Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti

Walaupun kepelbagaian etnik, agama dan budaya merupakan satu kebanggaan, Malaysia tidak pernah sunyi daripada isu-isu etnik dan agama yang sensitif. Terkini isu pergaduhan etnik di Plaza Low Yat telah menimbulkan persoalan adakah hubungan antara etnik di Malaysia semakin rapuh? Jika benar, apakah m...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Ab. Majid, Arfah, Talib, Ahmad Tarmizi, Darshan Singh, Sarjit Singh, Ahmad, Zaid
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64251/1/COSNA-1.pdf
_version_ 1796977861705334784
author Ab. Majid, Arfah
Talib, Ahmad Tarmizi
Darshan Singh, Sarjit Singh
Ahmad, Zaid
author_facet Ab. Majid, Arfah
Talib, Ahmad Tarmizi
Darshan Singh, Sarjit Singh
Ahmad, Zaid
author_sort Ab. Majid, Arfah
collection UPM
description Walaupun kepelbagaian etnik, agama dan budaya merupakan satu kebanggaan, Malaysia tidak pernah sunyi daripada isu-isu etnik dan agama yang sensitif. Terkini isu pergaduhan etnik di Plaza Low Yat telah menimbulkan persoalan adakah hubungan antara etnik di Malaysia semakin rapuh? Jika benar, apakah mekanisme untuk memperbaiki hubungan ini? Menurut Teori Perhubungan (Contact Theory) yang diperkenalkan oleh Gordon Allport (1954), hubungan antara etnik dapat diperbaiki sekiranya sesuatu perhubungan itu memenuhi empat syarat iaitu persamaan status, persamaan matlamat, keizinan pihak berkuasa dan interaksi yang melibatkan kerjasama. Justeru, kajian ini adalah satu percubaan untuk mengaplikasikan Teori Perhubungan ini dalam aktiviti pelajar di universiti dengan memberikan tumpuan pada aspek kerjasama. Untuk tujuan ini, sebuah eksperimen telah dijalankan di kalangan pelajar yang mengambil kursus (Tamadun Islam dan Tamadun Asia) TITAS dan Hubungan Etnik. Pelajar telah dibahagikan kepada tiga kumpulan eksperimen dan satu kumpulan kawalan. Setiap kumpulan eksperimen telah diberikan tugasan yang mempunyai sifat dan tahap kerjasama yang berbeza. Menurut hasil analisis ANOVA, tahap integrasi yang tinggi dan kerjasama antara pelajar yang berbilang etnik mempunyai kesan terhadap kualiti perhubungan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa sesuatu perhubungan yang berkualiti dan baik itu perlu disertai dengan empat elemen yang dicadangkan dan sebaliknya akan berlaku jika sesuatu perhubungan itu tidak disertai empat elemen tersebut.
first_indexed 2024-03-06T09:46:15Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-64251
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:46:15Z
publishDate 2016
publisher Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris
record_format dspace
spelling upm.eprints-642512018-07-04T02:23:14Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64251/ Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti Ab. Majid, Arfah Talib, Ahmad Tarmizi Darshan Singh, Sarjit Singh Ahmad, Zaid Walaupun kepelbagaian etnik, agama dan budaya merupakan satu kebanggaan, Malaysia tidak pernah sunyi daripada isu-isu etnik dan agama yang sensitif. Terkini isu pergaduhan etnik di Plaza Low Yat telah menimbulkan persoalan adakah hubungan antara etnik di Malaysia semakin rapuh? Jika benar, apakah mekanisme untuk memperbaiki hubungan ini? Menurut Teori Perhubungan (Contact Theory) yang diperkenalkan oleh Gordon Allport (1954), hubungan antara etnik dapat diperbaiki sekiranya sesuatu perhubungan itu memenuhi empat syarat iaitu persamaan status, persamaan matlamat, keizinan pihak berkuasa dan interaksi yang melibatkan kerjasama. Justeru, kajian ini adalah satu percubaan untuk mengaplikasikan Teori Perhubungan ini dalam aktiviti pelajar di universiti dengan memberikan tumpuan pada aspek kerjasama. Untuk tujuan ini, sebuah eksperimen telah dijalankan di kalangan pelajar yang mengambil kursus (Tamadun Islam dan Tamadun Asia) TITAS dan Hubungan Etnik. Pelajar telah dibahagikan kepada tiga kumpulan eksperimen dan satu kumpulan kawalan. Setiap kumpulan eksperimen telah diberikan tugasan yang mempunyai sifat dan tahap kerjasama yang berbeza. Menurut hasil analisis ANOVA, tahap integrasi yang tinggi dan kerjasama antara pelajar yang berbilang etnik mempunyai kesan terhadap kualiti perhubungan. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa sesuatu perhubungan yang berkualiti dan baik itu perlu disertai dengan empat elemen yang dicadangkan dan sebaliknya akan berlaku jika sesuatu perhubungan itu tidak disertai empat elemen tersebut. Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris 2016 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64251/1/COSNA-1.pdf Ab. Majid, Arfah and Talib, Ahmad Tarmizi and Darshan Singh, Sarjit Singh and Ahmad, Zaid (2016) Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti. In: Persidangan Pemantapan Citra Kenegaraan 4 (COSNA 4), 13-15 Mac 2016, Kampus Sultan Azlan Shah, Universiti Pendidikan Sultan Idris. (pp. 76-83).
spellingShingle Ab. Majid, Arfah
Talib, Ahmad Tarmizi
Darshan Singh, Sarjit Singh
Ahmad, Zaid
Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
title Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
title_full Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
title_fullStr Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
title_full_unstemmed Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
title_short Kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
title_sort kesan kerjasama dalam aktiviti berkumpulan terhadap kualiti perhubungan pelajar di universiti
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64251/1/COSNA-1.pdf
work_keys_str_mv AT abmajidarfah kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajardiuniversiti
AT talibahmadtarmizi kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajardiuniversiti
AT darshansinghsarjitsingh kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajardiuniversiti
AT ahmadzaid kesankerjasamadalamaktivitiberkumpulanterhadapkualitiperhubunganpelajardiuniversiti