Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah
Ibadat ialah salah satu komponen penting dalam mata pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. Pelaksanaan ibadat adalah bersumberkan daripada simpulan akidah yang mantap manakala akhlak pula ialah hasil daripada pelaksanaan ibadat dan kemantapan akidah. Oleh itu, adalah penting dan menarik untuk me...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Institute of Education, International Islamic University Malaysia
2013
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64209/1/ProsidingMEDC-2.pdf |
_version_ | 1825932707231694848 |
---|---|
author | Mohd Fakhruddin, Fathiyah Alwi, Nor Hayati |
author_facet | Mohd Fakhruddin, Fathiyah Alwi, Nor Hayati |
author_sort | Mohd Fakhruddin, Fathiyah |
collection | UPM |
description | Ibadat ialah salah satu komponen penting dalam mata pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. Pelaksanaan ibadat adalah bersumberkan daripada simpulan akidah yang mantap manakala akhlak pula ialah hasil daripada pelaksanaan ibadat dan kemantapan akidah. Oleh itu, adalah penting dan menarik untuk meneliti pengajaran komponen ibadat dalam pengajaran Pendidikan Islam oleh guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah. Kajian ini dilakukan bagi meneliti apakah yang difahami guru tentang falsafah ibadat dan pengalaman mereka mengajar Ibadat kepada murid-murid sekolah rendah. Kajian yang dijalankan ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan temu bual sebagai kaedah pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Ibadat difahami sebagai amalan yang berbentuk praktikal dan dilaksanakan dalam kehidupan seharian. Dapatan turut menunjukkan Ibadat diajar kepada murid sekolah rendah dengan memberi tumpuan kepada penerangan secara teori dan amali (tunjuk cara) dan latihan pembiasaan. Kesimpulannya, kajian ini mengisyaratkan bahawa falsafah Ibadat difahami oleh guru-guru Pendidikan Islam sebagai satu amalan yang asas dan ringkas sesuai dengan peringkat usia murid-murid sekolah rendah. Begitu juga aspek kaedah pengajaran yang lebih menekankan teori dan amali serta latihan pembiasaan ibadat asas khasnya solat. Kajian ini menyumbang kepada penambahbaikan terhadap latihan kepada bakal guru agar dilakukan peningkatan daripada aspek pengajaran Ibadat kepada murid di sekolah rendah terutamanya berkaitan dengan falsafah Ibadat dan bagaimana untuk menterjemahkan falsafah berkenaan dalam pengajaran mereka. |
first_indexed | 2024-03-06T09:46:08Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | upm.eprints-64209 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:46:08Z |
publishDate | 2013 |
publisher | Institute of Education, International Islamic University Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-642092018-07-04T02:20:03Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64209/ Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah Mohd Fakhruddin, Fathiyah Alwi, Nor Hayati Ibadat ialah salah satu komponen penting dalam mata pelajaran Pendidikan Islam sekolah rendah. Pelaksanaan ibadat adalah bersumberkan daripada simpulan akidah yang mantap manakala akhlak pula ialah hasil daripada pelaksanaan ibadat dan kemantapan akidah. Oleh itu, adalah penting dan menarik untuk meneliti pengajaran komponen ibadat dalam pengajaran Pendidikan Islam oleh guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah. Kajian ini dilakukan bagi meneliti apakah yang difahami guru tentang falsafah ibadat dan pengalaman mereka mengajar Ibadat kepada murid-murid sekolah rendah. Kajian yang dijalankan ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan temu bual sebagai kaedah pengumpulan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa Ibadat difahami sebagai amalan yang berbentuk praktikal dan dilaksanakan dalam kehidupan seharian. Dapatan turut menunjukkan Ibadat diajar kepada murid sekolah rendah dengan memberi tumpuan kepada penerangan secara teori dan amali (tunjuk cara) dan latihan pembiasaan. Kesimpulannya, kajian ini mengisyaratkan bahawa falsafah Ibadat difahami oleh guru-guru Pendidikan Islam sebagai satu amalan yang asas dan ringkas sesuai dengan peringkat usia murid-murid sekolah rendah. Begitu juga aspek kaedah pengajaran yang lebih menekankan teori dan amali serta latihan pembiasaan ibadat asas khasnya solat. Kajian ini menyumbang kepada penambahbaikan terhadap latihan kepada bakal guru agar dilakukan peningkatan daripada aspek pengajaran Ibadat kepada murid di sekolah rendah terutamanya berkaitan dengan falsafah Ibadat dan bagaimana untuk menterjemahkan falsafah berkenaan dalam pengajaran mereka. Institute of Education, International Islamic University Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64209/1/ProsidingMEDC-2.pdf Mohd Fakhruddin, Fathiyah and Alwi, Nor Hayati (2013) Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan IPTA 2013 kali ke IV (MEDC 2013), 23-25 Sept. 2013, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak, Kuala Lumpur. (pp. 226-241). |
spellingShingle | Mohd Fakhruddin, Fathiyah Alwi, Nor Hayati Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah |
title | Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah |
title_full | Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah |
title_fullStr | Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah |
title_full_unstemmed | Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah |
title_short | Pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru-guru Pendidikan Islam sekolah rendah |
title_sort | pemahaman tentang falsafah ibadat dan pengalaman mengajar ibadat dalam kalangan guru guru pendidikan islam sekolah rendah |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64209/1/ProsidingMEDC-2.pdf |
work_keys_str_mv | AT mohdfakhruddinfathiyah pemahamantentangfalsafahibadatdanpengalamanmengajaribadatdalamkalangangurugurupendidikanislamsekolahrendah AT alwinorhayati pemahamantentangfalsafahibadatdanpengalamanmengajaribadatdalamkalangangurugurupendidikanislamsekolahrendah |