Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch

Soal selidik Gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 telah dibina untuk mengukur kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar mengikut budaya Asia dan persekitaran pembelajaran yang melibatkan penghibridan kaedah pembelajaran bersemuka, dalam talian berasaskan laman sesawang dan pembelajaran kendiri. Kajian...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Din, Rosseni, Ahmad, Mazalah, Kamarul Zaman, Muhammad Faisal, Mohamad Sidek, Norhaslinda, Abdul Karim, Aidah, Johar, Nur Ayu, Jusoff, Kamaruzaman, Zakaria, Mohamad Shanudin, Mastor, Khairul Anwar, Ariffin, Siti Rahayah
Format: Article
Language:English
Published: Universiti Kebangsaan Malaysia 2009
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20soal%20selidik%20gaya%20e-Pembelajaran%20%28eLSE%29%20versi%208.1%20menggunakan%20model%20pengukuran%20Rasch.pdf
_version_ 1825930607808479232
author Din, Rosseni
Ahmad, Mazalah
Kamarul Zaman, Muhammad Faisal
Mohamad Sidek, Norhaslinda
Abdul Karim, Aidah
Johar, Nur Ayu
Jusoff, Kamaruzaman
Zakaria, Mohamad Shanudin
Mastor, Khairul Anwar
Ariffin, Siti Rahayah
author_facet Din, Rosseni
Ahmad, Mazalah
Kamarul Zaman, Muhammad Faisal
Mohamad Sidek, Norhaslinda
Abdul Karim, Aidah
Johar, Nur Ayu
Jusoff, Kamaruzaman
Zakaria, Mohamad Shanudin
Mastor, Khairul Anwar
Ariffin, Siti Rahayah
author_sort Din, Rosseni
collection UPM
description Soal selidik Gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 telah dibina untuk mengukur kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar mengikut budaya Asia dan persekitaran pembelajaran yang melibatkan penghibridan kaedah pembelajaran bersemuka, dalam talian berasaskan laman sesawang dan pembelajaran kendiri. Kajian ini dilaksanakan untuk menghasilkan bukti empirikal tentang kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE versi 8.1 dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch. Satu tinjauan telah dilaksanakan di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap 302 orang pelajar Tahun 3 daripada program TESL, Sains, Sukan dan Rekreasi, Pendidikan Khas dan Pendidikan Islam dan Pendidikan Al-Quran. Daripada 302 soal selidik yang diedarkan itu, hanya 295 yang telah dikembalikan untuk dianalisis. Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE diukur dengan Model Pengukuran Rasch menggunakan perisian Winstep versi 3.68.2. Ujian keunidimensian mencatatkan varians reja terpiawai sebanyak 29.6% dengan dimensi sekunder terbesar dalam kontras pertama yang mencatatkan varians sebanyak 12.1%. Analisis Rasch menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.83 dan indeks kebolehpercayaan item adalah 0.96. Dari sudut polariti item, setiap item dapat menyumbang kepada pengukuran gaya pembelajaran responden kerana nilai PTMEA CORR setiap item melebihi 0.30, iaitu antara 0.31 hingga 0.57. Ujian kepadanan item menunjukkan tiada item dalam soal selidik yang perlu digugurkan kerana nilai min kuasa dua infit item-item terletak di antara 0.82 hingga 1.29 dan nilai min kuasa dua outfit item-item adalah di antara 0.80 hingga 1.40. Item-item dalam soal selidik disusun dalam kontinum menokok untuk pengukuran konstruk gaya e-Pembelajaran. Dapatan ini memberikan kesahan konstruk soal selidik eLSE. Model Pengukuran Rasch telah membuktikan bahawa soal selidik eLSE mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk digunakan dalam pengukuran gaya e-Pembelajaran.
first_indexed 2024-03-06T09:14:08Z
format Article
id upm.eprints-51840
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:14:08Z
publishDate 2009
publisher Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-518402017-05-02T08:03:45Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/ Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch Din, Rosseni Ahmad, Mazalah Kamarul Zaman, Muhammad Faisal Mohamad Sidek, Norhaslinda Abdul Karim, Aidah Johar, Nur Ayu Jusoff, Kamaruzaman Zakaria, Mohamad Shanudin Mastor, Khairul Anwar Ariffin, Siti Rahayah Soal selidik Gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 telah dibina untuk mengukur kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar mengikut budaya Asia dan persekitaran pembelajaran yang melibatkan penghibridan kaedah pembelajaran bersemuka, dalam talian berasaskan laman sesawang dan pembelajaran kendiri. Kajian ini dilaksanakan untuk menghasilkan bukti empirikal tentang kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE versi 8.1 dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch. Satu tinjauan telah dilaksanakan di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap 302 orang pelajar Tahun 3 daripada program TESL, Sains, Sukan dan Rekreasi, Pendidikan Khas dan Pendidikan Islam dan Pendidikan Al-Quran. Daripada 302 soal selidik yang diedarkan itu, hanya 295 yang telah dikembalikan untuk dianalisis. Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE diukur dengan Model Pengukuran Rasch menggunakan perisian Winstep versi 3.68.2. Ujian keunidimensian mencatatkan varians reja terpiawai sebanyak 29.6% dengan dimensi sekunder terbesar dalam kontras pertama yang mencatatkan varians sebanyak 12.1%. Analisis Rasch menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.83 dan indeks kebolehpercayaan item adalah 0.96. Dari sudut polariti item, setiap item dapat menyumbang kepada pengukuran gaya pembelajaran responden kerana nilai PTMEA CORR setiap item melebihi 0.30, iaitu antara 0.31 hingga 0.57. Ujian kepadanan item menunjukkan tiada item dalam soal selidik yang perlu digugurkan kerana nilai min kuasa dua infit item-item terletak di antara 0.82 hingga 1.29 dan nilai min kuasa dua outfit item-item adalah di antara 0.80 hingga 1.40. Item-item dalam soal selidik disusun dalam kontinum menokok untuk pengukuran konstruk gaya e-Pembelajaran. Dapatan ini memberikan kesahan konstruk soal selidik eLSE. Model Pengukuran Rasch telah membuktikan bahawa soal selidik eLSE mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk digunakan dalam pengukuran gaya e-Pembelajaran. Universiti Kebangsaan Malaysia 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20soal%20selidik%20gaya%20e-Pembelajaran%20%28eLSE%29%20versi%208.1%20menggunakan%20model%20pengukuran%20Rasch.pdf Din, Rosseni and Ahmad, Mazalah and Kamarul Zaman, Muhammad Faisal and Mohamad Sidek, Norhaslinda and Abdul Karim, Aidah and Johar, Nur Ayu and Jusoff, Kamaruzaman and Zakaria, Mohamad Shanudin and Mastor, Khairul Anwar and Ariffin, Siti Rahayah (2009) Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch. Journal of Quality Measurement and Analysis, 5 (2). pp. 15-27. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma5_2a.html
spellingShingle Din, Rosseni
Ahmad, Mazalah
Kamarul Zaman, Muhammad Faisal
Mohamad Sidek, Norhaslinda
Abdul Karim, Aidah
Johar, Nur Ayu
Jusoff, Kamaruzaman
Zakaria, Mohamad Shanudin
Mastor, Khairul Anwar
Ariffin, Siti Rahayah
Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
title Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e pembelajaran else versi 8 1 menggunakan model pengukuran rasch
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20soal%20selidik%20gaya%20e-Pembelajaran%20%28eLSE%29%20versi%208.1%20menggunakan%20model%20pengukuran%20Rasch.pdf
work_keys_str_mv AT dinrosseni kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT ahmadmazalah kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT kamarulzamanmuhammadfaisal kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT mohamadsideknorhaslinda kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT abdulkarimaidah kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT joharnurayu kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT jusoffkamaruzaman kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT zakariamohamadshanudin kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT mastorkhairulanwar kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch
AT ariffinsitirahayah kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch