Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu
Bengkel merupakan bilik atau tempat bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknikal khususnya dalam mata pelajaran KHB. Ujian-ujian dan kerja-kerja amali di bengkel atau makmal adalah merupakan sebahagian daripada isi kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Ini adal...
Main Authors: | , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/1/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf |
_version_ | 1825930417602035712 |
---|---|
author | Shafie, Sharifah Abdul Kadir, Suhaida Asimiran, Soaib |
author_facet | Shafie, Sharifah Abdul Kadir, Suhaida Asimiran, Soaib |
author_sort | Shafie, Sharifah |
collection | UPM |
description | Bengkel merupakan bilik atau tempat bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknikal khususnya dalam mata pelajaran KHB. Ujian-ujian dan kerja-kerja amali di bengkel atau makmal adalah merupakan sebahagian daripada isi kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Ini adalah kerana ujian-ujian dan kerja-kerja amali di makmal atau bengkel adalah penterjemah kepada teori dan formula yang disampaikan di dalam sesi pengajaran secara teori (Samsul, 2001). Dalam pengurusan bengkel guru merupakan faktor penting yang terlibat dan seharusnya mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam pengurusan bengkel bagi memastikan bengkel dapat diurus dengan baik dan memastikan kerja amali pelajar dapat dijalankan dengan lancar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah. Borang soal selidik yang mengandungi empat aspek iaitu pengurusan dan pengendalian bengkel, penyenggaraan alatan tangan dan mesin, pengurusan aset alih kerajaan dan amalan keselamatan telah diedarkan kepada 284 orang guru KHB. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru KHB dalam pengurusan bengkel secara keseluruhan berada pada tahap sederhana (M=0.56, SP = .13). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pengetahuan pengurusan bengkel berdasarkan faktor umur dan pengalaman mengajar. |
first_indexed | 2024-03-06T09:11:14Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | upm.eprints-50852 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:11:14Z |
publishDate | 2013 |
publisher | Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-508522017-03-31T09:41:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/ Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu Shafie, Sharifah Abdul Kadir, Suhaida Asimiran, Soaib Bengkel merupakan bilik atau tempat bagi menjalankan aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bidang teknikal khususnya dalam mata pelajaran KHB. Ujian-ujian dan kerja-kerja amali di bengkel atau makmal adalah merupakan sebahagian daripada isi kandungan pengajaran yang hendak disampaikan. Ini adalah kerana ujian-ujian dan kerja-kerja amali di makmal atau bengkel adalah penterjemah kepada teori dan formula yang disampaikan di dalam sesi pengajaran secara teori (Samsul, 2001). Dalam pengurusan bengkel guru merupakan faktor penting yang terlibat dan seharusnya mempunyai pengetahuan yang tinggi dalam pengurusan bengkel bagi memastikan bengkel dapat diurus dengan baik dan memastikan kerja amali pelajar dapat dijalankan dengan lancar. Oleh itu, kajian ini bertujuan untuk menentukan tahap pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB) sekolah menengah. Borang soal selidik yang mengandungi empat aspek iaitu pengurusan dan pengendalian bengkel, penyenggaraan alatan tangan dan mesin, pengurusan aset alih kerajaan dan amalan keselamatan telah diedarkan kepada 284 orang guru KHB. Dapatan kajian menunjukkan tahap pengetahuan guru KHB dalam pengurusan bengkel secara keseluruhan berada pada tahap sederhana (M=0.56, SP = .13). Kajian mendapati terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap pengetahuan pengurusan bengkel berdasarkan faktor umur dan pengalaman mengajar. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/1/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf Shafie, Sharifah and Abdul Kadir, Suhaida and Asimiran, Soaib (2013) Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 366-372). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf |
spellingShingle | Shafie, Sharifah Abdul Kadir, Suhaida Asimiran, Soaib Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu |
title | Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu |
title_full | Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu |
title_fullStr | Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu |
title_full_unstemmed | Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu |
title_short | Pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru Kemahiran Hidup Bersepadu |
title_sort | pengetahuan pengurusan bengkel dalam kalangan guru kemahiran hidup bersepadu |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50852/1/Greduc053%20Sharifah%20Shafie.pdf |
work_keys_str_mv | AT shafiesharifah pengetahuanpengurusanbengkeldalamkalangangurukemahiranhidupbersepadu AT abdulkadirsuhaida pengetahuanpengurusanbengkeldalamkalangangurukemahiranhidupbersepadu AT asimiransoaib pengetahuanpengurusanbengkeldalamkalangangurukemahiranhidupbersepadu |