Penggunaan Media Elektronik Dalam Pengajaran Puisi di Peringkat Menengah Atas di Daerah -Sabak Bernam: Satu Tinjauan
Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi di kalangan guru-guru KM di sekolah menengah atas di daerah Sabak Bernam, di samping mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan penggunaan media elektronik dan pandangan guru mengenai keberkesanan penggunaan media...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Project Paper Report |
Language: | English Malay |
Published: |
1997
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10705/1/FPP_1997_2_A.pdf |
Summary: | Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam pengajaran
puisi di kalangan guru-guru KM di sekolah menengah atas di daerah Sabak
Bernam, di samping mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan
penggunaan media elektronik dan pandangan guru mengenai keberkesanan
penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi. Subjek kajian terdiri daripada 21 orang guru yang mengajar Kesusasteraan
Melayu (KM) dari semua 9 buah sekolah menengah di daerah Sabak Bernam,
Selangor yang menawarkan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu.
Pengumpulan data telah dibuat dengan menggunakan soal selidik dan
temubual. Data yang telah dikumpul dianalisis dengan menggunakan kaedah
statistik seperti kekerapan, peratusan, Korelasi Pearson dan point-biserial.
Hasil kajian mendapati bahawa tahap penggunaan media elektronik dalam
pengajaran puisi masih lagi berada pada tahap yang rendah. Hal ini dipengaruhi
oleh beberapa masalah seperti kekurangan bahan/perisian yang sesuai untuk
pengajaran puisi, beban tugas lain di sekolah dan kekangan masa. Sungguhpun
begitu, hasil analisis korelasi menunjukkan bahawa faktor demografi seperti
umur,pengalaman mengajar KM dan pendedahan kursus kurang mempengaruhi
kekerapan penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi di daerah ini. |
---|