Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia

Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional, Malaysia. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian ini merangkumi tiga aspek motivasi iaitu motivasi intrinsik, motivasi ekstrinsik dan kurang bermotiva...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Omar, Rosmaria, Ahmad, Nor Aniza
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/1/53-12.pdf
_version_ 1796977242807468032
author Omar, Rosmaria
Ahmad, Nor Aniza
author_facet Omar, Rosmaria
Ahmad, Nor Aniza
author_sort Omar, Rosmaria
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional, Malaysia. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian ini merangkumi tiga aspek motivasi iaitu motivasi intrinsik, motivasi ekstrinsik dan kurang bermotivasi. Perakuan oleh tiga orang pakar digunakan untuk menguji kesahan kandungan. Manakala, seramai 430 orang pelajar tahun akhir di kolej vokasional terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Ujian Analisis Penerokaan (EFA) dilakukan menunjukkan ketekalan dalam yang tinggi, α=.921 bagi instrumen tersebut. Begitu juga, nilai factor loading yang > .50 bagi setiap item yang diuji diperoleh melalui Ujian Analisis Kesahan (CFA).Kajian ini melibatkan seramai 430 orang responden kajian yang dipilih daripada 13 buah kolej vokasional seluruh Malaysia. Model pengukuran hasil analisis CFA yang diperoleh memenuhi kriteria fitness indexes di mana RMSEA= .062, CFI=.914, TLI= .904 dan Chisq/df= 2.636. Hasil analisis EFA dan CFA menunjukkan Instrumen Motivasi Pencapaian Pelajar mencapai kesahan dan kebolehpercayaan dalam konteks kajian motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar di kolej vokasional.
first_indexed 2024-03-06T09:37:19Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-60141
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:37:19Z
publishDate 2016
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-601412018-05-18T00:43:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/ Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia Omar, Rosmaria Ahmad, Nor Aniza Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar Kolej Vokasional, Malaysia. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian ini merangkumi tiga aspek motivasi iaitu motivasi intrinsik, motivasi ekstrinsik dan kurang bermotivasi. Perakuan oleh tiga orang pakar digunakan untuk menguji kesahan kandungan. Manakala, seramai 430 orang pelajar tahun akhir di kolej vokasional terlibat sebagai responden dalam kajian ini. Ujian Analisis Penerokaan (EFA) dilakukan menunjukkan ketekalan dalam yang tinggi, α=.921 bagi instrumen tersebut. Begitu juga, nilai factor loading yang > .50 bagi setiap item yang diuji diperoleh melalui Ujian Analisis Kesahan (CFA).Kajian ini melibatkan seramai 430 orang responden kajian yang dipilih daripada 13 buah kolej vokasional seluruh Malaysia. Model pengukuran hasil analisis CFA yang diperoleh memenuhi kriteria fitness indexes di mana RMSEA= .062, CFI=.914, TLI= .904 dan Chisq/df= 2.636. Hasil analisis EFA dan CFA menunjukkan Instrumen Motivasi Pencapaian Pelajar mencapai kesahan dan kebolehpercayaan dalam konteks kajian motivasi pencapaian dalam kalangan pelajar di kolej vokasional. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/1/53-12.pdf Omar, Rosmaria and Ahmad, Nor Aniza (2016) Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 95-106).
spellingShingle Omar, Rosmaria
Ahmad, Nor Aniza
Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_full Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_fullStr Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_full_unstemmed Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_short Kesahan dan kebolehpercayaan Instrumen Motivasi Pencapaian (IMP) dalam kalangan pelajar kolej vokasional, Malaysia
title_sort kesahan dan kebolehpercayaan instrumen motivasi pencapaian imp dalam kalangan pelajar kolej vokasional malaysia
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60141/1/53-12.pdf
work_keys_str_mv AT omarrosmaria kesahandankebolehpercayaaninstrumenmotivasipencapaianimpdalamkalanganpelajarkolejvokasionalmalaysia
AT ahmadnoraniza kesahandankebolehpercayaaninstrumenmotivasipencapaianimpdalamkalanganpelajarkolejvokasionalmalaysia