Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?

Pembelajaran kolaboratif adalah satu proses yang menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan secara langsung atau secara berurutan dengan beberapa orang rakan pelajar yang lain. Pembelajaran ini menekankan kepada konsep bahawa "setiap pelajar belajar dari pelajar yang lain...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wan Ali, Wan Zah, Mohd Ayub, Ahmad Fauzi, Mahmud, Rosnaini, Nawawi, Mokhtar, Abdullah, Rusli
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2007
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/1/ID%2020529.pdf
_version_ 1825946535125319680
author Wan Ali, Wan Zah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Mahmud, Rosnaini
Nawawi, Mokhtar
Abdullah, Rusli
author_facet Wan Ali, Wan Zah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Mahmud, Rosnaini
Nawawi, Mokhtar
Abdullah, Rusli
author_sort Wan Ali, Wan Zah
collection UPM
description Pembelajaran kolaboratif adalah satu proses yang menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan secara langsung atau secara berurutan dengan beberapa orang rakan pelajar yang lain. Pembelajaran ini menekankan kepada konsep bahawa "setiap pelajar belajar dari pelajar yang lain." Justeru, ia menggalakkan pelajar untuk menyumbang idea dan buah fikiran serta menghargai idea dan buah fikiran orang lain. Dasar pembelajaran kolaboratif ini membenarkan pelajar memegang peranan sebagai "knowledge provider" di mana pengetahuan itu dapat dikongsi dengan rakan dan pengajar agar sesuatu pengetahuan itu dapat difahami dari perspektif yang lebih luas dan mendalam. Disamping itu, pendekatan ini digunakan untuk menyelesaikan masalah dalam konteks sebenar atau konteks yang kompleks. Satu faktor yang dominan bagi kejayaan sesuatu pembelajaran kolaboratif ialah interaksi sosial antara pelajar dalam kumpulan. Interaksi sosial yang berkesan akan mewujudkan struktur afektif yang bercirikan hubungan sosial, kesepaduan sosial dan rasa tanggungjawab terhadap komuniti. Ketiga-tiga ciri ini merupakan atribut ruang sosial yang membenarkan komunikasi berlaku secara terbuka serta memanfaatkan aktiviti kolaboratif dan perkongsian maklumat penting. Kajian ini berlujuan meninjau persepsi pelajar kursus Teknologi Pendidikan di Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia terhadap interaksi sosial dalam suasana pembelajaran kolaboratif.
first_indexed 2024-03-06T07:48:41Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-20529
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T07:48:41Z
publishDate 2007
record_format dspace
spelling upm.eprints-205292019-10-21T01:30:28Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/ Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"? Wan Ali, Wan Zah Mohd Ayub, Ahmad Fauzi Mahmud, Rosnaini Nawawi, Mokhtar Abdullah, Rusli Pembelajaran kolaboratif adalah satu proses yang menggalakkan pelajar melibatkan diri dalam aktiviti yang diadakan secara langsung atau secara berurutan dengan beberapa orang rakan pelajar yang lain. Pembelajaran ini menekankan kepada konsep bahawa "setiap pelajar belajar dari pelajar yang lain." Justeru, ia menggalakkan pelajar untuk menyumbang idea dan buah fikiran serta menghargai idea dan buah fikiran orang lain. Dasar pembelajaran kolaboratif ini membenarkan pelajar memegang peranan sebagai "knowledge provider" di mana pengetahuan itu dapat dikongsi dengan rakan dan pengajar agar sesuatu pengetahuan itu dapat difahami dari perspektif yang lebih luas dan mendalam. Disamping itu, pendekatan ini digunakan untuk menyelesaikan masalah dalam konteks sebenar atau konteks yang kompleks. Satu faktor yang dominan bagi kejayaan sesuatu pembelajaran kolaboratif ialah interaksi sosial antara pelajar dalam kumpulan. Interaksi sosial yang berkesan akan mewujudkan struktur afektif yang bercirikan hubungan sosial, kesepaduan sosial dan rasa tanggungjawab terhadap komuniti. Ketiga-tiga ciri ini merupakan atribut ruang sosial yang membenarkan komunikasi berlaku secara terbuka serta memanfaatkan aktiviti kolaboratif dan perkongsian maklumat penting. Kajian ini berlujuan meninjau persepsi pelajar kursus Teknologi Pendidikan di Fakulti Pengajian Pendidikan, Universiti Putra Malaysia terhadap interaksi sosial dalam suasana pembelajaran kolaboratif. 2007 Conference or Workshop Item NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/1/ID%2020529.pdf Wan Ali, Wan Zah and Mohd Ayub, Ahmad Fauzi and Mahmud, Rosnaini and Nawawi, Mokhtar and Abdullah, Rusli (2007) Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"? In: Persidangan Pengajaran dan Pembelajaran di Peringkat Pengajian Tinggi 2007, 12-14 Dis. 2007, Hotel Palace of Golden Horses, Seri Kembangan, Selangor. (pp. 233-247). Social interaction - Malaysia - Congresses. Active learning - College students - Congresses. Communication in small groups - Congresses.
spellingShingle Social interaction - Malaysia - Congresses.
Active learning - College students - Congresses.
Communication in small groups - Congresses.
Wan Ali, Wan Zah
Mohd Ayub, Ahmad Fauzi
Mahmud, Rosnaini
Nawawi, Mokhtar
Abdullah, Rusli
Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_full Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_fullStr Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_full_unstemmed Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_short Pembelajaran kolaboratif: bekerja sebagai "satu kumpulan" atau "bekerja dalam kumpulan"?
title_sort pembelajaran kolaboratif bekerja sebagai satu kumpulan atau bekerja dalam kumpulan
topic Social interaction - Malaysia - Congresses.
Active learning - College students - Congresses.
Communication in small groups - Congresses.
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/20529/1/ID%2020529.pdf
work_keys_str_mv AT wanaliwanzah pembelajarankolaboratifbekerjasebagaisatukumpulanataubekerjadalamkumpulan
AT mohdayubahmadfauzi pembelajarankolaboratifbekerjasebagaisatukumpulanataubekerjadalamkumpulan
AT mahmudrosnaini pembelajarankolaboratifbekerjasebagaisatukumpulanataubekerjadalamkumpulan
AT nawawimokhtar pembelajarankolaboratifbekerjasebagaisatukumpulanataubekerjadalamkumpulan
AT abdullahrusli pembelajarankolaboratifbekerjasebagaisatukumpulanataubekerjadalamkumpulan