Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera
Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membi...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Thesis |
Language: | English Malay |
Published: |
2011
|
Subjects: | |
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf |
_version_ | 1796969731554541568 |
---|---|
author | Abdull Sedik, Nurul Azimah |
author_facet | Abdull Sedik, Nurul Azimah |
author_sort | Abdull Sedik, Nurul Azimah |
collection | UPM |
description | Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi. |
first_indexed | 2024-03-06T07:47:24Z |
format | Thesis |
id | upm.eprints-20078 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English Malay |
last_indexed | 2024-03-06T07:47:24Z |
publishDate | 2011 |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-200782014-01-13T09:47:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/ Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera Abdull Sedik, Nurul Azimah Karya sastera khususnya sastera kanak-kanak mengundang emosi di mana pengalaman emosi menjadikan khalayak khususnya kanak-kanak sebagai insan yang peka. Kajian ini akan mengenal pasti jenis-jenis ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera pelbagai genre. Selain itu, pengkaji turut membincangkan penanda-penanda emosi yang dapat menjelaskan ekspresi emosi kanak-kanak dan juga menganalisis faktor-faktor yang menimbulkan ekspresi emosi kanak-kanak melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak. Data dikumpulkan berdasarkan kaedah lapangan dan juga kaedah kepustakaan serta dianalisis menggunakan statistik peratusan dan juga analisis teks. Seramai 210 orang kanak-kanak dari 7 buah negeri yang mewakili setiap zon di Malaysia dijadikan sampel kajian. Berdasarkan jumlah tersebut dapat dilihat sebanyak 30 orang kanak-kanak mewakili setiap negeri. Kanak-kanak yang terlibat dalam kajian ini adalah kanak-kanak yang berusia antara 7 hingga 12 tahun dan kajian akan dianalisis berlandaskan teori emosi Arnold-Ellis dan Cannon-Bard. Pengkaji menggunakan pelbagai genre bahan bacaan kanak-kanak antaranya buku cerita bergambar, buku cerita, puisi, drama dan juga teka-teki sebagai bahan kajian. Berdasarkan analisis kajian, bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre berjaya mengungkapkan ekspresi emosi melalui penanda ekspresi emosi kanak-kanak iaitu ekspresi wajah, ekspresi mata, ekspresi vokal dan ekspresi tingkah laku. Faktor-faktor yang melahirkan ekspresi emosi kanak-kanak adalah ilustrasi, warna, watak dan perwatakan, penyampaian, plot, tema dan kulit buku. Justeru, dengan adanya elemen-elemen penting yang digarap dengan baik oleh pengarang, maka kanak-kanak akan mendapat kesan emosi yang maksimum melalui bahan bacaan sastera kanak-kanak pelbagai genre sehingga menimbulkan pelbagai jenis ekspresi emosi. 2011-09 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf Abdull Sedik, Nurul Azimah (2011) Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children Malay |
spellingShingle | Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children Abdull Sedik, Nurul Azimah Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title | Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_full | Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_fullStr | Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_full_unstemmed | Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_short | Ekspresi Emosi Kanak-Kanak Melalui Bahan Bacaan Sastera |
title_sort | ekspresi emosi kanak kanak melalui bahan bacaan sastera |
topic | Children in literature - Case studies Children - Books and reading Emotions in children |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20078/1/FBMK_2011_26_ir.pdf |
work_keys_str_mv | AT abdullsediknurulazimah ekspresiemosikanakkanakmelaluibahanbacaansastera |