Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India
Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam...
Main Author: | |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Universiti Putra Malaysia
2008
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf |
_version_ | 1796976184388485120 |
---|---|
author | Ong, Hai Liaw |
author_facet | Ong, Hai Liaw |
author_sort | Ong, Hai Liaw |
collection | UPM |
description | Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam komunikasL Menurut Faerch dan Kasper (1983) dalam kajian kaedah komunikasi menyatakan kaedah pencapaian lebih penting dalam penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan kaedah pengurangan yang hanya digunakan untuk mengelakkan
kesukaran dalam komunikasi. |
first_indexed | 2024-03-06T09:22:10Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | upm.eprints-54992 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:22:10Z |
publishDate | 2008 |
publisher | Universiti Putra Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-549922018-09-27T10:10:54Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/ Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India Ong, Hai Liaw Perkataan kaedah dalam Kamus Dewan bermakna cara atau peraturan membuat sesuatu (2000: 557). Dalam sesebuah negara, bahasa merupakan alat komunikasi yang amat penting dan kita memerlukan kaedah atau strategi untuk menyampaikan mesej atau maksud dalam bahasa sasaran yang benar-benar diperlukan dalam komunikasL Menurut Faerch dan Kasper (1983) dalam kajian kaedah komunikasi menyatakan kaedah pencapaian lebih penting dalam penyelesaian masalah jika dibandingkan dengan kaedah pengurangan yang hanya digunakan untuk mengelakkan kesukaran dalam komunikasi. Universiti Putra Malaysia 2008-11-11 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf Ong, Hai Liaw (2008) Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India. In: Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu ke-4, 11-12 Nov. 2008, Dewan Persidangan Pusat Pendidikan Luar, Universiti Putra Malaysia. (pp. 427-731). |
spellingShingle | Ong, Hai Liaw Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India |
title | Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India |
title_full | Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India |
title_fullStr | Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India |
title_full_unstemmed | Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India |
title_short | Kaedah komunikasi dalam pembelajaran Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar India |
title_sort | kaedah komunikasi dalam pembelajaran bahasa melayu sebagai bahasa kedua dalam kalangan pelajar india |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/54992/1/KAEDAH%20KOMUNIKASI%20DALAM%20PEMBELAJARAN%20BAHASA%20MELAYU%20SEBAGAI%20BAHASA.pdf |
work_keys_str_mv | AT onghailiaw kaedahkomunikasidalampembelajaranbahasamelayusebagaibahasakeduadalamkalanganpelajarindia |