Persepsi pelajar terhadap penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran guru aliran teknikal

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran guru aliran teknikal di Gombak. Responden kajian terdiri daripada 200 orang pelajar teknikal dalam kursus Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan Kejuruteraan Mekanikal. Kajian ini di...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Yacob, Ainudin, Mat Rashid, Abdullah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50840/1/Greduc041%20Ainudin%20Yacob.pdf
Description
Summary:Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi pelajar terhadap penerapan nilai-nilai murni dalam pengajaran guru aliran teknikal di Gombak. Responden kajian terdiri daripada 200 orang pelajar teknikal dalam kursus Kejuruteraan Awam, Kejuruteraan Elektrik dan Kejuruteraan Mekanikal. Kajian ini dilakukan dengan kaedah tinjauan melalui pengedaran borang soal selidik. Instrumen kajian terdiri daripada dua bahagian A dan B dengan respon Skala Likert 1 hingga 5. Data dianalisis dengan bantuan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) 19.0. Kedua-dua ujian statistik iaitu deskriptif dan inferensi digunakan dalam kajian ini. Analisis deskriptif iaitu peratus, min dan sisihan piawai digunakan bagi menerangkan tahap penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar. Analisis inferensi yang digunakan ialah ujian korelasi Pearson. Ujian korelasi Pearson digunakan untuk mengenal pasti hubungan signifikan antara kekerapan penerapan nilai murni dalam pengajaran guru dengan penghayatan nilai murni pelajar. Dapatan menunjukkan tahap penghayatan nilai murni dalam kalangan pelajar aliran teknikal adalah tinggi (M=4.42, SD= .22). Walau bagaimanapun, dapatan juga menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan antara pelajar aliran Pengajian Kejuruteraan Mekanikal dan Pengajian Kejuruteraan Awam. Begitu juga tiada perbezaan signifikan antara pelajar aliran Pengajian Kejuruteraan Awam dan Pengajian Kejuruteraan Elektrik. Manakala, hasil ujian korelasi Pearson dengan nilai r=.86, p<0.01 menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antara persepsi pelajar terhadap kekerapan penerapan nilai murni dengan penghayatan nilai murni pelajar.