Penggunaan Media Elektronik Dalam Pengajaran Puisi di Peringkat Menengah Atas di Daerah -Sabak Bernam: Satu Tinjauan

Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi di kalangan guru-guru KM di sekolah menengah atas di daerah Sabak Bernam, di samping mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan penggunaan media elektronik dan pandangan guru mengenai keberkesanan penggunaan media...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abd. Aziz, Abd. Rahman
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1997
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10705/1/FPP_1997_2_A.pdf
Description
Summary:Kajian ini bertujuan meninjau penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi di kalangan guru-guru KM di sekolah menengah atas di daerah Sabak Bernam, di samping mengenal pasti masalah yang berkaitan dengan penggunaan media elektronik dan pandangan guru mengenai keberkesanan penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi. Subjek kajian terdiri daripada 21 orang guru yang mengajar Kesusasteraan Melayu (KM) dari semua 9 buah sekolah menengah di daerah Sabak Bernam, Selangor yang menawarkan mata pelajaran Kesusasteraan Melayu. Pengumpulan data telah dibuat dengan menggunakan soal selidik dan temubual. Data yang telah dikumpul dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik seperti kekerapan, peratusan, Korelasi Pearson dan point-biserial. Hasil kajian mendapati bahawa tahap penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi masih lagi berada pada tahap yang rendah. Hal ini dipengaruhi oleh beberapa masalah seperti kekurangan bahan/perisian yang sesuai untuk pengajaran puisi, beban tugas lain di sekolah dan kekangan masa. Sungguhpun begitu, hasil analisis korelasi menunjukkan bahawa faktor demografi seperti umur,pengalaman mengajar KM dan pendedahan kursus kurang mempengaruhi kekerapan penggunaan media elektronik dalam pengajaran puisi di daerah ini.