Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.

Penampilan diri merupakan salah satu bentuk komunikasi bukan verbal yang menyampaikan maklumat tentang diri sendiri kepada penerima melalui simbol tersirat bukan verbal. Salah satu simbol tersirat yang terdapat dalam komunikasi bukan verbal mengenai penampilan diri ialah pakaian. Pakaian pula dikena...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ramachandran, Kunnasunthary
Format: Thesis
Language:English
Malay
Published: 2011
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27724/7/FBMK%202011%2045R%20pdf.pdf
_version_ 1811137398254338048
author Ramachandran, Kunnasunthary
author_facet Ramachandran, Kunnasunthary
author_sort Ramachandran, Kunnasunthary
collection UPM
description Penampilan diri merupakan salah satu bentuk komunikasi bukan verbal yang menyampaikan maklumat tentang diri sendiri kepada penerima melalui simbol tersirat bukan verbal. Salah satu simbol tersirat yang terdapat dalam komunikasi bukan verbal mengenai penampilan diri ialah pakaian. Pakaian pula dikenali sebagai cerminan tubuh badan yang merupakan salah satu elemen pengaruh utama dalam penampilan pensyarah untuk mewujudkan persepsi positif di kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini membandingkan perbezaan antara gaya pakaian formal, separa formal dan tidak formal di kalangan pensyarah berdasarkan kajian Sebastian, Lavin dan Carr. Objektif umum kajian ini adalah untuk mengenal pasti motivasi pelajar program eksekutif dan persepsi mereka terhadap profesionalisma pensyarah mengikut gaya pakaian pensyarah di Universiti Putra Malaysia. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah tinjauan iaitu dengan menggunakan satu set borang soal selidik yang mengandungi 50 soalan untuk diedarkan kepada 240 orang responden. Kajian ini dijalankan berdasarkan Teori Atribusi. Analisis statistik yang digunakan dalam kajian ini ialah statistik deskriptif, ujian „chi-square’ dan ujian Anova sehala. Hasil kajian menunjukkan kebanyakan pelajar memberi persepsi positif terhadap gaya pakaian kategori A iaitu formal bagi pensyarah berbanding kategori B iaitu separa formal dan kategori C iaitu tidak formal. Gaya pakaian formal lebih mempengaruhi pandangan pelajar eksekutif dari segi interaksi pelajar dan pensyarah, kebolehan pensyarah untuk mengajar dan motivasi belajar pelajar. Di samping itu, hasil analisis ujian „chi-square’ menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara persepsi pelajar lelaki dan perempuan terhadap gaya pakaian pensyarah. Manakala hasil analisis ujian Anova sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pakaian formal terhadap persepsi interaksi pensyarah dan pelajar, kebolehan pensyarah untuk mengajar dan motivasi belajar pelajar berbanding dengan gaya pakaian separa formal dan tidak formal. Ini kerana ciri-ciri personaliti pensyarah mempengaruhi imej dan identiti sesebuah institut pengajian tinggi. Hasil kajian ini juga merumuskan bahawa pensyarah dapat menimbulkan persepsi positif terhadap pelajar dari segi fizikal luaran pada impresi pertama melalui gaya pakaian formal.
first_indexed 2024-03-06T08:09:16Z
format Thesis
id upm.eprints-27724
institution Universiti Putra Malaysia
language English
Malay
last_indexed 2024-09-25T03:33:40Z
publishDate 2011
record_format dspace
spelling upm.eprints-277242024-08-19T08:11:20Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27724/ Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah. Ramachandran, Kunnasunthary Penampilan diri merupakan salah satu bentuk komunikasi bukan verbal yang menyampaikan maklumat tentang diri sendiri kepada penerima melalui simbol tersirat bukan verbal. Salah satu simbol tersirat yang terdapat dalam komunikasi bukan verbal mengenai penampilan diri ialah pakaian. Pakaian pula dikenali sebagai cerminan tubuh badan yang merupakan salah satu elemen pengaruh utama dalam penampilan pensyarah untuk mewujudkan persepsi positif di kalangan pelajar. Oleh itu, kajian ini membandingkan perbezaan antara gaya pakaian formal, separa formal dan tidak formal di kalangan pensyarah berdasarkan kajian Sebastian, Lavin dan Carr. Objektif umum kajian ini adalah untuk mengenal pasti motivasi pelajar program eksekutif dan persepsi mereka terhadap profesionalisma pensyarah mengikut gaya pakaian pensyarah di Universiti Putra Malaysia. Kaedah kajian yang digunakan ialah kaedah tinjauan iaitu dengan menggunakan satu set borang soal selidik yang mengandungi 50 soalan untuk diedarkan kepada 240 orang responden. Kajian ini dijalankan berdasarkan Teori Atribusi. Analisis statistik yang digunakan dalam kajian ini ialah statistik deskriptif, ujian „chi-square’ dan ujian Anova sehala. Hasil kajian menunjukkan kebanyakan pelajar memberi persepsi positif terhadap gaya pakaian kategori A iaitu formal bagi pensyarah berbanding kategori B iaitu separa formal dan kategori C iaitu tidak formal. Gaya pakaian formal lebih mempengaruhi pandangan pelajar eksekutif dari segi interaksi pelajar dan pensyarah, kebolehan pensyarah untuk mengajar dan motivasi belajar pelajar. Di samping itu, hasil analisis ujian „chi-square’ menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan antara persepsi pelajar lelaki dan perempuan terhadap gaya pakaian pensyarah. Manakala hasil analisis ujian Anova sehala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan di antara gaya pakaian formal terhadap persepsi interaksi pensyarah dan pelajar, kebolehan pensyarah untuk mengajar dan motivasi belajar pelajar berbanding dengan gaya pakaian separa formal dan tidak formal. Ini kerana ciri-ciri personaliti pensyarah mempengaruhi imej dan identiti sesebuah institut pengajian tinggi. Hasil kajian ini juga merumuskan bahawa pensyarah dapat menimbulkan persepsi positif terhadap pelajar dari segi fizikal luaran pada impresi pertama melalui gaya pakaian formal. 2011-02 Thesis NonPeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27724/7/FBMK%202011%2045R%20pdf.pdf Ramachandran, Kunnasunthary (2011) Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah. Masters thesis, Universiti Putra Malaysia. Motivation in adult education. Motivation in education. Self-presentation. Malay
spellingShingle Motivation in adult education.
Motivation in education.
Self-presentation.
Ramachandran, Kunnasunthary
Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.
title Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.
title_full Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.
title_fullStr Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.
title_full_unstemmed Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.
title_short Motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah.
title_sort motivasi dan persepsi pelajar program eksekutif terhadap profesionalisme pensyarah dari segi gaya pakaian pensyarah
topic Motivation in adult education.
Motivation in education.
Self-presentation.
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/27724/7/FBMK%202011%2045R%20pdf.pdf
work_keys_str_mv AT ramachandrankunnasunthary motivasidanpersepsipelajarprogrameksekutifterhadapprofesionalismepensyarahdarisegigayapakaianpensyarah