Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid

Pengajaran Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) yang hanya tertumpu kepada hasil produk menyebabkan murid kurang didedahkan kepada kemahiran untuk berkolaborasi dan mencetuskan rasa ingin tahu dalam pembelajarannya. Justeru itu, kajian untuk menentukan kaedah pengajaran RBT dalam menerapkan tahap kol...

Cijeli opis

Bibliografski detalji
Glavni autor: Abang Ibrahim, Dayang Suryati
Format: Disertacija
Jezik:English
Izdano: 2021
Teme:
Online pristup:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104759/1/FPP%202022%208%20IR.pdf
_version_ 1825939093435973632
author Abang Ibrahim, Dayang Suryati
author_facet Abang Ibrahim, Dayang Suryati
author_sort Abang Ibrahim, Dayang Suryati
collection UPM
description Pengajaran Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) yang hanya tertumpu kepada hasil produk menyebabkan murid kurang didedahkan kepada kemahiran untuk berkolaborasi dan mencetuskan rasa ingin tahu dalam pembelajarannya. Justeru itu, kajian untuk menentukan kaedah pengajaran RBT dalam menerapkan tahap kolaborasi dan rasa ingin tahu serta kesannya adalah diperlukan. Dua pendekatan pembelajaran digunakan iaitu Pengajaran Tradisional (PT) bagi kumpulan kawalan dan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) untuk kumpulan rawatan. Kajian secara kuasi eksperimen dijalankan dengan reka bentuk kumpulan kawalan tidak setara. Dua kumpulan kajian dipilih daripada dua buah sekolah harian yang berbeza yang terdiri daripada 34 orang murid bagi kumpulan kawalan dan 32 orang murid untuk kumpulan rawatan. Ujian pra dijalankan dan diikuti dengan pelaksanaan intervensi selama tujuh minggu. Selepas selesai intervensi, ujian pasca dijalankan oleh kedua-dua kumpulan. Instrumen Collaboration Questionnaire dan 5-Dimensional Curiosity Scale yang telah diubahsuai oleh pengkaji digunakan dalam kedua-dua ujian. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif dan inferens. Ujian pra menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan dalam tahap kolaborasi dan rasa ingin tahu bagi kedua-dua kumpulan. Walau bagaimanapun, ujian pasca menunjukkan tahap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan. Justeru itu, dapatan kajian mencadangkan bahawa kolaborasi dan rasa ingin tahu murid dapat diterapkan dalam pengajaran guru melalui kaedah PBP. Hal ini dapat dilakukan melalui perbincangan yang berstruktur dan penyoalan essential daripada perancangan yang eksplisit, aktiviti pembelajaran yang bersesuaian serta bahan bantu mengajar dan bahan bantu belajar yang menyokong kepada pelaksanaan kerja projek murid.
first_indexed 2024-03-06T11:22:07Z
format Thesis
id upm.eprints-104759
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T11:22:07Z
publishDate 2021
record_format dspace
spelling upm.eprints-1047592023-10-11T04:24:56Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104759/ Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid Abang Ibrahim, Dayang Suryati Pengajaran Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) yang hanya tertumpu kepada hasil produk menyebabkan murid kurang didedahkan kepada kemahiran untuk berkolaborasi dan mencetuskan rasa ingin tahu dalam pembelajarannya. Justeru itu, kajian untuk menentukan kaedah pengajaran RBT dalam menerapkan tahap kolaborasi dan rasa ingin tahu serta kesannya adalah diperlukan. Dua pendekatan pembelajaran digunakan iaitu Pengajaran Tradisional (PT) bagi kumpulan kawalan dan Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) untuk kumpulan rawatan. Kajian secara kuasi eksperimen dijalankan dengan reka bentuk kumpulan kawalan tidak setara. Dua kumpulan kajian dipilih daripada dua buah sekolah harian yang berbeza yang terdiri daripada 34 orang murid bagi kumpulan kawalan dan 32 orang murid untuk kumpulan rawatan. Ujian pra dijalankan dan diikuti dengan pelaksanaan intervensi selama tujuh minggu. Selepas selesai intervensi, ujian pasca dijalankan oleh kedua-dua kumpulan. Instrumen Collaboration Questionnaire dan 5-Dimensional Curiosity Scale yang telah diubahsuai oleh pengkaji digunakan dalam kedua-dua ujian. Data yang diperoleh dianalisis secara deskriptif dan inferens. Ujian pra menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan dalam tahap kolaborasi dan rasa ingin tahu bagi kedua-dua kumpulan. Walau bagaimanapun, ujian pasca menunjukkan tahap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid bagi kumpulan rawatan adalah lebih tinggi secara signifikan berbanding kumpulan kawalan. Justeru itu, dapatan kajian mencadangkan bahawa kolaborasi dan rasa ingin tahu murid dapat diterapkan dalam pengajaran guru melalui kaedah PBP. Hal ini dapat dilakukan melalui perbincangan yang berstruktur dan penyoalan essential daripada perancangan yang eksplisit, aktiviti pembelajaran yang bersesuaian serta bahan bantu mengajar dan bahan bantu belajar yang menyokong kepada pelaksanaan kerja projek murid. 2021-08 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104759/1/FPP%202022%208%20IR.pdf Abang Ibrahim, Dayang Suryati (2021) Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid. Doctoral thesis, Universiti Putra Malaysia. Project method in teaching Educational technology
spellingShingle Project method in teaching
Educational technology
Abang Ibrahim, Dayang Suryati
Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
title Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
title_full Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
title_fullStr Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
title_full_unstemmed Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
title_short Kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
title_sort kesan pembelajaran berasaskan projek dalam mata pelajaran reka bentuk dan teknologi terhadap kolaborasi dan rasa ingin tahu murid
topic Project method in teaching
Educational technology
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104759/1/FPP%202022%208%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT abangibrahimdayangsuryati kesanpembelajaranberasaskanprojekdalammatapelajaranrekabentukdanteknologiterhadapkolaborasidanrasaingintahumurid