Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes

Pemerolehan bahasa berlaku pada manusia sejak lahir yang mana memiliki keupayaan untuk berbahasa dengan adanya alat pemerolehan bahasa semula jadi. Kajian “Daya Kreativiti Kanak-kanak” adalah bertujuan untuk mengenal pasti instrumen atau bahan yang bersesuaian untuk membina dan merangsang kreativiti...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna, Subramaniam, Vijayaletchumy
Format: Article
Language:English
Published: Elsevier 2014
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/36965/1/Daya%20kreativiti%20kanak-kanak.pdf
_version_ 1825948944436297728
author Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna
Subramaniam, Vijayaletchumy
author_facet Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna
Subramaniam, Vijayaletchumy
author_sort Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna
collection UPM
description Pemerolehan bahasa berlaku pada manusia sejak lahir yang mana memiliki keupayaan untuk berbahasa dengan adanya alat pemerolehan bahasa semula jadi. Kajian “Daya Kreativiti Kanak-kanak” adalah bertujuan untuk mengenal pasti instrumen atau bahan yang bersesuaian untuk membina dan merangsang kreativiti kanak-kanak dan untuk menganalisis tahap kefahaman kanak-kanak melalui instrumen yang diuji. Dalam menguji kefahaman subjek kajian, Teori Kod Kognitif yang telah diperkenalkan oleh Chomsky dan Teori Pertumbuhan Kognisi oleh Piaget telah digunakan. Sebanyak lima orang subjek kajian yang terpilih, iaitu terdiri daripada kanak-kanak yang berumur sembilan tahun di kawasan perumahan Seri Serdang, Selangor. Instrumen seperti buku cerita, lagu rakyat dan permainan digunakan dalam kajian ini. Instrumen lagu dan permainan yang menghasilkan penceritaan menunjukkan kanak-kanak pada tahap concrete operational yang mana kanak-kanak berkebolehan berfikir secara kritis dan kreatif dalam teori pertumbuhan kognisi oleh Jean Piaget. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah lapangan dan temu bual. Kajian ini memberi ruang kepada para guru untuk menggalakkan murid-murid berfikir di samping meningkatkan penguasaan kosa kata yang sedia ada, malah pada masa yang sama ini akan meningkatkan daya pemikiran kanak-kanak.
first_indexed 2024-03-06T08:36:54Z
format Article
id upm.eprints-36965
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T08:36:54Z
publishDate 2014
publisher Elsevier
record_format dspace
spelling upm.eprints-369652015-12-02T05:57:53Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/36965/ Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna Subramaniam, Vijayaletchumy Pemerolehan bahasa berlaku pada manusia sejak lahir yang mana memiliki keupayaan untuk berbahasa dengan adanya alat pemerolehan bahasa semula jadi. Kajian “Daya Kreativiti Kanak-kanak” adalah bertujuan untuk mengenal pasti instrumen atau bahan yang bersesuaian untuk membina dan merangsang kreativiti kanak-kanak dan untuk menganalisis tahap kefahaman kanak-kanak melalui instrumen yang diuji. Dalam menguji kefahaman subjek kajian, Teori Kod Kognitif yang telah diperkenalkan oleh Chomsky dan Teori Pertumbuhan Kognisi oleh Piaget telah digunakan. Sebanyak lima orang subjek kajian yang terpilih, iaitu terdiri daripada kanak-kanak yang berumur sembilan tahun di kawasan perumahan Seri Serdang, Selangor. Instrumen seperti buku cerita, lagu rakyat dan permainan digunakan dalam kajian ini. Instrumen lagu dan permainan yang menghasilkan penceritaan menunjukkan kanak-kanak pada tahap concrete operational yang mana kanak-kanak berkebolehan berfikir secara kritis dan kreatif dalam teori pertumbuhan kognisi oleh Jean Piaget. Kajian ini dijalankan dengan menggunakan kaedah lapangan dan temu bual. Kajian ini memberi ruang kepada para guru untuk menggalakkan murid-murid berfikir di samping meningkatkan penguasaan kosa kata yang sedia ada, malah pada masa yang sama ini akan meningkatkan daya pemikiran kanak-kanak. Elsevier 2014-05 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/36965/1/Daya%20kreativiti%20kanak-kanak.pdf Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna and Subramaniam, Vijayaletchumy (2014) Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 134. pp. 436-445. ISSN 1877-0428 10.1016/j.sbspro.2014.04.266
spellingShingle Wan Mohammad, Wan Muna Ruzanna
Subramaniam, Vijayaletchumy
Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes
title Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes
title_full Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes
title_fullStr Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes
title_full_unstemmed Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes
title_short Daya kreativiti kanak-kanak: satu kajian kes
title_sort daya kreativiti kanak kanak satu kajian kes
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/36965/1/Daya%20kreativiti%20kanak-kanak.pdf
work_keys_str_mv AT wanmohammadwanmunaruzanna dayakreativitikanakkanaksatukajiankes
AT subramaniamvijayaletchumy dayakreativitikanakkanaksatukajiankes