Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu
Makalah ini mengenal pasti dan menganalisis penggunaan penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini menggunakan kaedah persampelan. Sebanyak 20 orang kanak-kanak Melayu berumur enam tahun dipilih daripada empat buah tadika atau prasekolah. Data...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Dewan Bahasa dan Pustaka
2017
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/1/Penanda%20santun%20dalam%20perbualan%20kanak-kanak%20Melayu.pdf |
_version_ | 1825945244095479808 |
---|---|
author | Tahir, Rabahyah Zainon Hamzah, Zaitul Azma |
author_facet | Tahir, Rabahyah Zainon Hamzah, Zaitul Azma |
author_sort | Tahir, Rabahyah |
collection | UPM |
description | Makalah ini mengenal pasti dan menganalisis penggunaan penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini menggunakan kaedah persampelan. Sebanyak 20 orang kanak-kanak Melayu berumur enam tahun dipilih daripada empat buah tadika atau prasekolah. Data diperoleh melalui rakaman perbualan kanak-kanak Melayu tersebut semasa melaksanakan aktiviti pembelajaran formal di dalam kelas dan seterusnya dianalisis menggunakan prinsip kesopanan Leech (1983). Dapatan kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak Melayu di tadika atau prasekolah telah menggunakan beberapa penanda santun dalam perbualan mereka dengan rakan dan penyelidik. Penanda santun yang paling kerap digunakan ialah kata ‘boleh’, diikuti dengan kata ‘tolong’ dan ‘terima kasih’. Sehubungan itu, kajian ini juga mendapati bahawa penggunaan maksim santun adalah paling dominan dalam perbualan kanak-kanak Melayu. |
first_indexed | 2024-03-06T07:28:28Z |
format | Article |
id | upm.eprints-13477 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T07:28:28Z |
publishDate | 2017 |
publisher | Dewan Bahasa dan Pustaka |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-134772018-06-11T08:33:20Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/ Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu Tahir, Rabahyah Zainon Hamzah, Zaitul Azma Makalah ini mengenal pasti dan menganalisis penggunaan penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Kajian yang menggunakan pendekatan kualitatif ini menggunakan kaedah persampelan. Sebanyak 20 orang kanak-kanak Melayu berumur enam tahun dipilih daripada empat buah tadika atau prasekolah. Data diperoleh melalui rakaman perbualan kanak-kanak Melayu tersebut semasa melaksanakan aktiviti pembelajaran formal di dalam kelas dan seterusnya dianalisis menggunakan prinsip kesopanan Leech (1983). Dapatan kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak Melayu di tadika atau prasekolah telah menggunakan beberapa penanda santun dalam perbualan mereka dengan rakan dan penyelidik. Penanda santun yang paling kerap digunakan ialah kata ‘boleh’, diikuti dengan kata ‘tolong’ dan ‘terima kasih’. Sehubungan itu, kajian ini juga mendapati bahawa penggunaan maksim santun adalah paling dominan dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Dewan Bahasa dan Pustaka 2017 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/1/Penanda%20santun%20dalam%20perbualan%20kanak-kanak%20Melayu.pdf Tahir, Rabahyah and Zainon Hamzah, Zaitul Azma (2017) Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu. Jurnal Bahasa, 17 (1). pp. 193-209. ISSN 1511-9084; ESSN: 2462-1889 http://jurnalbahasa.dbp.my/wordpress/?p=3938 |
spellingShingle | Tahir, Rabahyah Zainon Hamzah, Zaitul Azma Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu |
title | Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu |
title_full | Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu |
title_fullStr | Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu |
title_full_unstemmed | Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu |
title_short | Penanda santun dalam perbualan kanak-kanak Melayu |
title_sort | penanda santun dalam perbualan kanak kanak melayu |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13477/1/Penanda%20santun%20dalam%20perbualan%20kanak-kanak%20Melayu.pdf |
work_keys_str_mv | AT tahirrabahyah penandasantundalamperbualankanakkanakmelayu AT zainonhamzahzaitulazma penandasantundalamperbualankanakkanakmelayu |