Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya

Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingga empat...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Rashid, Roswati, Mamat, Roslina, Abdul Halim, Hazlina, Abd Rahim, Normaliza
Format: Article
Language:English
Published: School of Media and Communication Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35113/1/Masyarakat%20Jepun%20dalam%20pelancongan%20satu%20penelitian%20budaya.pdf
_version_ 1796972641873035264
author Abdul Rashid, Roswati
Mamat, Roslina
Abdul Halim, Hazlina
Abd Rahim, Normaliza
author_facet Abdul Rashid, Roswati
Mamat, Roslina
Abdul Halim, Hazlina
Abd Rahim, Normaliza
author_sort Abdul Rashid, Roswati
collection UPM
description Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingga empat kali ganda iaitu 21.5% berbanding pada 2011 sebanyak 7.0%. Jumlah ini menunjukkan peningkatan terbesar berbanding pada lapan tahun sebelumnya daripada tahun 2005-2011. Adalah tidak mustahil pada masa yang akan datang pelancong Jepun menjadi pelancong antarabangsa utama di Malaysia. Kertas kerja ini akan menyoroti ciri-ciri tingkah laku yang terdapat pada pelancong Jepun semasa melancong ke negara luar. Pencirian pola-pola tingkah laku pelancong Jepun ini berdasarkan dari sudut budaya masyarakat Jepun. Memahami tingkah laku pelancong Jepun dari aspek budaya merupakan satu nilai tambah dalam pelancongan Malaysia dan dapat menghindari salah faham yang akan menimbulkan konflik. Objektif kertas kerja ini ialah memberi pemahaman yang lebih mendalam terhadap tingkah laku pelancong Jepun kepada para agen pelancongan yang berurusan secara langsung dengan pelancong. Kertas kerja ini diharapkan dapat menjana panduan secara teori dan praktikal terhadap penambahbaikan kualiti pelancongan Malaysia agar menepati cita rasa para pelancong Jepun.
first_indexed 2024-03-06T08:31:19Z
format Article
id upm.eprints-35113
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T08:31:19Z
publishDate 2013
publisher School of Media and Communication Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-351132016-10-11T02:51:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35113/ Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya Abdul Rashid, Roswati Mamat, Roslina Abdul Halim, Hazlina Abd Rahim, Normaliza Statistik kedatangan pelancong antarabangsa ke Malaysia menunjukkan Jepun sentiasa menduduki tangga 10 ke bawah dalam senarai bilangan warganegara yang berkunjung ke negara ini bermula tahun 1998 sehingga tahun 2012. Malah pada tahun 2012, jumlah pelancong Jepun ke Malaysia meningkat sehingga empat kali ganda iaitu 21.5% berbanding pada 2011 sebanyak 7.0%. Jumlah ini menunjukkan peningkatan terbesar berbanding pada lapan tahun sebelumnya daripada tahun 2005-2011. Adalah tidak mustahil pada masa yang akan datang pelancong Jepun menjadi pelancong antarabangsa utama di Malaysia. Kertas kerja ini akan menyoroti ciri-ciri tingkah laku yang terdapat pada pelancong Jepun semasa melancong ke negara luar. Pencirian pola-pola tingkah laku pelancong Jepun ini berdasarkan dari sudut budaya masyarakat Jepun. Memahami tingkah laku pelancong Jepun dari aspek budaya merupakan satu nilai tambah dalam pelancongan Malaysia dan dapat menghindari salah faham yang akan menimbulkan konflik. Objektif kertas kerja ini ialah memberi pemahaman yang lebih mendalam terhadap tingkah laku pelancong Jepun kepada para agen pelancongan yang berurusan secara langsung dengan pelancong. Kertas kerja ini diharapkan dapat menjana panduan secara teori dan praktikal terhadap penambahbaikan kualiti pelancongan Malaysia agar menepati cita rasa para pelancong Jepun. School of Media and Communication Studies, Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35113/1/Masyarakat%20Jepun%20dalam%20pelancongan%20satu%20penelitian%20budaya.pdf Abdul Rashid, Roswati and Mamat, Roslina and Abdul Halim, Hazlina and Abd Rahim, Normaliza (2013) Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya. Jurnal Komunikasi, 29 (2). pp. 87-106. ISSN 2289-151X; ESSN: 2289-1528 http://www.ukm.my/jkom/journal/volumes/volume29-2-2013.html
spellingShingle Abdul Rashid, Roswati
Mamat, Roslina
Abdul Halim, Hazlina
Abd Rahim, Normaliza
Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya
title Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya
title_full Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya
title_fullStr Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya
title_full_unstemmed Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya
title_short Masyarakat Jepun dalam pelancongan: satu penelitian budaya
title_sort masyarakat jepun dalam pelancongan satu penelitian budaya
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35113/1/Masyarakat%20Jepun%20dalam%20pelancongan%20satu%20penelitian%20budaya.pdf
work_keys_str_mv AT abdulrashidroswati masyarakatjepundalampelancongansatupenelitianbudaya
AT mamatroslina masyarakatjepundalampelancongansatupenelitianbudaya
AT abdulhalimhazlina masyarakatjepundalampelancongansatupenelitianbudaya
AT abdrahimnormaliza masyarakatjepundalampelancongansatupenelitianbudaya