Pengurusan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dan beban tugas guru

Kertas kerja ini membincangkan pengurusan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dan beban tugas guru yang dilantik untuk menguruskannya. Bagi tugas yang diarahkan selain daripada tugas hakiki guru iaitu pengajaran dan pembelajaran, isu beban tugas bukanlah perkara yang baharu. Dalam ha...

Description complète

Détails bibliographiques
Auteurs principaux: Mohd Zainon, Baizura, Abdul Kadir, Suhaida
Format: Conference or Workshop Item
Langue:English
Publié: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2013
Accès en ligne:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50897/1/Greduc073%20Baizura%20Mohd%20%20Zainon.pdf
Description
Résumé:Kertas kerja ini membincangkan pengurusan bantuan Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin (KWAPM) dan beban tugas guru yang dilantik untuk menguruskannya. Bagi tugas yang diarahkan selain daripada tugas hakiki guru iaitu pengajaran dan pembelajaran, isu beban tugas bukanlah perkara yang baharu. Dalam hal ini, kompleksiti sesuatu tugas yang diarahkan boleh menyumbang kepada keadaan di mana guru merasa terbeban. Daripada Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2009 yang dijalankan terhadap pengurusan bantuan KWAPM, didapati teguran-teguran yang dibuat adalah meliputi bidang tugas dan tanggungjawab guru yang dilantik menguruskan bantuan ini di sekolah. Secara tidak langsung, ia menggambarkan berkemungkinan guru yang dilantik merasakan tugas tersebut sebagai suatu bebanan dan tidak dapat melaksanakannya mengikut peraturan yang berkuatkuasa. Oleh yang demikian, dengan menggunakan teori Person-Environment Fit, kertas ini melihat kepada dua aspek yang dirasakan penting bagi mengelakkan guru merasa terbeban iaitu kompetensi guru yang dilantik serta sokongan yang diberikan oleh pihak pentadbir.