Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia

Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mendapatkan persepsl guru-guru terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia. Populasi kajian ini adalah terdiri daripada semua guru iaitu Pengetua/Guru Besar, Guru-guru kanan dan guru-guru mata pelajaran yang telah melalui P...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ismail, Normah
Format: Project Paper Report
Language:English
Malay
Published: 1999
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/1/FPP_1999_53_A.pdf
_version_ 1796968007969275904
author Ismail, Normah
author_facet Ismail, Normah
author_sort Ismail, Normah
collection UPM
description Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mendapatkan persepsl guru-guru terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia. Populasi kajian ini adalah terdiri daripada semua guru iaitu Pengetua/Guru Besar, Guru-guru kanan dan guru-guru mata pelajaran yang telah melalui Pemeriksaan Penuh di Negeri Selangor. Seramai 219 daripada 252 guru yang terlibat sebagai responden kajian ini telah memulangkan soal selidik dengan lengkap. Data telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif peratus min, sisihan piawai, peratusan dan frekuensi. Dapatan kajian menunjukkan 83.2% daripada 2 1 9 responden mengetahui peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Persepsi guru terhadap peranan kenaziran pula menunjukkan tahap setuju dengan nilai min 4. 1 0. Guru juga mempunyai persepsi yang tinggi terhadap keberkesanan peranan kenaziran dengan nilai min melebihi 3 .4. Kajian Inl pada keseluruhannya membuat kesimpulan bahawa kebanyakkan guru mempunyai pengetahuan yang tinggi, mempunyai sikap setuj u dan berpuashati terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Bagaimanapun terdapat beberapa cadangan guru yang patut diambil kira oleh Jemaah Nazir Sekolah semasa menjalankan pemeriksaan ke sekolah-sekolah. Pendekatan semasa menjalankan tugas pemeriksaan perlu diubah agar dapat menangani cabaran-cabaran terbaru dalam pendidikan.
first_indexed 2024-03-06T07:22:10Z
format Project Paper Report
id upm.eprints-10880
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:22:10Z
publishDate 1999
record_format dspace
spelling upm.eprints-108802011-07-25T08:07:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/ Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia Ismail, Normah Kajian tinjauan ini bertujuan untuk mendapatkan persepsl guru-guru terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia. Populasi kajian ini adalah terdiri daripada semua guru iaitu Pengetua/Guru Besar, Guru-guru kanan dan guru-guru mata pelajaran yang telah melalui Pemeriksaan Penuh di Negeri Selangor. Seramai 219 daripada 252 guru yang terlibat sebagai responden kajian ini telah memulangkan soal selidik dengan lengkap. Data telah dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif peratus min, sisihan piawai, peratusan dan frekuensi. Dapatan kajian menunjukkan 83.2% daripada 2 1 9 responden mengetahui peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Persepsi guru terhadap peranan kenaziran pula menunjukkan tahap setuju dengan nilai min 4. 1 0. Guru juga mempunyai persepsi yang tinggi terhadap keberkesanan peranan kenaziran dengan nilai min melebihi 3 .4. Kajian Inl pada keseluruhannya membuat kesimpulan bahawa kebanyakkan guru mempunyai pengetahuan yang tinggi, mempunyai sikap setuj u dan berpuashati terhadap peranan kenaziran Jemaah Nazir Sekolah. Bagaimanapun terdapat beberapa cadangan guru yang patut diambil kira oleh Jemaah Nazir Sekolah semasa menjalankan pemeriksaan ke sekolah-sekolah. Pendekatan semasa menjalankan tugas pemeriksaan perlu diubah agar dapat menangani cabaran-cabaran terbaru dalam pendidikan. 1999 Project Paper Report NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/1/FPP_1999_53_A.pdf Ismail, Normah (1999) Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. [Project Paper Report] School supervisors - Malaysia - Case studies Malay
spellingShingle School supervisors - Malaysia - Case studies
Ismail, Normah
Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_fullStr Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_full_unstemmed Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_short Kajian Tinjauan Persepsi Guru Terhadap Peranan Kenaziran Jemaah Nazir Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia
title_sort kajian tinjauan persepsi guru terhadap peranan kenaziran jemaah nazir sekolah kementerian pendidikan malaysia
topic School supervisors - Malaysia - Case studies
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/10880/1/FPP_1999_53_A.pdf
work_keys_str_mv AT ismailnormah kajiantinjauanpersepsiguruterhadapperanankenaziranjemaahnazirsekolahkementerianpendidikanmalaysia