Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor

Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menem...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Sha'ri, Sharil Nizam, Azman, Hafizan, Ismail, Mohd Ashri, N. Marie, Vivekananda M.
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2016
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf
_version_ 1825949834178199552
author Sha'ri, Sharil Nizam
Azman, Hafizan
Ismail, Mohd Ashri
N. Marie, Vivekananda M.
author_facet Sha'ri, Sharil Nizam
Azman, Hafizan
Ismail, Mohd Ashri
N. Marie, Vivekananda M.
author_sort Sha'ri, Sharil Nizam
collection UPM
description Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menembusi pasaran dan mendapat sokongan peminat. Dalam artikel ini, terdapat 20 kaedah retorik yang diperkenalkan oleh Asmah Haji Omar (...) iaitu kaedah pernyataan, kaedah perkaitan konsep, kaedah perisytiharan, kaedah umpan, kaedah pemesraan, kaedah kenal pasti, kaedah peyakinan, kaedah perbandingan, kaedah doa, kaedah ulasan, kaedah pertanyaan, kaedah peringatan, kaedah suruhan, kaedah silaan atau pelawaan, kaedah gesaan, kaedah larangan, kaedah kealatan, kaedah nasihat, kaedah ajakan dan kaedah latar. Semua kaedah retorik ini diterapkan dalam kajian ini dan membuktikan setiap restoran makanan segera menggunakan retorik yang tertentu di dalam risalah iklan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa retorik yang berkesan dan menarik digunakan dan diperlukan dalam pelbagai urusan termasuklah dalam perniagaan.
first_indexed 2024-03-06T09:47:11Z
format Article
id upm.eprints-64579
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:47:11Z
publishDate 2016
publisher Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka
record_format dspace
spelling upm.eprints-645792018-08-13T02:30:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/ Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor Sha'ri, Sharil Nizam Azman, Hafizan Ismail, Mohd Ashri N. Marie, Vivekananda M. Risalah perniagaan termasuklah iklan makanan di restoran segera yang dicetak dan diedarkan mempunyai retorik untuk memastikan makanan yang dijual dapat bersaing dan diminati oleh pelanggan. Kebiasaannya, risalah digunakan untuk melariskan dan mempromosikan barangan atau perkhidmatan yang dapat menembusi pasaran dan mendapat sokongan peminat. Dalam artikel ini, terdapat 20 kaedah retorik yang diperkenalkan oleh Asmah Haji Omar (...) iaitu kaedah pernyataan, kaedah perkaitan konsep, kaedah perisytiharan, kaedah umpan, kaedah pemesraan, kaedah kenal pasti, kaedah peyakinan, kaedah perbandingan, kaedah doa, kaedah ulasan, kaedah pertanyaan, kaedah peringatan, kaedah suruhan, kaedah silaan atau pelawaan, kaedah gesaan, kaedah larangan, kaedah kealatan, kaedah nasihat, kaedah ajakan dan kaedah latar. Semua kaedah retorik ini diterapkan dalam kajian ini dan membuktikan setiap restoran makanan segera menggunakan retorik yang tertentu di dalam risalah iklan mereka. Hal ini menunjukkan bahawa retorik yang berkesan dan menarik digunakan dan diperlukan dalam pelbagai urusan termasuklah dalam perniagaan. Penerbit Kolej Universiti Islam Melaka 2016 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf Sha'ri, Sharil Nizam and Azman, Hafizan and Ismail, Mohd Ashri and N. Marie, Vivekananda M. (2016) Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor. Jurnal Kesidang, 1 (1). pp. 102-127. ISSN 2550-1674; ESSN: 2600-7851 http://journal.kuim.edu.my/index.php/JK/article/view/114
spellingShingle Sha'ri, Sharil Nizam
Azman, Hafizan
Ismail, Mohd Ashri
N. Marie, Vivekananda M.
Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_full Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_fullStr Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_full_unstemmed Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_short Retorik dalam risalah iklan makanan segera di Seksyen 7, Shah Alam, Selangor
title_sort retorik dalam risalah iklan makanan segera di seksyen 7 shah alam selangor
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/64579/1/Retorik%20dalam%20risalah%20iklan%20makanan%20segera%20di%20Seksyen%207%2C%20Shah%20Alam%2C%20Selangor.pdf
work_keys_str_mv AT sharisharilnizam retorikdalamrisalahiklanmakanansegeradiseksyen7shahalamselangor
AT azmanhafizan retorikdalamrisalahiklanmakanansegeradiseksyen7shahalamselangor
AT ismailmohdashri retorikdalamrisalahiklanmakanansegeradiseksyen7shahalamselangor
AT nmarievivekanandam retorikdalamrisalahiklanmakanansegeradiseksyen7shahalamselangor