Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah

Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara akademik motivasi, hubungan pelajar dan guru, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Kedah. Tiga buah sekolah telah dipilih secara rawak di Daerah Padang Terap, Kedah dan 240 orang pelajar tingkatan empat telah mengamb...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Mohd Noh, Noor Atiqah, Salim, Siti Suria
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60209/1/53-49.pdf
_version_ 1796977256086634496
author Mohd Noh, Noor Atiqah
Salim, Siti Suria
author_facet Mohd Noh, Noor Atiqah
Salim, Siti Suria
author_sort Mohd Noh, Noor Atiqah
collection UPM
description Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara akademik motivasi, hubungan pelajar dan guru, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Kedah. Tiga buah sekolah telah dipilih secara rawak di Daerah Padang Terap, Kedah dan 240 orang pelajar tingkatan empat telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Borang soal selidik telah digunakan dalam proses pengumpulan data. Learned Helplessness Questionnaire, Academic Motivation Scale and Teacher-student Relationship Inventory telah digunakan dalam kajian ini. Hasil kajian ini mampu memberi sedikit pengetahuan asas psikologi kepada pendidik dan masyarakat. Kajian menunjukkan bahawa selain daripada ibu bapa, hubungan pelajar dan guru juga merupakan salah satu aspek yang memberi kesan dalam tingkah laku, pemikiran dan motivasi untuk belajar kepada pelajar (Cornelius-White, 2007). Di samping itu, hasil kajian ini juga mampu menjadikan para pendidik lebih peka dengan keadaan learned helplessness dan memahami bagaimana masalah ini menjadi faktor penghalang kepada pencapaian akademik pelajar.
first_indexed 2024-03-06T09:37:30Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-60209
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:37:30Z
publishDate 2016
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-602092018-05-18T01:20:22Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60209/ Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah Mohd Noh, Noor Atiqah Salim, Siti Suria Kajian ini dijalankan untuk mengkaji hubungan antara akademik motivasi, hubungan pelajar dan guru, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Kedah. Tiga buah sekolah telah dipilih secara rawak di Daerah Padang Terap, Kedah dan 240 orang pelajar tingkatan empat telah mengambil bahagian dalam kajian ini. Borang soal selidik telah digunakan dalam proses pengumpulan data. Learned Helplessness Questionnaire, Academic Motivation Scale and Teacher-student Relationship Inventory telah digunakan dalam kajian ini. Hasil kajian ini mampu memberi sedikit pengetahuan asas psikologi kepada pendidik dan masyarakat. Kajian menunjukkan bahawa selain daripada ibu bapa, hubungan pelajar dan guru juga merupakan salah satu aspek yang memberi kesan dalam tingkah laku, pemikiran dan motivasi untuk belajar kepada pelajar (Cornelius-White, 2007). Di samping itu, hasil kajian ini juga mampu menjadikan para pendidik lebih peka dengan keadaan learned helplessness dan memahami bagaimana masalah ini menjadi faktor penghalang kepada pencapaian akademik pelajar. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60209/1/53-49.pdf Mohd Noh, Noor Atiqah and Salim, Siti Suria (2016) Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2016 Seminar, 17 Dec. 2016, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 415-420).
spellingShingle Mohd Noh, Noor Atiqah
Salim, Siti Suria
Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah
title Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah
title_full Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah
title_fullStr Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah
title_full_unstemmed Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah
title_short Hubungan diantara motivasi akademik, hubungan guru-pelajar, dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah Padang Terap, Kedah
title_sort hubungan diantara motivasi akademik hubungan guru pelajar dan learned helplessness dalam kalangan pelajar sekolah menengah di daerah padang terap kedah
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60209/1/53-49.pdf
work_keys_str_mv AT mohdnohnooratiqah hubungandiantaramotivasiakademikhubungangurupelajardanlearnedhelplessnessdalamkalanganpelajarsekolahmenengahdidaerahpadangterapkedah
AT salimsitisuria hubungandiantaramotivasiakademikhubungangurupelajardanlearnedhelplessnessdalamkalanganpelajarsekolahmenengahdidaerahpadangterapkedah