Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah

Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap p...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Othman , Shamsudin, Lateh, Ghazali, Ab. Hadi, Nurul Faidzah
Format: Article
Published: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2014
_version_ 1796972588829769728
author Othman , Shamsudin
Lateh, Ghazali
Ab. Hadi, Nurul Faidzah
author_facet Othman , Shamsudin
Lateh, Ghazali
Ab. Hadi, Nurul Faidzah
author_sort Othman , Shamsudin
collection UPM
description Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu dan melihat sejauh mana keupayaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini seterusnya turut mengkaji dan mengenal pasti masalah pelaksanaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini telah dilaksanakan kepada 118 orang guru peringkat menengah yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di Zon Puchong, Selangor. Data dikumpulkan daripada soal selidik yang diedarkan kepada semua guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Statistik deskriptif telah dilakukan untuk memperoleh peratus, min dan sisihan piawai. Selain itu, data juga dipersembahkan dalam bentuk jadual dan carta. Hasil kajian mendapati sebilangan besar responden menunjukkan persepsi yang positif tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu khususnya daripada aspek keindahan sastera yang merujuk kepada bentuk perulangan dan perbandingan. Kebanyakan responden juga didapati berjaya mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Namun demikian masih terdapat sebilangan kecil responden mengalami kesukaran mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajarannya.
first_indexed 2024-03-06T08:30:17Z
format Article
id upm.eprints-34854
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-03-06T08:30:17Z
publishDate 2014
publisher Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-348542015-12-23T04:29:33Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/34854/ Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah Othman , Shamsudin Lateh, Ghazali Ab. Hadi, Nurul Faidzah Penggunaan bahan sastera terkandung di dalam kurikulum pendidikan Bahasa Melayu. Justeru, kajian tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di Selangor khususnya zon Puchong dalam peringkat sekolah menengah ini dijalankan bagi tujuan untuk mengkaji persepsi guru terhadap penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu dan melihat sejauh mana keupayaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini seterusnya turut mengkaji dan mengenal pasti masalah pelaksanaan penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Kajian ini telah dilaksanakan kepada 118 orang guru peringkat menengah yang mengajar mata pelajaran Bahasa Melayu di Zon Puchong, Selangor. Data dikumpulkan daripada soal selidik yang diedarkan kepada semua guru Bahasa Melayu sekolah menengah. Data yang dikumpulkan dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS). Statistik deskriptif telah dilakukan untuk memperoleh peratus, min dan sisihan piawai. Selain itu, data juga dipersembahkan dalam bentuk jadual dan carta. Hasil kajian mendapati sebilangan besar responden menunjukkan persepsi yang positif tentang penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu khususnya daripada aspek keindahan sastera yang merujuk kepada bentuk perulangan dan perbandingan. Kebanyakan responden juga didapati berjaya mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu. Namun demikian masih terdapat sebilangan kecil responden mengalami kesukaran mengaplikasi gaya bahasa sastera dalam pengajarannya. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia 2014-05 Article NonPeerReviewed Othman , Shamsudin and Lateh, Ghazali and Ab. Hadi, Nurul Faidzah (2014) Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 4 (1). pp. 59-64. ISSN 2180-4842 http://www.ukm.my/jpbm/ViewVolume.aspx?vid=7
spellingShingle Othman , Shamsudin
Lateh, Ghazali
Ab. Hadi, Nurul Faidzah
Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_full Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_fullStr Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_full_unstemmed Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_short Penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah menengah
title_sort penggunaan gaya bahasa sastera dalam pengajaran bahasa melayu di sekolah menengah
work_keys_str_mv AT othmanshamsudin penggunaangayabahasasasteradalampengajaranbahasamelayudisekolahmenengah
AT latehghazali penggunaangayabahasasasteradalampengajaranbahasamelayudisekolahmenengah
AT abhadinurulfaidzah penggunaangayabahasasasteradalampengajaranbahasamelayudisekolahmenengah