Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia
Teori pembelajaran sosial menekankan bahawa perilaku manusia dipengaruhi oleh persekitaran. Persekitaran sosial yang merujuk kepada iklim sekolah merupakan salah satu faktor yang boleh menjadi penyumbang kepada perkembangan moral dan disiplin pelajar. Isu kebejatan akhlak dalam kalangan remaja b...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104777/1/FPP%202022%2044%20IR.pdf |
_version_ | 1796984554198663168 |
---|---|
author | Rahman, Siti Hajar |
author_facet | Rahman, Siti Hajar |
author_sort | Rahman, Siti Hajar |
collection | UPM |
description | Teori pembelajaran sosial menekankan bahawa perilaku manusia dipengaruhi
oleh persekitaran. Persekitaran sosial yang merujuk kepada iklim sekolah
merupakan salah satu faktor yang boleh menjadi penyumbang kepada
perkembangan moral dan disiplin pelajar. Isu kebejatan akhlak dalam kalangan
remaja bukanlah satu isu yang asing pada hari ini, atlet pelajar dalam konteks
kajian ini berusia dalam lingkungan 13-17 tahun, maka mereka juga mempunyai
potensi untuk terlibat dengan masalah kebejatan akhlak. Oleh yang demikian,
satu kajian perlu dilakukan untuk meneroka iklim sekolah dan pengaruhnya
dalam pembentukan akhlak positif kepada pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan
untuk meneroka iklim sekolah menerusi dua persoalan utama: (1) Bagaimana
pelajar menjalani iklim sekolah di Sekolah Sukan Negeri Johor? (2) Apakah
pengaruh kepada penghayatan iklim Sekolah Sukan Negeri Johor kepada
pembentukan akhlak atlet pelajar?
Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah penyelidikan Kualitatif berunsurkan
kajian kes. Sejumlah 10 orang informan yang terdiri daripada atlet pelajar, guru
dan pengetua telah terlibat dalam kajian ini. Data dikumpulkan menerusi
temubual semi struktur mendalam serta triangulasi data disokong melalui
pemerhatian turut serta, analisis dokumen serta catatan nota lapangan. Data
seterusnya dianalisis, diberikan kod, dikategorikan untuk membentuk sub-tema,
seterusnya tema utama dibina untuk menjawab setiap persoalan kajian.
Dapatan kajian menunjukkan terdapat dua tema yang terbentuk dalam
penerokaan iklim sekolah iaitu memperkasakan amalan harian dan
mengamalkan budaya sihat yang positif. Amalan harian diperkasakan melalui
penerapan amalan kerohanian, kecergasan fizikal, menekankan keseimbangan
akademik, sukan dan akhlak serta disiplin pelajar. Manakala amalan budaya
sihat dan positif pula, diperincikan kepada bimbingan dan panduan, unsur suri teladan, pematuhan peraturan, pementoran, mengambil kira kesediaan pelajar,
keluarga sebagai inspirasi dan juga sokongan rakan-rakan. Hasil kajian juga
mendapati, terdapat dua tema utama yang terbentuk hasil daripada pengaruh
iklim sekolah terhadap atlet pelajar iaitu menjadikan Sekolah Sukan Negeri
Johor menjadi sekolah pilihan kerana terdapat elemen memantapkan
pembelajaran berunsurkan kerohanian dan juga melahirkan pelajar ideal dengan
membentuk akhlak dan atlet pelajar, melahirkan pelajar yang mementingkan
kebajikan bersama, pelajar berdikari, pelajar berkepimpinan, membentuk habit
yang baik dalam diri pelajar dan seterusnya menghasilkan pelajar yang
mempunyai masa hadapan yang cerah.
Implikasi daripada kajian ini boleh dijadikan panduan dan dorongan kepada
pengetua dan guru supaya dapat membudayakan elemen positif menerusi iklim
sekolah berdasarkan prinsip yang berpaksikan kepatuhan kepada tuhan sebagai
asas dalam membina persekitaran sekolah yang kondusif dalam pelbagai aspek. |
first_indexed | 2024-03-06T11:22:10Z |
format | Thesis |
id | upm.eprints-104777 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T11:22:10Z |
publishDate | 2022 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-1047772023-10-10T23:56:19Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104777/ Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia Rahman, Siti Hajar Teori pembelajaran sosial menekankan bahawa perilaku manusia dipengaruhi oleh persekitaran. Persekitaran sosial yang merujuk kepada iklim sekolah merupakan salah satu faktor yang boleh menjadi penyumbang kepada perkembangan moral dan disiplin pelajar. Isu kebejatan akhlak dalam kalangan remaja bukanlah satu isu yang asing pada hari ini, atlet pelajar dalam konteks kajian ini berusia dalam lingkungan 13-17 tahun, maka mereka juga mempunyai potensi untuk terlibat dengan masalah kebejatan akhlak. Oleh yang demikian, satu kajian perlu dilakukan untuk meneroka iklim sekolah dan pengaruhnya dalam pembentukan akhlak positif kepada pelajar. Oleh itu, kajian ini dijalankan untuk meneroka iklim sekolah menerusi dua persoalan utama: (1) Bagaimana pelajar menjalani iklim sekolah di Sekolah Sukan Negeri Johor? (2) Apakah pengaruh kepada penghayatan iklim Sekolah Sukan Negeri Johor kepada pembentukan akhlak atlet pelajar? Kajian ini dijalankan menggunakan kaedah penyelidikan Kualitatif berunsurkan kajian kes. Sejumlah 10 orang informan yang terdiri daripada atlet pelajar, guru dan pengetua telah terlibat dalam kajian ini. Data dikumpulkan menerusi temubual semi struktur mendalam serta triangulasi data disokong melalui pemerhatian turut serta, analisis dokumen serta catatan nota lapangan. Data seterusnya dianalisis, diberikan kod, dikategorikan untuk membentuk sub-tema, seterusnya tema utama dibina untuk menjawab setiap persoalan kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat dua tema yang terbentuk dalam penerokaan iklim sekolah iaitu memperkasakan amalan harian dan mengamalkan budaya sihat yang positif. Amalan harian diperkasakan melalui penerapan amalan kerohanian, kecergasan fizikal, menekankan keseimbangan akademik, sukan dan akhlak serta disiplin pelajar. Manakala amalan budaya sihat dan positif pula, diperincikan kepada bimbingan dan panduan, unsur suri teladan, pematuhan peraturan, pementoran, mengambil kira kesediaan pelajar, keluarga sebagai inspirasi dan juga sokongan rakan-rakan. Hasil kajian juga mendapati, terdapat dua tema utama yang terbentuk hasil daripada pengaruh iklim sekolah terhadap atlet pelajar iaitu menjadikan Sekolah Sukan Negeri Johor menjadi sekolah pilihan kerana terdapat elemen memantapkan pembelajaran berunsurkan kerohanian dan juga melahirkan pelajar ideal dengan membentuk akhlak dan atlet pelajar, melahirkan pelajar yang mementingkan kebajikan bersama, pelajar berdikari, pelajar berkepimpinan, membentuk habit yang baik dalam diri pelajar dan seterusnya menghasilkan pelajar yang mempunyai masa hadapan yang cerah. Implikasi daripada kajian ini boleh dijadikan panduan dan dorongan kepada pengetua dan guru supaya dapat membudayakan elemen positif menerusi iklim sekolah berdasarkan prinsip yang berpaksikan kepatuhan kepada tuhan sebagai asas dalam membina persekitaran sekolah yang kondusif dalam pelbagai aspek. 2022-04 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104777/1/FPP%202022%2044%20IR.pdf Rahman, Siti Hajar (2022) Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Social learning - Study and teaching Middle school athletes - Malaysia Schools - Climatic factors |
spellingShingle | Social learning - Study and teaching Middle school athletes - Malaysia Schools - Climatic factors Rahman, Siti Hajar Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia |
title | Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia |
title_full | Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia |
title_fullStr | Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia |
title_full_unstemmed | Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia |
title_short | Meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di Johor, Malaysia |
title_sort | meneroka iklim sekolah dalam pembentukan akhlak atlet pelajar di sebuah sekolah sukan di johor malaysia |
topic | Social learning - Study and teaching Middle school athletes - Malaysia Schools - Climatic factors |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/104777/1/FPP%202022%2044%20IR.pdf |
work_keys_str_mv | AT rahmansitihajar menerokaiklimsekolahdalampembentukanakhlakatletpelajardisebuahsekolahsukandijohormalaysia |