Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis

Kajian berbentuk kuasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) dalam aktiviti pembelajaran bahasa Perancis terhadap motivasi dalam kalangan pelajar universiti. Subjek kajian berjumlah 30 orang pelajar terdiri daripada pelajar pelbagai...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saharudin, Nur Sharydatul Elyza, Mustapha, Nik Farhan, Abdul Halim, Hazlina, Bolong, Jusang
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit UTM Press 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/1/Motivasi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Perancis.pdf
_version_ 1825932213211889664
author Saharudin, Nur Sharydatul Elyza
Mustapha, Nik Farhan
Abdul Halim, Hazlina
Bolong, Jusang
author_facet Saharudin, Nur Sharydatul Elyza
Mustapha, Nik Farhan
Abdul Halim, Hazlina
Bolong, Jusang
author_sort Saharudin, Nur Sharydatul Elyza
collection UPM
description Kajian berbentuk kuasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) dalam aktiviti pembelajaran bahasa Perancis terhadap motivasi dalam kalangan pelajar universiti. Subjek kajian berjumlah 30 orang pelajar terdiri daripada pelajar pelbagai bidang pengkhususan di Universiti Putra Malaysia, yang mempelajari bahasa Perancis sebagai mata pelajaran elektif di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 19 (SPSS 19). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar daripada kedua-dua kumpulan kajian adalah sederhana dan tiada perbezaan motivasi yang signifikan di antara kumpulan eksperimen yang menggunakan ICT dan kumpulan kawalan yang menggunakan peralatan dan sumber konvensional. Kesimpulannya, penggunaan ICT dalam aktiviti pembelajaran tidak memberi kesan atau anjakan lebih positif ke atas motivasi pelajar dan berkemungkinan terdapat faktor atau sumber lain yang mempengaruhi motivasi pelajar selain daripada penggunaaan teknologi dalam sesuatu aktiviti pembelajaran.
first_indexed 2024-03-06T09:38:32Z
format Article
id upm.eprints-60559
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:38:32Z
publishDate 2017
publisher Penerbit UTM Press
record_format dspace
spelling upm.eprints-605592018-06-07T08:38:48Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/ Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis Saharudin, Nur Sharydatul Elyza Mustapha, Nik Farhan Abdul Halim, Hazlina Bolong, Jusang Kajian berbentuk kuasi-eksperimental ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Teknologi Maklumat Dan Komunikasi (ICT) dalam aktiviti pembelajaran bahasa Perancis terhadap motivasi dalam kalangan pelajar universiti. Subjek kajian berjumlah 30 orang pelajar terdiri daripada pelajar pelbagai bidang pengkhususan di Universiti Putra Malaysia, yang mempelajari bahasa Perancis sebagai mata pelajaran elektif di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi. Soal selidik merupakan instrumen utama dalam kajian ini. Data dianalisis secara deskriptif dan inferensi dengan menggunakan perisian Statistical Package for Social Science 19 (SPSS 19). Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap motivasi pelajar daripada kedua-dua kumpulan kajian adalah sederhana dan tiada perbezaan motivasi yang signifikan di antara kumpulan eksperimen yang menggunakan ICT dan kumpulan kawalan yang menggunakan peralatan dan sumber konvensional. Kesimpulannya, penggunaan ICT dalam aktiviti pembelajaran tidak memberi kesan atau anjakan lebih positif ke atas motivasi pelajar dan berkemungkinan terdapat faktor atau sumber lain yang mempengaruhi motivasi pelajar selain daripada penggunaaan teknologi dalam sesuatu aktiviti pembelajaran. Penerbit UTM Press 2017 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/1/Motivasi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Perancis.pdf Saharudin, Nur Sharydatul Elyza and Mustapha, Nik Farhan and Abdul Halim, Hazlina and Bolong, Jusang (2017) Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis. Jurnal Kemanusiaan, 15 (1-S). pp. 13-17. ISSN 2600-755X https://jurnalkemanusiaan.utm.my/index.php/kemanusiaan/article/view/250
spellingShingle Saharudin, Nur Sharydatul Elyza
Mustapha, Nik Farhan
Abdul Halim, Hazlina
Bolong, Jusang
Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
title Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
title_full Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
title_fullStr Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
title_full_unstemmed Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
title_short Motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) dalam pembelajaran bahasa Perancis
title_sort motivasi pelajar terhadap penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi ict dalam pembelajaran bahasa perancis
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/60559/1/Motivasi%20pelajar%20terhadap%20penggunaan%20teknologi%20maklumat%20dan%20komunikasi%20%28ICT%29%20dalam%20pembelajaran%20bahasa%20Perancis.pdf
work_keys_str_mv AT saharudinnursharydatulelyza motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis
AT mustaphanikfarhan motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis
AT abdulhalimhazlina motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis
AT bolongjusang motivasipelajarterhadappenggunaanteknologimaklumatdankomunikasiictdalampembelajaranbahasaperancis