Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tiga dimensi penglibatan iaitu tingkah laku, emosi dan kognitif yang boleh menjadi peramal terbaik bagi pencapaian murid dalam bidang katering. Disamping itu kajian juga bertujuan mengkaji hubungan antara penglibatan dengan pencapaian. Penglibatan dikaitka...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yusuf, Nor Yuzie, Abu, Rosini, Md Yunus, Aida Suraya
Format: Article
Published: Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia 2014
_version_ 1825948728792449024
author Yusuf, Nor Yuzie
Abu, Rosini
Md Yunus, Aida Suraya
author_facet Yusuf, Nor Yuzie
Abu, Rosini
Md Yunus, Aida Suraya
author_sort Yusuf, Nor Yuzie
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tiga dimensi penglibatan iaitu tingkah laku, emosi dan kognitif yang boleh menjadi peramal terbaik bagi pencapaian murid dalam bidang katering. Disamping itu kajian juga bertujuan mengkaji hubungan antara penglibatan dengan pencapaian. Penglibatan dikaitkan dengan aktiviti murid di bilik darjah atau semasa amali merangkumi tingkah laku, emosi dan kognitif. Kajian berbentuk deskriptif kuantitatif ini melibatkan 119 orang murid katering di tujuh buah sekolah menengah akademik harian di negeri Melaka yang dipilih menggunakan teknik persampelan berkelompok. Kajian menggunakan satu instrumen iaitu penglibatan murid untuk mengukur penglibatan murid di dalam bilik darjah atau semasa amali. Nilai kebolehpercayaan yang dilaporkan bagi penglibatan murid ialah .941. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan dengan pencapaian murid dalam bidang katering. Manakala dapatan kajian mendapati terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan emosi dan kognitif dengan pencapaian murid. Juga terdapat hubungan signifikan dan rendah antara penglibatan tingkah laku dengan pencapaian murid. Dapatan kajian juga mendapati dimensi penglibatan kognitif merupakan peramal utama kepada pencapaian murid berbanding dengan tingkah laku dan emosi.
first_indexed 2024-03-06T08:33:36Z
format Article
id upm.eprints-35856
institution Universiti Putra Malaysia
last_indexed 2024-03-06T08:33:36Z
publishDate 2014
publisher Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-358562016-02-10T08:51:01Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/35856/ Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik Yusuf, Nor Yuzie Abu, Rosini Md Yunus, Aida Suraya Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tiga dimensi penglibatan iaitu tingkah laku, emosi dan kognitif yang boleh menjadi peramal terbaik bagi pencapaian murid dalam bidang katering. Disamping itu kajian juga bertujuan mengkaji hubungan antara penglibatan dengan pencapaian. Penglibatan dikaitkan dengan aktiviti murid di bilik darjah atau semasa amali merangkumi tingkah laku, emosi dan kognitif. Kajian berbentuk deskriptif kuantitatif ini melibatkan 119 orang murid katering di tujuh buah sekolah menengah akademik harian di negeri Melaka yang dipilih menggunakan teknik persampelan berkelompok. Kajian menggunakan satu instrumen iaitu penglibatan murid untuk mengukur penglibatan murid di dalam bilik darjah atau semasa amali. Nilai kebolehpercayaan yang dilaporkan bagi penglibatan murid ialah .941. Keseluruhan dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan dengan pencapaian murid dalam bidang katering. Manakala dapatan kajian mendapati terdapat hubungan signifikan dan sederhana antara penglibatan emosi dan kognitif dengan pencapaian murid. Juga terdapat hubungan signifikan dan rendah antara penglibatan tingkah laku dengan pencapaian murid. Dapatan kajian juga mendapati dimensi penglibatan kognitif merupakan peramal utama kepada pencapaian murid berbanding dengan tingkah laku dan emosi. Centre for Languages and Human Development, Universiti Teknikal Malaysia 2014 Article PeerReviewed Yusuf, Nor Yuzie and Abu, Rosini and Md Yunus, Aida Suraya (2014) Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik. Journal of Human Capital Development, 7 (1). pp. 1-19. ISSN 1985-7012 http://jhcd.utem.edu.my/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=136&Itemid=80
spellingShingle Yusuf, Nor Yuzie
Abu, Rosini
Md Yunus, Aida Suraya
Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_full Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_fullStr Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_full_unstemmed Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_short Tingkah laku, emosi, dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
title_sort tingkah laku emosi dan kognitif murid sebagai faktor peramal pencapaian akademik
work_keys_str_mv AT yusufnoryuzie tingkahlakuemosidankognitifmuridsebagaifaktorperamalpencapaianakademik
AT aburosini tingkahlakuemosidankognitifmuridsebagaifaktorperamalpencapaianakademik
AT mdyunusaidasuraya tingkahlakuemosidankognitifmuridsebagaifaktorperamalpencapaianakademik