dspace
spelling upm.eprints-1020442023-06-08T02:11:46Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/102044/ Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti Mat, Asma Wan Jaafar, Wan Marzuki Kepercayaan tidak rasional merupakan kepercayaan yang bersifat rigid dan terlalu ekstrem, tidak logik, tidak konsisten dengan dunia realiti, tidak boleh dibuktikan secara empirikal serta boleh menghalang seseorang individu ke arah pencapaian matlamat. Estim kendiri pula ialah proses perkembangan yang dialami oleh seseorang individu yang akan membawa kepada perubahan daripada orientasi luaran kepada penilaian dalaman. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan modul terapi Rasional Emotif Tingkah Laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan remaja. Sampel dalam kajian ini merupakan pelatih-pelatih dari Sekolah Tunas Bakti Sungai Besi, Kuala Lumpur. Seramai 100 orang pelatih-pelatih yang terdiri daripada mereka yang berumur 15 hingga 20 tahun. Kesemua responden dipilih menggunakan persampelan rawak mudah dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan (n=50) yang menerima terapi menggunakan modul REBT dan kumpulan kawalan (n=50) yang menerima terapi tanpa modul REBT. Analisis MANCOVA dijalankan digunakan bagi mengenal pasti perbezaan yang signifikan terhadap skor min kepercayaan tidak rasional dan estem kendiri antara dua kumpulan berkenaan. Berdasarkan hasil kajian yang diperoleh dapat dirumuskan bahawa terapi REBT berkesan diaplikasikan terhadap pelatih-pelatih di Sekolah Tunas Bakti. Prademic Press 2022-01-10 Article PeerReviewed Mat, Asma and Wan Jaafar, Wan Marzuki (2022) Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7 (1). 50 - 58. ISSN 2504-8562 https://msocialsciences.com/index.php/mjssh/article/view/1215 10.47405/mjssh.v7i1.1215
spellingShingle Mat, Asma
Wan Jaafar, Wan Marzuki
Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_full Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_fullStr Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_full_unstemmed Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_short Kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku (REBT) terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di Sekolah Tunas Bakti
title_sort kesan modul terapi rasional emotif tingkah laku rebt terhadap sistem kepercayaan dan estim kendiri dalam kalangan pelatih di sekolah tunas bakti
work_keys_str_mv AT matasma kesanmodulterapirasionalemotiftingkahlakurebtterhadapsistemkepercayaandanestimkendiridalamkalanganpelatihdisekolahtunasbakti
AT wanjaafarwanmarzuki kesanmodulterapirasionalemotiftingkahlakurebtterhadapsistemkepercayaandanestimkendiridalamkalanganpelatihdisekolahtunasbakti