Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk

Secara umum makmal matematik ditubuhkan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan akademik kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wan Ali, Wan Zah, Nawawi, Mokhtar, Ahmad Tarmizi, Rohani, Konting, Mohd Majid
Format: Article
Language:English
Malay
Published: Institute for Mathematical Research 2008
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/1/artikel_9_vol1_no2.pdf
_version_ 1796968239754903552
author Wan Ali, Wan Zah
Nawawi, Mokhtar
Ahmad Tarmizi, Rohani
Konting, Mohd Majid
author_facet Wan Ali, Wan Zah
Nawawi, Mokhtar
Ahmad Tarmizi, Rohani
Konting, Mohd Majid
author_sort Wan Ali, Wan Zah
collection UPM
description Secara umum makmal matematik ditubuhkan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan akademik kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan tambahan dan mengakses laman web yang bersesuaian. Bagaimanapun, fungsi makmal matematik seperti ini agak terhad kerana ia tidak membuka ruang bagi aktiviti penyelidikan dijalankan sedangkan penyelidikan sangat penting dalam menyediakan maklumat saintifik yang diperlukan dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran matematik. Justeru, satu kajian telah dilakukan bagi mengenal pasti konsep dan reka bentuk yang sesuai bagi sebuah makmal matematik yang menyediakan kemudahan pembelajaran dan penyelidikan. Aktiviti penyelidikan merangkumi lawatan, perbincangan, pemerhatian dan temu bual dengan pensyarab di bidang matematik dan pendidikan matematik dari dalam dan luar negara. Data-data yang terdiri daripada transkrip temubual, catatan lapangan, gambar foto dan rakaman video telah dianalisis dan dapatannya dipaparkan dan dibincangkan dalam kertas kerja ini.
first_indexed 2024-03-06T07:25:32Z
format Article
id upm.eprints-12458
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:25:32Z
publishDate 2008
publisher Institute for Mathematical Research
record_format dspace
spelling upm.eprints-124582013-05-27T07:52:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/ Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk Wan Ali, Wan Zah Nawawi, Mokhtar Ahmad Tarmizi, Rohani Konting, Mohd Majid Secara umum makmal matematik ditubuhkan bagi menyediakan perkhidmatan sokongan akademik kepada pelajar agar mereka dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan keyakinan dalam kursus-kursus matematik yang diikuti. Perkhidmatan yang disediakan adalah seperti menyediakan tutorial, bahan rujukan tambahan dan mengakses laman web yang bersesuaian. Bagaimanapun, fungsi makmal matematik seperti ini agak terhad kerana ia tidak membuka ruang bagi aktiviti penyelidikan dijalankan sedangkan penyelidikan sangat penting dalam menyediakan maklumat saintifik yang diperlukan dalam usaha meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran matematik. Justeru, satu kajian telah dilakukan bagi mengenal pasti konsep dan reka bentuk yang sesuai bagi sebuah makmal matematik yang menyediakan kemudahan pembelajaran dan penyelidikan. Aktiviti penyelidikan merangkumi lawatan, perbincangan, pemerhatian dan temu bual dengan pensyarab di bidang matematik dan pendidikan matematik dari dalam dan luar negara. Data-data yang terdiri daripada transkrip temubual, catatan lapangan, gambar foto dan rakaman video telah dianalisis dan dapatannya dipaparkan dan dibincangkan dalam kertas kerja ini. Institute for Mathematical Research 2008-06 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/1/artikel_9_vol1_no2.pdf Wan Ali, Wan Zah and Nawawi, Mokhtar and Ahmad Tarmizi, Rohani and Konting, Mohd Majid (2008) Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk. Math Digest : Research Bulletin Institute for Mathematical Research, 1 (2). pp. 43-54. ISSN 1985-2436 (Submitted) Malay
spellingShingle Wan Ali, Wan Zah
Nawawi, Mokhtar
Ahmad Tarmizi, Rohani
Konting, Mohd Majid
Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
title Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
title_full Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
title_fullStr Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
title_full_unstemmed Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
title_short Makmal Pembelajaran dan Penyelidikan Matematik: Konsep dan Reka Bentuk
title_sort makmal pembelajaran dan penyelidikan matematik konsep dan reka bentuk
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/12458/1/artikel_9_vol1_no2.pdf
work_keys_str_mv AT wanaliwanzah makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk
AT nawawimokhtar makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk
AT ahmadtarmizirohani makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk
AT kontingmohdmajid makmalpembelajarandanpenyelidikanmatematikkonsepdanrekabentuk