Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia

Kanak-kanak disleksia mengalami kesukaran luar biasa dalam membaca, mengeja dan menulis. Kesedaran perihal masalah inilah yang mendorong penyelidik menjalankan satu kajian kes dalam bidang psikolinguistik tentang kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak dislek...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Che Mat, Noor Hayati
Format: Thesis
Language:English
Published: 2012
Subjects:
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38882/1/FBMK%202012%2025R.pdf
_version_ 1825949305773490176
author Che Mat, Noor Hayati
author_facet Che Mat, Noor Hayati
author_sort Che Mat, Noor Hayati
collection UPM
description Kanak-kanak disleksia mengalami kesukaran luar biasa dalam membaca, mengeja dan menulis. Kesedaran perihal masalah inilah yang mendorong penyelidik menjalankan satu kajian kes dalam bidang psikolinguistik tentang kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia di Sekolah Kebangsaan Padang Temu Melaka. Bermula dari Teori Pemprosesan Maklumat oleh Robert M. Gagne (1975) sebagai kerangka teori, kajian ini bertujuan untuk menganalisis suku kata terbuka dan tertutup; mengaplikasikan olahan aktiviti pelbagai deria dan permainan bahasa dalam ujian penguasaan perkataan yang sebenar oleh kanak-kanak Disleksia. Matlamat utama kajian ini adalah untuk menghasilkan modul olahan pelbagai deria berfokuskan kanakkanak disleksia. Subjek kajian terdiri daripada lima orang kanak-kanak disleksia dari Sekolah Kebangsaan Padang Temu, Melaka. Mereka sedang menjalani Program Integrasi Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia di sekolah berkenaan. Dapatan kajian diperoleh daripada data ujian 1 dan ujian 2, soal selidik, ujian saringan ISD, temu bual, pemerhatian serta markah ujian kanak-kanak disleksia. Hasil kajian menunjukkan bahawa kesan olahan aktiviti pelbagai deria dapat menyediakan mod pembelajaran bahasa, khususnya penguasaan perkataan yang sesuai dengan kecerdasan minda kanak-kanak disleksia. Di samping itu, penyelidik juga menerapkan elemen permainan bahasa ke dalam pembelajaran bahasa Melayu mereka. Hasil temu bual dan pemerhatian menunjukkan bahawa elemen permainan bahasa yang telah diubah suai oleh penyelidik berjaya menarik minat dan menimbulkan rasa seronok kepada kanak-kanak disleksia untuk belajar bahasa Melayu yang selama ini dirasai sukar untuk dikuasai. Modul yang dihasilkan oleh penyelidik mengandungi lapan set huruf, iaitu b, d, m, w, n, u, p, dan q. Penyelidik berharap modul ini dapat menjadi saranan yang berkesan untuk mengatasi masalah kekeliruan dan kesukaran membezakan huruf yang seakan-akan sama bentuk dalam kalangan kanak-kanak disleksia.
first_indexed 2024-03-06T08:42:32Z
format Thesis
id upm.eprints-38882
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T08:42:32Z
publishDate 2012
record_format dspace
spelling upm.eprints-388822015-05-29T03:10:47Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38882/ Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia Che Mat, Noor Hayati Kanak-kanak disleksia mengalami kesukaran luar biasa dalam membaca, mengeja dan menulis. Kesedaran perihal masalah inilah yang mendorong penyelidik menjalankan satu kajian kes dalam bidang psikolinguistik tentang kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia di Sekolah Kebangsaan Padang Temu Melaka. Bermula dari Teori Pemprosesan Maklumat oleh Robert M. Gagne (1975) sebagai kerangka teori, kajian ini bertujuan untuk menganalisis suku kata terbuka dan tertutup; mengaplikasikan olahan aktiviti pelbagai deria dan permainan bahasa dalam ujian penguasaan perkataan yang sebenar oleh kanak-kanak Disleksia. Matlamat utama kajian ini adalah untuk menghasilkan modul olahan pelbagai deria berfokuskan kanakkanak disleksia. Subjek kajian terdiri daripada lima orang kanak-kanak disleksia dari Sekolah Kebangsaan Padang Temu, Melaka. Mereka sedang menjalani Program Integrasi Bermasalah Pembelajaran Spesifik Disleksia di sekolah berkenaan. Dapatan kajian diperoleh daripada data ujian 1 dan ujian 2, soal selidik, ujian saringan ISD, temu bual, pemerhatian serta markah ujian kanak-kanak disleksia. Hasil kajian menunjukkan bahawa kesan olahan aktiviti pelbagai deria dapat menyediakan mod pembelajaran bahasa, khususnya penguasaan perkataan yang sesuai dengan kecerdasan minda kanak-kanak disleksia. Di samping itu, penyelidik juga menerapkan elemen permainan bahasa ke dalam pembelajaran bahasa Melayu mereka. Hasil temu bual dan pemerhatian menunjukkan bahawa elemen permainan bahasa yang telah diubah suai oleh penyelidik berjaya menarik minat dan menimbulkan rasa seronok kepada kanak-kanak disleksia untuk belajar bahasa Melayu yang selama ini dirasai sukar untuk dikuasai. Modul yang dihasilkan oleh penyelidik mengandungi lapan set huruf, iaitu b, d, m, w, n, u, p, dan q. Penyelidik berharap modul ini dapat menjadi saranan yang berkesan untuk mengatasi masalah kekeliruan dan kesukaran membezakan huruf yang seakan-akan sama bentuk dalam kalangan kanak-kanak disleksia. 2012-04 Thesis NonPeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38882/1/FBMK%202012%2025R.pdf Che Mat, Noor Hayati (2012) Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia. PhD thesis, Universiti Putra Malaysia. Dyslexic children - Education - Malaysia Dyslexic children - Ability testing Psycholinguistics - Study and teaching - Malaysia
spellingShingle Dyslexic children - Education - Malaysia
Dyslexic children - Ability testing
Psycholinguistics - Study and teaching - Malaysia
Che Mat, Noor Hayati
Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia
title Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia
title_full Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia
title_fullStr Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia
title_full_unstemmed Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia
title_short Kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak-kanak disleksia
title_sort kesan olahan aktiviti pelbagai deria dalam penguasaan perkataan oleh kanak kanak disleksia
topic Dyslexic children - Education - Malaysia
Dyslexic children - Ability testing
Psycholinguistics - Study and teaching - Malaysia
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/38882/1/FBMK%202012%2025R.pdf
work_keys_str_mv AT chematnoorhayati kesanolahanaktivitipelbagaideriadalampenguasaanperkataanolehkanakkanakdisleksia