Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch
Soal selidik Gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 telah dibina untuk mengukur kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar mengikut budaya Asia dan persekitaran pembelajaran yang melibatkan penghibridan kaedah pembelajaran bersemuka, dalam talian berasaskan laman sesawang dan pembelajaran kendiri. Kajian...
Main Authors: | , , , , , , , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Universiti Kebangsaan Malaysia
2009
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20soal%20selidik%20gaya%20e-Pembelajaran%20%28eLSE%29%20versi%208.1%20menggunakan%20model%20pengukuran%20Rasch.pdf |
_version_ | 1825930607808479232 |
---|---|
author | Din, Rosseni Ahmad, Mazalah Kamarul Zaman, Muhammad Faisal Mohamad Sidek, Norhaslinda Abdul Karim, Aidah Johar, Nur Ayu Jusoff, Kamaruzaman Zakaria, Mohamad Shanudin Mastor, Khairul Anwar Ariffin, Siti Rahayah |
author_facet | Din, Rosseni Ahmad, Mazalah Kamarul Zaman, Muhammad Faisal Mohamad Sidek, Norhaslinda Abdul Karim, Aidah Johar, Nur Ayu Jusoff, Kamaruzaman Zakaria, Mohamad Shanudin Mastor, Khairul Anwar Ariffin, Siti Rahayah |
author_sort | Din, Rosseni |
collection | UPM |
description | Soal selidik Gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 telah dibina untuk mengukur kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar mengikut budaya Asia dan persekitaran pembelajaran yang melibatkan penghibridan kaedah pembelajaran bersemuka, dalam talian berasaskan laman sesawang dan pembelajaran kendiri. Kajian ini dilaksanakan untuk menghasilkan bukti empirikal tentang kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE versi 8.1 dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch. Satu tinjauan telah dilaksanakan di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap 302 orang pelajar Tahun 3 daripada program TESL, Sains, Sukan dan Rekreasi, Pendidikan Khas dan Pendidikan Islam dan Pendidikan Al-Quran. Daripada 302 soal selidik yang diedarkan itu, hanya 295 yang telah dikembalikan untuk dianalisis. Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE diukur dengan Model Pengukuran Rasch menggunakan perisian Winstep versi 3.68.2. Ujian keunidimensian mencatatkan varians reja terpiawai sebanyak 29.6% dengan dimensi sekunder terbesar dalam kontras pertama yang mencatatkan varians sebanyak 12.1%. Analisis Rasch menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.83 dan indeks kebolehpercayaan item adalah 0.96. Dari sudut polariti item, setiap item dapat menyumbang kepada pengukuran gaya pembelajaran responden kerana nilai PTMEA CORR setiap item melebihi 0.30, iaitu antara 0.31 hingga 0.57. Ujian kepadanan item menunjukkan tiada item dalam soal selidik yang perlu digugurkan kerana nilai min kuasa dua infit item-item terletak di antara 0.82 hingga 1.29 dan nilai min kuasa dua outfit item-item adalah di antara 0.80 hingga 1.40. Item-item dalam soal selidik disusun dalam kontinum menokok untuk pengukuran konstruk gaya e-Pembelajaran. Dapatan ini memberikan kesahan konstruk soal selidik eLSE. Model Pengukuran Rasch telah membuktikan bahawa soal selidik eLSE mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk digunakan dalam pengukuran gaya e-Pembelajaran. |
first_indexed | 2024-03-06T09:14:08Z |
format | Article |
id | upm.eprints-51840 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:14:08Z |
publishDate | 2009 |
publisher | Universiti Kebangsaan Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-518402017-05-02T08:03:45Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/ Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch Din, Rosseni Ahmad, Mazalah Kamarul Zaman, Muhammad Faisal Mohamad Sidek, Norhaslinda Abdul Karim, Aidah Johar, Nur Ayu Jusoff, Kamaruzaman Zakaria, Mohamad Shanudin Mastor, Khairul Anwar Ariffin, Siti Rahayah Soal selidik Gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 telah dibina untuk mengukur kepelbagaian gaya pembelajaran pelajar mengikut budaya Asia dan persekitaran pembelajaran yang melibatkan penghibridan kaedah pembelajaran bersemuka, dalam talian berasaskan laman sesawang dan pembelajaran kendiri. Kajian ini dilaksanakan untuk menghasilkan bukti empirikal tentang kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE versi 8.1 dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch. Satu tinjauan telah dilaksanakan di Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap 302 orang pelajar Tahun 3 daripada program TESL, Sains, Sukan dan Rekreasi, Pendidikan Khas dan Pendidikan Islam dan Pendidikan Al-Quran. Daripada 302 soal selidik yang diedarkan itu, hanya 295 yang telah dikembalikan untuk dianalisis. Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik eLSE diukur dengan Model Pengukuran Rasch menggunakan perisian Winstep versi 3.68.2. Ujian keunidimensian mencatatkan varians reja terpiawai sebanyak 29.6% dengan dimensi sekunder terbesar dalam kontras pertama yang mencatatkan varians sebanyak 12.1%. Analisis Rasch menunjukkan indeks kebolehpercayaan responden adalah 0.83 dan indeks kebolehpercayaan item adalah 0.96. Dari sudut polariti item, setiap item dapat menyumbang kepada pengukuran gaya pembelajaran responden kerana nilai PTMEA CORR setiap item melebihi 0.30, iaitu antara 0.31 hingga 0.57. Ujian kepadanan item menunjukkan tiada item dalam soal selidik yang perlu digugurkan kerana nilai min kuasa dua infit item-item terletak di antara 0.82 hingga 1.29 dan nilai min kuasa dua outfit item-item adalah di antara 0.80 hingga 1.40. Item-item dalam soal selidik disusun dalam kontinum menokok untuk pengukuran konstruk gaya e-Pembelajaran. Dapatan ini memberikan kesahan konstruk soal selidik eLSE. Model Pengukuran Rasch telah membuktikan bahawa soal selidik eLSE mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi untuk digunakan dalam pengukuran gaya e-Pembelajaran. Universiti Kebangsaan Malaysia 2009 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20soal%20selidik%20gaya%20e-Pembelajaran%20%28eLSE%29%20versi%208.1%20menggunakan%20model%20pengukuran%20Rasch.pdf Din, Rosseni and Ahmad, Mazalah and Kamarul Zaman, Muhammad Faisal and Mohamad Sidek, Norhaslinda and Abdul Karim, Aidah and Johar, Nur Ayu and Jusoff, Kamaruzaman and Zakaria, Mohamad Shanudin and Mastor, Khairul Anwar and Ariffin, Siti Rahayah (2009) Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch. Journal of Quality Measurement and Analysis, 5 (2). pp. 15-27. ISSN 1823-5670 http://www.ukm.my/jqma/jqma5_2a.html |
spellingShingle | Din, Rosseni Ahmad, Mazalah Kamarul Zaman, Muhammad Faisal Mohamad Sidek, Norhaslinda Abdul Karim, Aidah Johar, Nur Ayu Jusoff, Kamaruzaman Zakaria, Mohamad Shanudin Mastor, Khairul Anwar Ariffin, Siti Rahayah Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch |
title | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch |
title_full | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch |
title_fullStr | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch |
title_full_unstemmed | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch |
title_short | Kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e-Pembelajaran (eLSE) versi 8.1 menggunakan model pengukuran Rasch |
title_sort | kesahan dan kebolehpercayaan soal selidik gaya e pembelajaran else versi 8 1 menggunakan model pengukuran rasch |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/51840/1/Kesahan%20dan%20kebolehpercayaan%20soal%20selidik%20gaya%20e-Pembelajaran%20%28eLSE%29%20versi%208.1%20menggunakan%20model%20pengukuran%20Rasch.pdf |
work_keys_str_mv | AT dinrosseni kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT ahmadmazalah kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT kamarulzamanmuhammadfaisal kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT mohamadsideknorhaslinda kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT abdulkarimaidah kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT joharnurayu kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT jusoffkamaruzaman kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT zakariamohamadshanudin kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT mastorkhairulanwar kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch AT ariffinsitirahayah kesahandankebolehpercayaansoalselidikgayaepembelajaranelseversi81menggunakanmodelpengukuranrasch |