Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar

Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu(KHB) serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar. Tinjauan telah dijalankan ke atas 310 orang pelajar KHB tingkatan dua di lima buah Sekolah Menengah Kebangsaan di zon tengah...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdul Razak, Rina Juliana, Kamarudin, Nurzatulshima
Format: Article
Language:English
Published: Malaysia Association of Research and Education for Educators 2017
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/62713/1/Persekitaran%20pembelajaran%20kemahiran%20hidup%20bersepadu%20serta%20hubungannya%20dengan%20kemahiran%20amali%20pelajar.pdf
_version_ 1796977642488987648
author Abdul Razak, Rina Juliana
Kamarudin, Nurzatulshima
author_facet Abdul Razak, Rina Juliana
Kamarudin, Nurzatulshima
author_sort Abdul Razak, Rina Juliana
collection UPM
description Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu(KHB) serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar. Tinjauan telah dijalankan ke atas 310 orang pelajar KHB tingkatan dua di lima buah Sekolah Menengah Kebangsaan di zon tengah Shah Alam, Selangor. Responden dipilih secara persampelan rawak mudah.Data diperolehi berasaskan soal selidik daripada kajian berbentuk tinjauan. Seterusnya, data dianalisis dengan menggunakan frekuensi, peratusan, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Hasil kajian mendapati pelajar mempunyai persepsi yang baik terhadap persekitaran pembelajaran (M= 3.77, SP= 0.40) bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup. Daripada analisis data, dapatan menunjukkan tahap kemahiran amali pelajar adalah tinggi iaitu 3.96 dan sisihan piawai 0.51. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan hubungan antara persekitaran pembelajaran dengan kemahiran amali pelajar adalah signifikan (r= 0.575, p < 0.01). Justeru, dapatan ini menunjukkan pelajar yang berpersepsi baik terhadap persekitaran pembelajaran matapelajaran KHB juga berkemahiran amali yang tinggi.
first_indexed 2024-03-06T09:43:04Z
format Article
id upm.eprints-62713
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:43:04Z
publishDate 2017
publisher Malaysia Association of Research and Education for Educators
record_format dspace
spelling upm.eprints-627132018-07-20T08:46:49Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/62713/ Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar Abdul Razak, Rina Juliana Kamarudin, Nurzatulshima Kajian ini bertujuan untuk meninjau persepsi pelajar terhadap persekitaran pembelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu(KHB) serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar. Tinjauan telah dijalankan ke atas 310 orang pelajar KHB tingkatan dua di lima buah Sekolah Menengah Kebangsaan di zon tengah Shah Alam, Selangor. Responden dipilih secara persampelan rawak mudah.Data diperolehi berasaskan soal selidik daripada kajian berbentuk tinjauan. Seterusnya, data dianalisis dengan menggunakan frekuensi, peratusan, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Hasil kajian mendapati pelajar mempunyai persepsi yang baik terhadap persekitaran pembelajaran (M= 3.77, SP= 0.40) bagi mata pelajaran Kemahiran Hidup. Daripada analisis data, dapatan menunjukkan tahap kemahiran amali pelajar adalah tinggi iaitu 3.96 dan sisihan piawai 0.51. Ujian Korelasi Pearson menunjukkan hubungan antara persekitaran pembelajaran dengan kemahiran amali pelajar adalah signifikan (r= 0.575, p < 0.01). Justeru, dapatan ini menunjukkan pelajar yang berpersepsi baik terhadap persekitaran pembelajaran matapelajaran KHB juga berkemahiran amali yang tinggi. Malaysia Association of Research and Education for Educators 2017 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/62713/1/Persekitaran%20pembelajaran%20kemahiran%20hidup%20bersepadu%20serta%20hubungannya%20dengan%20kemahiran%20amali%20pelajar.pdf Abdul Razak, Rina Juliana and Kamarudin, Nurzatulshima (2017) Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar. International Research Journal of Education and Sciences (IRJES), 1 (1). 36 - 42. ISSN 2550-2158
spellingShingle Abdul Razak, Rina Juliana
Kamarudin, Nurzatulshima
Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
title Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
title_full Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
title_fullStr Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
title_full_unstemmed Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
title_short Persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
title_sort persekitaran pembelajaran kemahiran hidup bersepadu serta hubungannya dengan kemahiran amali pelajar
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/62713/1/Persekitaran%20pembelajaran%20kemahiran%20hidup%20bersepadu%20serta%20hubungannya%20dengan%20kemahiran%20amali%20pelajar.pdf
work_keys_str_mv AT abdulrazakrinajuliana persekitaranpembelajarankemahiranhidupbersepadusertahubungannyadengankemahiranamalipelajar
AT kamarudinnurzatulshima persekitaranpembelajarankemahiranhidupbersepadusertahubungannyadengankemahiranamalipelajar