Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
Secara umum makmal matematik ditubuhkan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan akademik kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English Malay |
Published: |
Institute for Mathematical Research
2008
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/1/artikel_9_vol1_no2.pdf |
_version_ | 1796968239754903552 |
---|---|
author | Wan Ali, Wan Zah Nawawi, Mokhtar Ahmad Tarmizi, Rohani Konting, Mohd Majid |
author_facet | Wan Ali, Wan Zah Nawawi, Mokhtar Ahmad Tarmizi, Rohani Konting, Mohd Majid |
author_sort | Wan Ali, Wan Zah |
collection | UPM |
description | Secara umum makmal matematik ditubuhkan
bagi menyediakan perkhidmatan sokongan
akademik kepada pelajar agar mereka dapat
meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan
keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang
diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah
seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan
tambahan dan mengakses laman web yang
bersesuaian. Bagaimanapun, fungsi makmal
matematik seperti ini agak terhad kerana ia tidak
membuka ruang bagi aktiviti penyelidikan
dijalankan sedangkan penyelidikan sangat
penting dalam menyediakan maklumat saintifik
yang diperlukan dalam usaha meningkatkan
kualiti pengajaran dan pembelajaran matematik.
Justeru, satu kajian telah dilakukan bagi
mengenal pasti konsep dan reka bentuk yang
sesuai bagi sebuah makmal matematik yang
menyediakan kemudahan pembelajaran dan
penyelidikan. Aktiviti penyelidikan merangkumi
lawatan, perbincangan, pemerhatian dan temu
bual dengan pensyarab di bidang matematik dan
pendidikan matematik dari dalam dan luar
negara. Data-data yang terdiri daripada transkrip
temubual, catatan lapangan, gambar foto dan
rakaman video telah dianalisis dan dapatannya
dipaparkan dan dibincangkan dalam kertas kerja
ini. |
first_indexed | 2024-03-06T07:25:32Z |
format | Article |
id | upm.eprints-12458 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English Malay |
last_indexed | 2024-03-06T07:25:32Z |
publishDate | 2008 |
publisher | Institute for Mathematical Research |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-124582013-05-27T07:52:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/ Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk Wan Ali, Wan Zah Nawawi, Mokhtar Ahmad Tarmizi, Rohani Konting, Mohd Majid Secara umum makmal matematik ditubuhkan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan akademik kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan tambahan dan mengakses laman web yang bersesuaian. Bagaimanapun, fungsi makmal matematik seperti ini agak terhad kerana ia tidak membuka ruang bagi aktiviti penyelidikan dijalankan sedangkan penyelidikan sangat penting dalam menyediakan maklumat saintifik yang diperlukan dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran matematik. Justeru, satu kajian telah dilakukan bagi mengenal pasti konsep dan reka bentuk yang sesuai bagi sebuah makmal matematik yang menyediakan kemudahan pembelajaran dan penyelidikan. Aktiviti penyelidikan merangkumi lawatan, perbincangan, pemerhatian dan temu bual dengan pensyarab di bidang matematik dan pendidikan matematik dari dalam dan luar negara. Data-data yang terdiri daripada transkrip temubual, catatan lapangan, gambar foto dan rakaman video telah dianalisis dan dapatannya dipaparkan dan dibincangkan dalam kertas kerja ini. Institute for Mathematical Research 2008-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/1/artikel_9_vol1_no2.pdf Wan Ali, Wan Zah and Nawawi, Mokhtar and Ahmad Tarmizi, Rohani and Konting, Mohd Majid (2008) Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk. Math Digest : Research Bulletin Institute for Mathematical Research, 1 (2). pp. 43-54. ISSN 1985-2436 (Submitted) Malay |
spellingShingle | Wan Ali, Wan Zah Nawawi, Mokhtar Ahmad Tarmizi, Rohani Konting, Mohd Majid Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk |
title | Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk |
title_full | Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk |
title_fullStr | Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk |
title_full_unstemmed | Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk |
title_short | Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk |
title_sort | makmal pembelajaran dan penyelidikan matematik konsep dan reka bentuk |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/1/artikel_9_vol1_no2.pdf |
work_keys_str_mv | AT wanaliwanzah makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk AT nawawimokhtar makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk AT ahmadtarmizirohani makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk AT kontingmohdmajid makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk |