Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India

Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ong, Hai Liaw
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Universiti Putra Malaysia 2008
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf
_version_ 1796976184388485120
author Ong, Hai Liaw
author_facet Ong, Hai Liaw
author_sort Ong, Hai Liaw
collection UPM
description Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam komunikasL Menurut Faerch dan Kasper (1983) dalam kajian kaedah komunikasi menyatakan kaedah pencapaian lebih penting dalam penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan kaedah pengurangan yang hanya digunakan untuk mengelakkan kesukaran dalam komunikasi.
first_indexed 2024-03-06T09:22:10Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-54992
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:22:10Z
publishDate 2008
publisher Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-549922018-09-27T10:10:54Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/ Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India Ong, Hai Liaw Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam komunikasL Menurut Faerch dan Kasper (1983) dalam kajian kaedah komunikasi menyatakan kaedah pencapaian lebih penting dalam penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan kaedah pengurangan yang hanya digunakan untuk mengelakkan kesukaran dalam komunikasi. Universiti Putra Malaysia 2008-11-11 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf Ong, Hai Liaw (2008) Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India. In: Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu ke-4, 11-12 Nov. 2008, Dewan Persidangan Pusat Pendidikan Luar, Universiti Putra Malaysia. (pp. 427-731).
spellingShingle Ong, Hai Liaw
Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_full Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_fullStr Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_full_unstemmed Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_short Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
title_sort kaedah komunikasi dalam pembelajaran bahasa melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar india
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf
work_keys_str_mv AT onghailiaw kaedahkomunikasidalampembelajaranbahasamelayusebagaibahasakeduadalamkalanganpelajarindia