Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia

Kepelbagaian dan kerencaman dari segi budaya, etnik dan agama sememangnya menjadi kebanggaan rakyat Malaysia. Namun begitu, Malaysia masih tidak lekang daripada isu-isu etnik dan agama yang sensitif. Contoh terkini adalah isu pergaduhan antara etnik di Plaza Low Yat pada tahun 2015. Kejadian ini tel...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ab. Majid, Arfah, Talib, Ahmad Tarmizi, Darshan Singh, Sarjit Singh, Ahmad, Zaid
Format: Article
Language:English
Published: Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13777/1/Kesan%20kerjasama%20dalam%20aktiviti%20berkumpulan%20terhadap%20kualiti%20perhubungan%20pelajar%20berbilang%20etnik%20di%20Universiti%20Putra%20Malaysia.pdf
_version_ 1796968508971548672
author Ab. Majid, Arfah
Talib, Ahmad Tarmizi
Darshan Singh, Sarjit Singh
Ahmad, Zaid
author_facet Ab. Majid, Arfah
Talib, Ahmad Tarmizi
Darshan Singh, Sarjit Singh
Ahmad, Zaid
author_sort Ab. Majid, Arfah
collection UPM
description Kepelbagaian dan kerencaman dari segi budaya, etnik dan agama sememangnya menjadi kebanggaan rakyat Malaysia. Namun begitu, Malaysia masih tidak lekang daripada isu-isu etnik dan agama yang sensitif. Contoh terkini adalah isu pergaduhan antara etnik di Plaza Low Yat pada tahun 2015. Kejadian ini telah menimbulkan persoalan samada hubungan antara etnik di Malaysia kian rapuh? Jika benar, apakah mekanisme untuk memperbaiki hubungan ini? Menurut Teori Perhubungan (Contact Theory) yang diperkenalkan oleh Gordon Allport (1954), hubungan antara etnik dapat diperbaiki sekiranya sesuatu perhubungan itu memenuhi empat syarat iaitu persamaan status, persamaan matlamat, keizinan pihak berkuasa dan interaksi yang melibatkan kerjasama. Justeru, kajian ini adalah satu percubaan untuk mengaplikasikan Teori Perhubungan ini dalam aktiviti berkumpulan pelajar di Universiti Putra Malaysia dengan memberikan tumpuan pada aspek kerjasama. Untuk tujuan ini, sebuah eksperimen telah dijalankan dalam kalangan pelajar yang mengambil kursus (Tamadun Islam dan Tamadun Asia) TITAS dan Hubungan Etnik. Pelajar telah dibahagikan kepada satu kumpulan eksperimen, satu kumpulan kawalan dan dua kumpulan perbandingan. Kumpulan eksperimen dan kumpulan perabandingan telah diberikan tugasan yang mempunyai sifat dan tahap kerjasama yang berbeza. Menurut hasil analisis ANOVA, tahap integrasi yang tinggi dan kerjasama antara pelajar yang berbilang etnik mempunyai kesan terhadap kualiti perhubungan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa sesuatu perhubungan yang berkualiti dan baik itu perlu disertai dengan empat elemen yang dicadangkan dan sebaliknya akan berlaku jika sesuatu perhubungan itu tidak disertai empat elemen tersebut.
first_indexed 2024-03-06T07:29:22Z
format Article
id upm.eprints-13777
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T07:29:22Z
publishDate 2016
publisher Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor
record_format dspace
spelling upm.eprints-137772018-08-14T08:40:19Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13777/ Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia Ab. Majid, Arfah Talib, Ahmad Tarmizi Darshan Singh, Sarjit Singh Ahmad, Zaid Kepelbagaian dan kerencaman dari segi budaya, etnik dan agama sememangnya menjadi kebanggaan rakyat Malaysia. Namun begitu, Malaysia masih tidak lekang daripada isu-isu etnik dan agama yang sensitif. Contoh terkini adalah isu pergaduhan antara etnik di Plaza Low Yat pada tahun 2015. Kejadian ini telah menimbulkan persoalan samada hubungan antara etnik di Malaysia kian rapuh? Jika benar, apakah mekanisme untuk memperbaiki hubungan ini? Menurut Teori Perhubungan (Contact Theory) yang diperkenalkan oleh Gordon Allport (1954), hubungan antara etnik dapat diperbaiki sekiranya sesuatu perhubungan itu memenuhi empat syarat iaitu persamaan status, persamaan matlamat, keizinan pihak berkuasa dan interaksi yang melibatkan kerjasama. Justeru, kajian ini adalah satu percubaan untuk mengaplikasikan Teori Perhubungan ini dalam aktiviti berkumpulan pelajar di Universiti Putra Malaysia dengan memberikan tumpuan pada aspek kerjasama. Untuk tujuan ini, sebuah eksperimen telah dijalankan dalam kalangan pelajar yang mengambil kursus (Tamadun Islam dan Tamadun Asia) TITAS dan Hubungan Etnik. Pelajar telah dibahagikan kepada satu kumpulan eksperimen, satu kumpulan kawalan dan dua kumpulan perbandingan. Kumpulan eksperimen dan kumpulan perabandingan telah diberikan tugasan yang mempunyai sifat dan tahap kerjasama yang berbeza. Menurut hasil analisis ANOVA, tahap integrasi yang tinggi dan kerjasama antara pelajar yang berbilang etnik mempunyai kesan terhadap kualiti perhubungan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa sesuatu perhubungan yang berkualiti dan baik itu perlu disertai dengan empat elemen yang dicadangkan dan sebaliknya akan berlaku jika sesuatu perhubungan itu tidak disertai empat elemen tersebut. Pusat Pengajian Teras, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor 2016 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13777/1/Kesan%20kerjasama%20dalam%20aktiviti%20berkumpulan%20terhadap%20kualiti%20perhubungan%20pelajar%20berbilang%20etnik%20di%20Universiti%20Putra%20Malaysia.pdf Ab. Majid, Arfah and Talib, Ahmad Tarmizi and Darshan Singh, Sarjit Singh and Ahmad, Zaid (2016) Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah, 3 (1). ISSN 2462-1692; ESSN: 2289-8042 http://journal.kuis.edu.my/jsass/issues/jsass-vol-3-bil-1-2016
spellingShingle Ab. Majid, Arfah
Talib, Ahmad Tarmizi
Darshan Singh, Sarjit Singh
Ahmad, Zaid
Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia
title Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia
title_full Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia
title_fullStr Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia
title_full_unstemmed Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia
title_short Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di Universiti Putra Malaysia
title_sort kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar berbilang etnik di universiti putra malaysia
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/13777/1/Kesan%20kerjasama%20dalam%20aktiviti%20berkumpulan%20terhadap%20kualiti%20perhubungan%20pelajar%20berbilang%20etnik%20di%20Universiti%20Putra%20Malaysia.pdf
work_keys_str_mv AT abmajidarfah kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajarberbilangetnikdiuniversitiputramalaysia
AT talibahmadtarmizi kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajarberbilangetnikdiuniversitiputramalaysia
AT darshansinghsarjitsingh kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajarberbilangetnikdiuniversitiputramalaysia
AT ahmadzaid kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajarberbilangetnikdiuniversitiputramalaysia