Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian

Kajian korelasi ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkaitan yang wujud antara pemboleh ubah yang mempengaruhi sesi sidang video dengan kepuasan pelajar yang sedang mengikuti pendidikan jarak jauh. Responden kajian ialah pelajar program Pendidikan Jarak Jauh, Universiti Putra Malaysia bagi se...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Daud, Shaffe, Basri, Ramli, Nawawi, Mokhtar, Abd. Salam, Idawati
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Putra Malaysia Press 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50972/1/Hubungan%20antara%20faktor%20interaksi%2C%20protokol%20persembahan%20dan%20aspek%20teknikal%20terhadap%20kepuasan%20pelajar%20pendidikan%20jarak%20jauh%20dalam%20pembelajaran%20dalam%20talian.pdf
_version_ 1796975441362288640
author Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Nawawi, Mokhtar
Abd. Salam, Idawati
author_facet Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Nawawi, Mokhtar
Abd. Salam, Idawati
author_sort Mohd Daud, Shaffe
collection UPM
description Kajian korelasi ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkaitan yang wujud antara pemboleh ubah yang mempengaruhi sesi sidang video dengan kepuasan pelajar yang sedang mengikuti pendidikan jarak jauh. Responden kajian ialah pelajar program Pendidikan Jarak Jauh, Universiti Putra Malaysia bagi semester 1 dan 2 tahun akademik 2011/2012. Mereka terdiri daripada pelajar PJJ yang mengikuti Program Master Modular (Luar Kampus) dalam bidang Master Pendidikan (Pentadbiran Pendidikan - MPPP). Sebanyak 109 soal selidik telah diedarkan menggunakan aplikasi Dokumen Google yang telah dihantar menerusi emel pelajar. Bilangan tersebut adalah terdiri daripada 35 orang (32.1%) pelajar lelaki dan 74 orang (67.9%) pelajar wanita. Dapatan kajian ini menunjukkan semua pemboleh ubah mencatatkan nilai min yang tinggi. Interaksi mempunyai perkaitan yang signifikan sederhana kuat (r=.36) dengan kepuasan pelajar dan sesuai untuk meramal kepuasan pelajar terhadap pendidikan jarak jauh. Aspek teknikal dan protokol persembahan mempunyai perkaitan signifikan (r=.31 dan r=.28) dengan kepuasan pelajar dan menunjukkan wujud perkaitan antara pemboleh ubah, tetapi tidak tepat untuk meramal kepuasan pelajar.
first_indexed 2024-03-06T09:11:35Z
format Article
id upm.eprints-50972
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:11:35Z
publishDate 2015
publisher Universiti Putra Malaysia Press
record_format dspace
spelling upm.eprints-509722017-03-31T10:07:08Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50972/ Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian Mohd Daud, Shaffe Basri, Ramli Nawawi, Mokhtar Abd. Salam, Idawati Kajian korelasi ini adalah bertujuan untuk mengenal pasti perkaitan yang wujud antara pemboleh ubah yang mempengaruhi sesi sidang video dengan kepuasan pelajar yang sedang mengikuti pendidikan jarak jauh. Responden kajian ialah pelajar program Pendidikan Jarak Jauh, Universiti Putra Malaysia bagi semester 1 dan 2 tahun akademik 2011/2012. Mereka terdiri daripada pelajar PJJ yang mengikuti Program Master Modular (Luar Kampus) dalam bidang Master Pendidikan (Pentadbiran Pendidikan - MPPP). Sebanyak 109 soal selidik telah diedarkan menggunakan aplikasi Dokumen Google yang telah dihantar menerusi emel pelajar. Bilangan tersebut adalah terdiri daripada 35 orang (32.1%) pelajar lelaki dan 74 orang (67.9%) pelajar wanita. Dapatan kajian ini menunjukkan semua pemboleh ubah mencatatkan nilai min yang tinggi. Interaksi mempunyai perkaitan yang signifikan sederhana kuat (r=.36) dengan kepuasan pelajar dan sesuai untuk meramal kepuasan pelajar terhadap pendidikan jarak jauh. Aspek teknikal dan protokol persembahan mempunyai perkaitan signifikan (r=.31 dan r=.28) dengan kepuasan pelajar dan menunjukkan wujud perkaitan antara pemboleh ubah, tetapi tidak tepat untuk meramal kepuasan pelajar. Universiti Putra Malaysia Press 2015 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50972/1/Hubungan%20antara%20faktor%20interaksi%2C%20protokol%20persembahan%20dan%20aspek%20teknikal%20terhadap%20kepuasan%20pelajar%20pendidikan%20jarak%20jauh%20dalam%20pembelajaran%20dalam%20talian.pdf Mohd Daud, Shaffe and Basri, Ramli and Nawawi, Mokhtar and Abd. Salam, Idawati (2015) Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian. International Journal of Education and Training, 1 (2). pp. 1-9. ISSN 2462-2079 http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/volume-1-2-november-2015
spellingShingle Mohd Daud, Shaffe
Basri, Ramli
Nawawi, Mokhtar
Abd. Salam, Idawati
Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
title Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
title_full Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
title_fullStr Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
title_full_unstemmed Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
title_short Hubungan antara faktor interaksi, protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
title_sort hubungan antara faktor interaksi protokol persembahan dan aspek teknikal terhadap kepuasan pelajar pendidikan jarak jauh dalam pembelajaran dalam talian
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/50972/1/Hubungan%20antara%20faktor%20interaksi%2C%20protokol%20persembahan%20dan%20aspek%20teknikal%20terhadap%20kepuasan%20pelajar%20pendidikan%20jarak%20jauh%20dalam%20pembelajaran%20dalam%20talian.pdf
work_keys_str_mv AT mohddaudshaffe hubunganantarafaktorinteraksiprotokolpersembahandanaspekteknikalterhadapkepuasanpelajarpendidikanjarakjauhdalampembelajarandalamtalian
AT basriramli hubunganantarafaktorinteraksiprotokolpersembahandanaspekteknikalterhadapkepuasanpelajarpendidikanjarakjauhdalampembelajarandalamtalian
AT nawawimokhtar hubunganantarafaktorinteraksiprotokolpersembahandanaspekteknikalterhadapkepuasanpelajarpendidikanjarakjauhdalampembelajarandalamtalian
AT abdsalamidawati hubunganantarafaktorinteraksiprotokolpersembahandanaspekteknikalterhadapkepuasanpelajarpendidikanjarakjauhdalampembelajarandalamtalian