Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir

Kurikulum Ulul Albab ialah kurikulum pendidikan yang berteraskan kepada tiga elemen iaitu Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Kurikulum ini telah mengubah cara penilaian pelajar yang sebelum ini hanya berpandukan kepada kemajuan akademik semata-mata. Misi utama kurikulum Ulul Albab adalah untuk mem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ibrahim, Siti Solehah, Abdul Manaf, Umi Kalthom
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Putra Malaysia Press 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51048/1/Ciri-ciri%20sahsiah%20bagi%20kemasukan%20pelajar%20ke%20Maktab%20Rendah%20Sains%20MARA%20%28MRSM%29%20Ulul%20Albab%20menurut%20perspektif%20pihak%20pentadbir.pdf
_version_ 1796975456428228608
author Ibrahim, Siti Solehah
Abdul Manaf, Umi Kalthom
author_facet Ibrahim, Siti Solehah
Abdul Manaf, Umi Kalthom
author_sort Ibrahim, Siti Solehah
collection UPM
description Kurikulum Ulul Albab ialah kurikulum pendidikan yang berteraskan kepada tiga elemen iaitu Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Kurikulum ini telah mengubah cara penilaian pelajar yang sebelum ini hanya berpandukan kepada kemajuan akademik semata-mata. Misi utama kurikulum Ulul Albab adalah untuk membentuk sahsiah pelajar melalui pembudayaan Al-Quran. Kemajuan pendidikan pada hari ini tidak hanya berfokus kepada pencapaian akademik pelajar semata-mata, tetapi tahap sahsiah pelajar perlu diukur juga, iaitu bertepatan dengan dasar yang tercatat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Antara 11 anjakan yang diperkenalkan menerusi PPPM, anjakan ketiga, iaitu melahirkan rakyat yang mampu menghayati nilai dan ini membuktikan bahawa elemen nilai merupakan salah satu aspek yang harus ditekankan ke dalam diri pelajar. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan bagi meninjau ciri-ciri sahsiah yang perlu dimiliki oleh pelajar bagi kemasukan ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir maktab itu sendiri. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga ciri sahsiah yang dipersetujui oleh pentadbir; iaitu pelajar perlu memiliki minat terhadap Al-Quran, perlu agresif dan perlu proaktif. Penentuan sahsiah pelajar adalah sama penting dengan penentuan pencapaian akademik pelajar kerana sahsiah merupakan faktor dalaman yang akan menjadi pendorong kepada persekitaran belajar pelajar.
first_indexed 2024-03-06T09:11:48Z
format Article
id upm.eprints-51048
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:11:48Z
publishDate 2016
publisher Universiti Putra Malaysia Press
record_format dspace
spelling upm.eprints-510482017-04-03T05:46:04Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51048/ Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir Ibrahim, Siti Solehah Abdul Manaf, Umi Kalthom Kurikulum Ulul Albab ialah kurikulum pendidikan yang berteraskan kepada tiga elemen iaitu Quranik, Ensiklopedik dan Ijtihadik. Kurikulum ini telah mengubah cara penilaian pelajar yang sebelum ini hanya berpandukan kepada kemajuan akademik semata-mata. Misi utama kurikulum Ulul Albab adalah untuk membentuk sahsiah pelajar melalui pembudayaan Al-Quran. Kemajuan pendidikan pada hari ini tidak hanya berfokus kepada pencapaian akademik pelajar semata-mata, tetapi tahap sahsiah pelajar perlu diukur juga, iaitu bertepatan dengan dasar yang tercatat dalam Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) dan Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Antara 11 anjakan yang diperkenalkan menerusi PPPM, anjakan ketiga, iaitu melahirkan rakyat yang mampu menghayati nilai dan ini membuktikan bahawa elemen nilai merupakan salah satu aspek yang harus ditekankan ke dalam diri pelajar. Oleh yang demikian, kajian ini dijalankan bagi meninjau ciri-ciri sahsiah yang perlu dimiliki oleh pelajar bagi kemasukan ke Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir maktab itu sendiri. Dapatan kajian menunjukkan bahawa terdapat tiga ciri sahsiah yang dipersetujui oleh pentadbir; iaitu pelajar perlu memiliki minat terhadap Al-Quran, perlu agresif dan perlu proaktif. Penentuan sahsiah pelajar adalah sama penting dengan penentuan pencapaian akademik pelajar kerana sahsiah merupakan faktor dalaman yang akan menjadi pendorong kepada persekitaran belajar pelajar. Universiti Putra Malaysia Press 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51048/1/Ciri-ciri%20sahsiah%20bagi%20kemasukan%20pelajar%20ke%20Maktab%20Rendah%20Sains%20MARA%20%28MRSM%29%20Ulul%20Albab%20menurut%20perspektif%20pihak%20pentadbir.pdf Ibrahim, Siti Solehah and Abdul Manaf, Umi Kalthom (2016) Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir. International Journal of Education and Training, 2 (2). pp. 1-6. ISSN 2462-2079 http://www.injet.upm.edu.my/index.php/archives/vol-2-2-november-2016
spellingShingle Ibrahim, Siti Solehah
Abdul Manaf, Umi Kalthom
Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir
title Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir
title_full Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir
title_fullStr Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir
title_full_unstemmed Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir
title_short Ciri-ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke Maktab Rendah Sains MARA (MRSM) Ulul Albab menurut perspektif pihak pentadbir
title_sort ciri ciri sahsiah bagi kemasukan pelajar ke maktab rendah sains mara mrsm ulul albab menurut perspektif pihak pentadbir
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51048/1/Ciri-ciri%20sahsiah%20bagi%20kemasukan%20pelajar%20ke%20Maktab%20Rendah%20Sains%20MARA%20%28MRSM%29%20Ulul%20Albab%20menurut%20perspektif%20pihak%20pentadbir.pdf
work_keys_str_mv AT ibrahimsitisolehah ciricirisahsiahbagikemasukanpelajarkemaktabrendahsainsmaramrsmululalbabmenurutperspektifpihakpentadbir
AT abdulmanafumikalthom ciricirisahsiahbagikemasukanpelajarkemaktabrendahsainsmaramrsmululalbabmenurutperspektifpihakpentadbir