Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera

Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Abdull Sedik, Nurul Azimah
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf
_version_ 1796969731554541568
author Abdull Sedik, Nurul Azimah
author_facet Abdull Sedik, Nurul Azimah
author_sort Abdull Sedik, Nurul Azimah
collection UPM
description Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi.
first_indexed 2024-03-06T07:47:24Z
format Thesis
id upm.eprints-20078
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-03-06T07:47:24Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling upm.eprints-200782014-01-13T09:47:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/ Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera Abdull Sedik, Nurul Azimah Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi. 2011-09 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf Abdull Sedik, Nurul Azimah (2011) Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children Malay
spellingShingle Children in literature - Case studies
Children - Books and reading
Emotions in children
Abdull Sedik, Nurul Azimah
Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_full Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_fullStr Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_full_unstemmed Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_short Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
title_sort ekspresi emosi kanak kanak melalui bahan bacaan sastera
topic Children in literature - Case studies
Children - Books and reading
Emotions in children
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf
work_keys_str_mv AT abdullsediknurulazimah ekspresiemosikanakkanakmelaluibahanbacaansastera