Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu

Makalah ini mengenal pasti dan menganalisis penggunaan penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini menggunakan kaedah persampelan. Sebanyak 20 orang kanak-kanak Melayu berumur enam tahun dipilih daripada empat buah tadika atau prasekolah. Data...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tahir, Rabahyah, Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Format: Article
Language:English
Published: Dewan Bahasa dan Pustaka 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/1/Penanda%20santun%20dalam%20perbualan%20kanak-kanak%20Melayu.pdf
_version_ 1825945244095479808
author Tahir, Rabahyah
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
author_facet Tahir, Rabahyah
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
author_sort Tahir, Rabahyah
collection UPM
description Makalah ini mengenal pasti dan menganalisis penggunaan penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini menggunakan kaedah persampelan. Sebanyak 20 orang kanak-kanak Melayu berumur enam tahun dipilih daripada empat buah tadika atau prasekolah. Data diperoleh melalui rakaman perbualan kanak-kanak Melayu tersebut semasa melaksanakan aktiviti pembelajaran formal di dalam kelas dan seterusnya dianalisis menggunakan prinsip kesopanan Leech (1983). Dapatan kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak Melayu di tadika atau prasekolah telah menggunakan beberapa penanda santun dalam perbualan mereka dengan rakan dan penyelidik. Penanda santun yang paling kerap digunakan ialah kata ‘boleh’, diikuti dengan kata ‘tolong’ dan ‘terima kasih’. Sehubungan itu, kajian ini juga mendapati bahawa penggunaan maksim santun adalah paling dominan dalam perbualan kanak-kanak Melayu.
first_indexed 2024-03-06T07:28:28Z
format Article
id upm.eprints-13477
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T07:28:28Z
publishDate 2017
publisher Dewan Bahasa dan Pustaka
record_format dspace
spelling upm.eprints-134772018-06-11T08:33:20Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/ Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu Tahir, Rabahyah Zainon Hamzah, Zaitul Azma Makalah ini mengenal pasti dan menganalisis penggunaan penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini menggunakan kaedah persampelan. Sebanyak 20 orang kanak-kanak Melayu berumur enam tahun dipilih daripada empat buah tadika atau prasekolah. Data diperoleh melalui rakaman perbualan kanak-kanak Melayu tersebut semasa melaksanakan aktiviti pembelajaran formal di dalam kelas dan seterusnya dianalisis menggunakan prinsip kesopanan Leech (1983). Dapatan kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak Melayu di tadika atau prasekolah telah menggunakan beberapa penanda santun dalam perbualan mereka dengan rakan dan penyelidik. Penanda santun yang paling kerap digunakan ialah kata ‘boleh’, diikuti dengan kata ‘tolong’ dan ‘terima kasih’. Sehubungan itu, kajian ini juga mendapati bahawa penggunaan maksim santun adalah paling dominan dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka 2017 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/1/Penanda%20santun%20dalam%20perbualan%20kanak-kanak%20Melayu.pdf Tahir, Rabahyah and Zainon Hamzah, Zaitul Azma (2017) Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Jurnal Bahasa, 17 (1). pp. 193-209. ISSN 1511-9084; ESSN: 2462-1889 http://jurnalbahasa.dbp.my/wordpress/?p=3938
spellingShingle Tahir, Rabahyah
Zainon Hamzah, Zaitul Azma
Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
title Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
title_full Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
title_fullStr Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
title_full_unstemmed Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
title_short Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
title_sort penanda santun dalam perbualan kanak kanak melayu
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/1/Penanda%20santun%20dalam%20perbualan%20kanak-kanak%20Melayu.pdf
work_keys_str_mv AT tahirrabahyah penandasantundalamperbualankanakkanakmelayu
AT zainonhamzahzaitulazma penandasantundalamperbualankanakkanakmelayu