Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia

Penubuhan Kolej Vokasional (KV) merupakan suatu transformasi daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam menaiktaraf Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (PLTV) bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan mengikuti teknologi terkini. Perubahan kurikulum dan corak pengajaran...

Descrizione completa

Dettagli Bibliografici
Autore principale: Ag. Damit, Mohd Amiruddin
Natura: Tesi
Lingua:English
Pubblicazione: 2021
Soggetti:
Accesso online:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105095/1/FPP%202022%2018%20IR.pdf
_version_ 1825939148688588800
author Ag. Damit, Mohd Amiruddin
author_facet Ag. Damit, Mohd Amiruddin
author_sort Ag. Damit, Mohd Amiruddin
collection UPM
description Penubuhan Kolej Vokasional (KV) merupakan suatu transformasi daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam menaiktaraf Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (PLTV) bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan mengikuti teknologi terkini. Perubahan kurikulum dan corak pengajaran dan pembelajaran (PdP) kepada Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH) memberi impak secara menyeluruh kepada warga pendidik di KV. Isu yang timbul berdasarkan kajian terdahulu mendapati wujud masalah penguasaan PBH di kalangan guru, dan menyebabkan proses PdP kurang berkesan. Perkara ini dikukuhkan lagi dengan hasil daripada audit yang dijalankan oleh Agensi Kelayakan Malaysia yang menyatakan pelaksanaan PBH di kalangan guru KV berada pada tahap yang rendah. Justeru, satu kajian dijalankan untuk meneroka pengalaman guru melaksanakan PdP berteraskan PBH bagi program Teknologi Automotif, KV di Selangor. Kajian ini meneroka kefahaman guru, kaedah pelaksanaan di dalam PdP guru, cabaran yang dihadapi dan cara mengatasinya sepanjang guru melaksanakan PdP berteraskan PBH di KV. Kajian ini dilaksanakan secara kajian kualitatif menggunakan rekabentuk fenomenologi untuk mendapatkan jawapan bagi persoalan kajian ini. Sejumlah tujuh orang guru dan dua orang pentadbir KV terlibat sebagai informan dalam kajian. Data dikumpulkan menerusi temu bual separa berstruktur secara mendalam disokong dengan maklumat berkaitan melalui analisis dokumen sebagai data tringulasi bagi menguatkan lagi kesahan dan kebolehpercayaan kajian ini. Seterusnya, data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah analisis tematik dengan menerbitkan kod, kategori dan tema. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan pendidikan holistik, membina intelek dan sahsiah diri, dan meningkatkan kualiti pendidikan menjadi tema kepada kefahaman guru terhadap pelaksanaan PBH di KV. Selain itu, dapatan kajian juga merungkai pelaksanaan PdP yang dijalankan mempunyai empat proses utama iaitu perancangan, pelaksanaan, pentaksiran dan penilaian. Namun begitu, terdapat cabaran yang menjadi halangan kepada pelaksanaan PdP berteraskan PBH di KV iaitu beban guru bertambah, penyampaian PdP tidak efektif, kurikulum tidak stabil dan kurang sokongan pentadbir. Cabaran ini disalurkan melalui mesyuarat pengurusan dan penambahbaikan berterusan. Berdasarkan maklumat kajian ini, dicadangkan kualiti amalan PdP guru ditambah baik dengan melaksanakan pemantauan berterusan dan audit kendiri, menubuhkan komuniti guru dalam pembelajaran professional dan membudayakan pembelajaran sepanjang hayat.
first_indexed 2024-03-06T11:22:45Z
format Thesis
id upm.eprints-105095
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T11:22:45Z
publishDate 2021
record_format dspace
spelling upm.eprints-1050952023-10-25T07:10:19Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105095/ Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia Ag. Damit, Mohd Amiruddin Penubuhan Kolej Vokasional (KV) merupakan suatu transformasi daripada Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dalam menaiktaraf Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (PLTV) bagi melahirkan pekerja yang berkemahiran dan mengikuti teknologi terkini. Perubahan kurikulum dan corak pengajaran dan pembelajaran (PdP) kepada Pendidikan Berasaskan Hasil (PBH) memberi impak secara menyeluruh kepada warga pendidik di KV. Isu yang timbul berdasarkan kajian terdahulu mendapati wujud masalah penguasaan PBH di kalangan guru, dan menyebabkan proses PdP kurang berkesan. Perkara ini dikukuhkan lagi dengan hasil daripada audit yang dijalankan oleh Agensi Kelayakan Malaysia yang menyatakan pelaksanaan PBH di kalangan guru KV berada pada tahap yang rendah. Justeru, satu kajian dijalankan untuk meneroka pengalaman guru melaksanakan PdP berteraskan PBH bagi program Teknologi Automotif, KV di Selangor. Kajian ini meneroka kefahaman guru, kaedah pelaksanaan di dalam PdP guru, cabaran yang dihadapi dan cara mengatasinya sepanjang guru melaksanakan PdP berteraskan PBH di KV. Kajian ini dilaksanakan secara kajian kualitatif menggunakan rekabentuk fenomenologi untuk mendapatkan jawapan bagi persoalan kajian ini. Sejumlah tujuh orang guru dan dua orang pentadbir KV terlibat sebagai informan dalam kajian. Data dikumpulkan menerusi temu bual separa berstruktur secara mendalam disokong dengan maklumat berkaitan melalui analisis dokumen sebagai data tringulasi bagi menguatkan lagi kesahan dan kebolehpercayaan kajian ini. Seterusnya, data yang diperolehi dianalisis menggunakan kaedah analisis tematik dengan menerbitkan kod, kategori dan tema. Secara keseluruhannya, dapatan kajian menunjukkan pendidikan holistik, membina intelek dan sahsiah diri, dan meningkatkan kualiti pendidikan menjadi tema kepada kefahaman guru terhadap pelaksanaan PBH di KV. Selain itu, dapatan kajian juga merungkai pelaksanaan PdP yang dijalankan mempunyai empat proses utama iaitu perancangan, pelaksanaan, pentaksiran dan penilaian. Namun begitu, terdapat cabaran yang menjadi halangan kepada pelaksanaan PdP berteraskan PBH di KV iaitu beban guru bertambah, penyampaian PdP tidak efektif, kurikulum tidak stabil dan kurang sokongan pentadbir. Cabaran ini disalurkan melalui mesyuarat pengurusan dan penambahbaikan berterusan. Berdasarkan maklumat kajian ini, dicadangkan kualiti amalan PdP guru ditambah baik dengan melaksanakan pemantauan berterusan dan audit kendiri, menubuhkan komuniti guru dalam pembelajaran professional dan membudayakan pembelajaran sepanjang hayat. 2021-05 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105095/1/FPP%202022%2018%20IR.pdf Ag. Damit, Mohd Amiruddin (2021) Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Competency based education - Malaysia Educational accountability - Malaysia Technical education - Malaysia
spellingShingle Competency based education - Malaysia
Educational accountability - Malaysia
Technical education - Malaysia
Ag. Damit, Mohd Amiruddin
Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia
title Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia
title_full Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia
title_fullStr Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia
title_full_unstemmed Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia
title_short Meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri Selangor, Malaysia
title_sort meneroka pengalaman guru melaksanakan pendidikan berasaskan hasil bagi program teknologi automotif di kolej vokasional negeri selangor malaysia
topic Competency based education - Malaysia
Educational accountability - Malaysia
Technical education - Malaysia
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/105095/1/FPP%202022%2018%20IR.pdf
work_keys_str_mv AT agdamitmohdamiruddin menerokapengalamangurumelaksanakanpendidikanberasaskanhasilbagiprogramteknologiautomotifdikolejvokasionalnegeriselangormalaysia