Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF

Pemilihan kaedah pengajaran merupakan elemen yang amat penting yang perlu dititikberatkan dalam pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran mengikut program j QAF. Modul Khatam Al Quran merupakan inti pati yang amat penting dalam Pendidikan Islam Sekolah Rendah menerusi bidang Asuhan Tilawah Al Qur...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Said, Siti Faizah, Suhid, Asmawati
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia 2013
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64295/1/SKP%20j-QAF%202013-2.pdf
_version_ 1796977869289684992
author Said, Siti Faizah
Suhid, Asmawati
author_facet Said, Siti Faizah
Suhid, Asmawati
author_sort Said, Siti Faizah
collection UPM
description Pemilihan kaedah pengajaran merupakan elemen yang amat penting yang perlu dititikberatkan dalam pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran mengikut program j QAF. Modul Khatam Al Quran merupakan inti pati yang amat penting dalam Pendidikan Islam Sekolah Rendah menerusi bidang Asuhan Tilawah Al Quran.Memandangkan semua murid diharapkan dapat khatam Al Quran pada tahun enam merupakan objektif yang telah dirangka oleh Kementerian pelajaran Malaysia, maka teknik kolaborasi dilihat satu teknik yang amat memainkan peranan bagi menjayakan semua murid islam mampu membaca Al Quran sehingga khatam dapat direalisasikan.Oleh itu penulisan ini bertujuan membincangkan tentang strategi pengajaran Asuhan Tilawah Al Quran secara kolaboratif yang sewajarnya dilaksanakan oleh guru-guru Pendidikan Islam dan guru j QAF.Selain itu dinyatakan faktor-faktor yang menentukan kejayaan pengajaran ini, kelebihan dan cabaran yang dihadapi bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran seterusnya melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membaca Al Quran dengan baik dan fasih.
first_indexed 2024-03-06T09:46:22Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-64295
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:46:22Z
publishDate 2013
publisher Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-642952018-07-04T02:33:56Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64295/ Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF Said, Siti Faizah Suhid, Asmawati Pemilihan kaedah pengajaran merupakan elemen yang amat penting yang perlu dititikberatkan dalam pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran mengikut program j QAF. Modul Khatam Al Quran merupakan inti pati yang amat penting dalam Pendidikan Islam Sekolah Rendah menerusi bidang Asuhan Tilawah Al Quran.Memandangkan semua murid diharapkan dapat khatam Al Quran pada tahun enam merupakan objektif yang telah dirangka oleh Kementerian pelajaran Malaysia, maka teknik kolaborasi dilihat satu teknik yang amat memainkan peranan bagi menjayakan semua murid islam mampu membaca Al Quran sehingga khatam dapat direalisasikan.Oleh itu penulisan ini bertujuan membincangkan tentang strategi pengajaran Asuhan Tilawah Al Quran secara kolaboratif yang sewajarnya dilaksanakan oleh guru-guru Pendidikan Islam dan guru j QAF.Selain itu dinyatakan faktor-faktor yang menentukan kejayaan pengajaran ini, kelebihan dan cabaran yang dihadapi bagi meningkatkan kualiti pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran seterusnya melahirkan murid yang berkualiti dan mampu membaca Al Quran dengan baik dan fasih. Institut Islam Hadhari, Universiti Kebangsaan Malaysia 2013 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64295/1/SKP%20j-QAF%202013-2.pdf Said, Siti Faizah and Suhid, Asmawati (2013) Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF. In: Seminar Kebangsaan Penyelidikan j-QAF 2013 (SKP j-QAF 2013), 19-20 Jun 2013, Puri Pujangga, Universiti Kebangsaan Malaysia. (pp. 357-369).
spellingShingle Said, Siti Faizah
Suhid, Asmawati
Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF
title Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF
title_full Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF
title_fullStr Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF
title_full_unstemmed Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF
title_short Pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al Quran j-QAF
title_sort pendekatan teknik kolaboratif dalam modul khatam al quran j qaf
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64295/1/SKP%20j-QAF%202013-2.pdf
work_keys_str_mv AT saidsitifaizah pendekatanteknikkolaboratifdalammodulkhatamalquranjqaf
AT suhidasmawati pendekatanteknikkolaboratifdalammodulkhatamalquranjqaf