Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin

Kajian ini bertujuan untuk menguji impak kaunseling kelompok berstruktur REBT dalam menurunkan kes masalah disiplin ponteng kelas pelajar yang berisiko di empat buah sekolah harian biasa daerah Bera, Pahang. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian eksperimen ujian pra – ujian pasca dengan kum...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tan, Hua Khim, Abdul Kadir, Rusnani, Mohd Noah, Sidek, Baba, Maznah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50882/1/Greduc068%20Tan%20Hua%20Khim.pdf
_version_ 1825930423545364480
author Tan, Hua Khim
Abdul Kadir, Rusnani
Mohd Noah, Sidek
Baba, Maznah
author_facet Tan, Hua Khim
Abdul Kadir, Rusnani
Mohd Noah, Sidek
Baba, Maznah
author_sort Tan, Hua Khim
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk menguji impak kaunseling kelompok berstruktur REBT dalam menurunkan kes masalah disiplin ponteng kelas pelajar yang berisiko di empat buah sekolah harian biasa daerah Bera, Pahang. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian eksperimen ujian pra – ujian pasca dengan kumpulan kawalan. Sampel kajian terdiri daripada 60 orang pelajar tingkatan empat dan mereka ini diagihkan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen secara kaedah persampelan kombinasi rawak kelompok, prosedur pemadanan dan pengagihan rawak. Kumpulan eksperimen diberikan rawatan melalui proses kaunseling kelompok berstruktur REBT yang mengandungi empat peringkat sementara kumpulan kawalan tidak diberi sebarang rawatan. Sesi yang dijalankan mempunyai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang tinggi iaitu masing-masing .86 dan .83. Proses kaunseling ini melibatkan 10 sesi perjumpaan dan rawatan mengambil masa lebih kurang tiga bulan secara keseluruhan.Setelah sesi tamat, sampel kajian diperhatikan tingkah laku ponteng kelas mereka oleh pemerhati yang dilantik dan dilatih secara sulit tanpa pengetahuan warga sekolah. Pemerhatian ini dijalankan selama enam minggu waktu persekolahan. Data yang diperolehi dianalisis dan membuktikan bahawa kaunseling kelompok berstruktur REBT ini mencapai kejayaan. Analisis data menunjukkan 69% daripada sampel yang menerima rawatan telah berubah dan dalam tempoh pemerhatian tersebut mereka ini tidak mempunyai sebarang rekod tentang masalah disiplin ponteng kelas. Manakala bagi kumpulan kawalan pula, mereka hanya mencapai kejayaan secara semulajadi sebanyak 33% sahaja. Jika dibandingan dengan kumpulan rawatan didapati ianya mengalami kejayaan yang lebih besar iaitu perbezaan sebanyak 36%. Ini jelas bahawa terdapat perbezaan yang signifikan jika dibandingkan dengan kumpulan kawalan.
first_indexed 2024-03-06T09:11:19Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-50882
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:11:19Z
publishDate 2013
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-508822017-03-31T09:55:52Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50882/ Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin Tan, Hua Khim Abdul Kadir, Rusnani Mohd Noah, Sidek Baba, Maznah Kajian ini bertujuan untuk menguji impak kaunseling kelompok berstruktur REBT dalam menurunkan kes masalah disiplin ponteng kelas pelajar yang berisiko di empat buah sekolah harian biasa daerah Bera, Pahang. Reka bentuk kajian yang digunakan ialah kajian eksperimen ujian pra – ujian pasca dengan kumpulan kawalan. Sampel kajian terdiri daripada 60 orang pelajar tingkatan empat dan mereka ini diagihkan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan eksperimen secara kaedah persampelan kombinasi rawak kelompok, prosedur pemadanan dan pengagihan rawak. Kumpulan eksperimen diberikan rawatan melalui proses kaunseling kelompok berstruktur REBT yang mengandungi empat peringkat sementara kumpulan kawalan tidak diberi sebarang rawatan. Sesi yang dijalankan mempunyai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang tinggi iaitu masing-masing .86 dan .83. Proses kaunseling ini melibatkan 10 sesi perjumpaan dan rawatan mengambil masa lebih kurang tiga bulan secara keseluruhan.Setelah sesi tamat, sampel kajian diperhatikan tingkah laku ponteng kelas mereka oleh pemerhati yang dilantik dan dilatih secara sulit tanpa pengetahuan warga sekolah. Pemerhatian ini dijalankan selama enam minggu waktu persekolahan. Data yang diperolehi dianalisis dan membuktikan bahawa kaunseling kelompok berstruktur REBT ini mencapai kejayaan. Analisis data menunjukkan 69% daripada sampel yang menerima rawatan telah berubah dan dalam tempoh pemerhatian tersebut mereka ini tidak mempunyai sebarang rekod tentang masalah disiplin ponteng kelas. Manakala bagi kumpulan kawalan pula, mereka hanya mencapai kejayaan secara semulajadi sebanyak 33% sahaja. Jika dibandingan dengan kumpulan rawatan didapati ianya mengalami kejayaan yang lebih besar iaitu perbezaan sebanyak 36%. Ini jelas bahawa terdapat perbezaan yang signifikan jika dibandingkan dengan kumpulan kawalan. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50882/1/Greduc068%20Tan%20Hua%20Khim.pdf Tan, Hua Khim and Abdul Kadir, Rusnani and Mohd Noah, Sidek and Baba, Maznah (2013) Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin. In: Graduate Research in Education Seminar (GREduc 2013), 1 Dec. 2013, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 470-475). http://www.greduc2013.upm.edu.my/PDF%20Files/Greduc068%20Tan%20Hua%20Khim.pdf
spellingShingle Tan, Hua Khim
Abdul Kadir, Rusnani
Mohd Noah, Sidek
Baba, Maznah
Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin
title Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin
title_full Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin
title_fullStr Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin
title_full_unstemmed Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin
title_short Impak kaunseling kelompok berstruktur REBT terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar-pelajar bermasalah disiplin
title_sort impak kaunseling kelompok berstruktur rebt terhadap tingkah laku ponteng kelas pelajar pelajar bermasalah disiplin
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50882/1/Greduc068%20Tan%20Hua%20Khim.pdf
work_keys_str_mv AT tanhuakhim impakkaunselingkelompokberstrukturrebtterhadaptingkahlakupontengkelaspelajarpelajarbermasalahdisiplin
AT abdulkadirrusnani impakkaunselingkelompokberstrukturrebtterhadaptingkahlakupontengkelaspelajarpelajarbermasalahdisiplin
AT mohdnoahsidek impakkaunselingkelompokberstrukturrebtterhadaptingkahlakupontengkelaspelajarpelajarbermasalahdisiplin
AT babamaznah impakkaunselingkelompokberstrukturrebtterhadaptingkahlakupontengkelaspelajarpelajarbermasalahdisiplin