Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
Kajian berbentuk kuasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) dalam aktiviti pembelajaran bahasa Perancis terhadap motivasi dalam kalangan pelajar universiti. Subjek kajian berjumlah 30 orang pelajar terdiri daripada pelajar pelbagai...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Article |
Language: | English |
Published: |
Penerbit UTM Press
2017
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/1/Motivasi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Perancis.pdf |
_version_ | 1825932213211889664 |
---|---|
author | Saharudin, Nur Sharydatul Elyza Mustapha, Nik Farhan Abdul Halim, Hazlina Bolong, Jusang |
author_facet | Saharudin, Nur Sharydatul Elyza Mustapha, Nik Farhan Abdul Halim, Hazlina Bolong, Jusang |
author_sort | Saharudin, Nur Sharydatul Elyza |
collection | UPM |
description | Kajian berbentuk kuasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) dalam aktiviti pembelajaran bahasa Perancis terhadap motivasi dalam kalangan pelajar universiti. Subjek kajian berjumlah 30 orang pelajar terdiri daripada pelajar pelbagai bidang pengkhususan di Universiti Putra Malaysia, yang mempelajari bahasa Perancis sebagai mata pelajaran elektif di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 19 (SPSS 19). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar daripada kedua-dua kumpulan kajian adalah sederhana dan tiada perbezaan motivasi yang signifikan di antara kumpulan eksperimen yang menggunakan ICT dan kumpulan kawalan yang menggunakan peralatan dan sumber konvensional. Kesimpulannya, penggunaan ICT dalam aktiviti pembelajaran tidak memberi kesan atau anjakan lebih positif ke atas motivasi pelajar dan berkemungkinan terdapat faktor atau sumber lain yang mempengaruhi motivasi pelajar selain daripada penggunaaan teknologi dalam sesuatu aktiviti pembelajaran. |
first_indexed | 2024-03-06T09:38:32Z |
format | Article |
id | upm.eprints-60559 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:38:32Z |
publishDate | 2017 |
publisher | Penerbit UTM Press |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-605592018-06-07T08:38:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/ Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis Saharudin, Nur Sharydatul Elyza Mustapha, Nik Farhan Abdul Halim, Hazlina Bolong, Jusang Kajian berbentuk kuasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) dalam aktiviti pembelajaran bahasa Perancis terhadap motivasi dalam kalangan pelajar universiti. Subjek kajian berjumlah 30 orang pelajar terdiri daripada pelajar pelbagai bidang pengkhususan di Universiti Putra Malaysia, yang mempelajari bahasa Perancis sebagai mata pelajaran elektif di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 19 (SPSS 19). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar daripada kedua-dua kumpulan kajian adalah sederhana dan tiada perbezaan motivasi yang signifikan di antara kumpulan eksperimen yang menggunakan ICT dan kumpulan kawalan yang menggunakan peralatan dan sumber konvensional. Kesimpulannya, penggunaan ICT dalam aktiviti pembelajaran tidak memberi kesan atau anjakan lebih positif ke atas motivasi pelajar dan berkemungkinan terdapat faktor atau sumber lain yang mempengaruhi motivasi pelajar selain daripada penggunaaan teknologi dalam sesuatu aktiviti pembelajaran. Penerbit UTM Press 2017 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/1/Motivasi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Perancis.pdf Saharudin, Nur Sharydatul Elyza and Mustapha, Nik Farhan and Abdul Halim, Hazlina and Bolong, Jusang (2017) Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis. Jurnal Kemanusiaan, 15 (1-S). pp. 13-17. ISSN 2600-755X https://jurnalkemanusiaan.utm.my/index.php/kemanusiaan/article/view/250 |
spellingShingle | Saharudin, Nur Sharydatul Elyza Mustapha, Nik Farhan Abdul Halim, Hazlina Bolong, Jusang Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis |
title | Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis |
title_full | Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis |
title_fullStr | Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis |
title_full_unstemmed | Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis |
title_short | Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis |
title_sort | motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi ict dalam pembelajaran bahasa perancis |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/1/Motivasi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Perancis.pdf |
work_keys_str_mv | AT saharudinnursharydatulelyza motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis AT mustaphanikfarhan motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis AT abdulhalimhazlina motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis AT bolongjusang motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis |