Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi

Perbincangan adalah pertukaran pendapat ataupun idea. Kaedah perbincangan kumpulan membolehkan pelajar berfikir secara konstruktif serta berkomunikasi dengan ahli kumpulan yang lain. Perbincangan menggalakkan pelajar untuk berinteraksi antara satu sama lain. Perbincangan menitikberatkan percakapan,...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zainal Abiddin, Norhasni, Ismail, Azahari
Format: Article
Language:English
Published: UPI Press 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/53518/1/Peranan%20fasilitator%20dalam%20perbincangan%20kumpulan%20kelas.pdf
_version_ 1825930867511394304
author Zainal Abiddin, Norhasni
Ismail, Azahari
author_facet Zainal Abiddin, Norhasni
Ismail, Azahari
author_sort Zainal Abiddin, Norhasni
collection UPM
description Perbincangan adalah pertukaran pendapat ataupun idea. Kaedah perbincangan kumpulan membolehkan pelajar berfikir secara konstruktif serta berkomunikasi dengan ahli kumpulan yang lain. Perbincangan menggalakkan pelajar untuk berinteraksi antara satu sama lain. Perbincangan menitikberatkan percakapan, pemerhatian, dan proses pendengaran. Perbincangan juga merupakan kaedah dimana pelajar dan fasilitator bertukar-tukar idea supaya mendapat pemahaman yang lebih mendalam mengenai sesuatu topik. Apabila kaedah perbincangan ini digunakan secara betul, ia merupakan cara yang baik untuk merangsang pemikiran pelajar. Terdapat pelbagai teknik perbincangan yang boleh digunakan (perbincangan panel, simposium, kajian kes, dan sebagainya). Setiap satunya mempunyai ciri-ciri yang unik. Perbincangan kumpulan boleh dijadikan salah satu teknik pengajaran didalam kelas bagi meningkatkan keyakinan pelajar dan juga pembangunan pelajar. Kecemerlangan pelajar tidak hanya tertumpu kepada pembangunan akademik sahaja, tetapi perlu dilihat dari segi sahsiah (kualiti diri dan kepimpinan). Pembangunan sahsiah amat penting dalam melahirkan pelajar yang berdisiplin, berfikir kreatif dan kritis, berkemahiran dalam berkomunikasi, serta berkemahiran dalam merancang dan membuat keputusan. Artikel ini mengupas peranan perbincangan kumpulan dalam pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi.
first_indexed 2024-03-06T09:18:05Z
format Article
id upm.eprints-53518
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:18:05Z
publishDate 2016
publisher UPI Press
record_format dspace
spelling upm.eprints-535182017-11-06T04:21:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/53518/ Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi Zainal Abiddin, Norhasni Ismail, Azahari Perbincangan adalah pertukaran pendapat ataupun idea. Kaedah perbincangan kumpulan membolehkan pelajar berfikir secara konstruktif serta berkomunikasi dengan ahli kumpulan yang lain. Perbincangan menggalakkan pelajar untuk berinteraksi antara satu sama lain. Perbincangan menitikberatkan percakapan, pemerhatian, dan proses pendengaran. Perbincangan juga merupakan kaedah dimana pelajar dan fasilitator bertukar-tukar idea supaya mendapat pemahaman yang lebih mendalam mengenai sesuatu topik. Apabila kaedah perbincangan ini digunakan secara betul, ia merupakan cara yang baik untuk merangsang pemikiran pelajar. Terdapat pelbagai teknik perbincangan yang boleh digunakan (perbincangan panel, simposium, kajian kes, dan sebagainya). Setiap satunya mempunyai ciri-ciri yang unik. Perbincangan kumpulan boleh dijadikan salah satu teknik pengajaran didalam kelas bagi meningkatkan keyakinan pelajar dan juga pembangunan pelajar. Kecemerlangan pelajar tidak hanya tertumpu kepada pembangunan akademik sahaja, tetapi perlu dilihat dari segi sahsiah (kualiti diri dan kepimpinan). Pembangunan sahsiah amat penting dalam melahirkan pelajar yang berdisiplin, berfikir kreatif dan kritis, berkemahiran dalam berkomunikasi, serta berkemahiran dalam merancang dan membuat keputusan. Artikel ini mengupas peranan perbincangan kumpulan dalam pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi. UPI Press 2016 Article PeerReviewed application/pdf en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/53518/1/Peranan%20fasilitator%20dalam%20perbincangan%20kumpulan%20kelas.pdf Zainal Abiddin, Norhasni and Ismail, Azahari (2016) Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi. MIMBAR PENDIDIKAN: Jurnal Indonesia untuk Kajian Pendidikan, 1 (1). pp. 69-76. ISSN 2527-3868; ESSN: 2503-470X http://ejournal.upi.edu/index.php/mimbardik/article/view/1754
spellingShingle Zainal Abiddin, Norhasni
Ismail, Azahari
Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
title Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
title_full Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
title_fullStr Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
title_full_unstemmed Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
title_short Peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas: ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
title_sort peranan fasilitator dalam perbincangan kumpulan kelas ke arah pembangunan pelajar di institusi pengajian tinggi
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/53518/1/Peranan%20fasilitator%20dalam%20perbincangan%20kumpulan%20kelas.pdf
work_keys_str_mv AT zainalabiddinnorhasni perananfasilitatordalamperbincangankumpulankelaskearahpembangunanpelajardiinstitusipengajiantinggi
AT ismailazahari perananfasilitatordalamperbincangankumpulankelaskearahpembangunanpelajardiinstitusipengajiantinggi