Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
Kajian ini berkaitan dengan ‘Aplikasi KBAT bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Menengah Seluruh Wilayah Persekutuan Putrajaya’. Objektif utama penyelidik dalam kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesediaan, sikap, dan kemampuan guru Bahasa Melayu dalam mengaplikasikan KBAT bagi mata pela...
Main Authors: | , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
2015
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/1/GREduc2015-49.pdf |
_version_ | 1796978233341640704 |
---|---|
author | Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna Said, Rozita @ Radhiah |
author_facet | Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna Said, Rozita @ Radhiah |
author_sort | Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna |
collection | UPM |
description | Kajian ini berkaitan dengan ‘Aplikasi KBAT bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Menengah Seluruh Wilayah Persekutuan Putrajaya’. Objektif utama penyelidik dalam kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesediaan, sikap, dan kemampuan guru Bahasa Melayu dalam mengaplikasikan KBAT bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Sampel kajian ini melibatkan semua guru Bahasa Melayu Wilayah Persekutuan Putrajaya iaitu seramai 101 orang. Bagi tujuan mengumpulkan maklumat, instrumen soal selidik dengan lima skala Likert digunakan. Data bagi kajian ini dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 22.0 for WINDOWS. Dalam statistik deskriptif, min, sisihan piawai, dan peratus digunakan. Manakala, statistik infrensi pula digunakan dalam menentukan sama ada hipotesis diterima atau ditolak dengan menggunakan Ujian T dan Anova. Di samping itu juga, pengkaji menggunakan korelasi Pearson untuk melihat sejauh mana hubungan pada hipotesis tersebut. Selain itu, penyelidik juga menggunakan penyelidikan berbentuk kualitatif yang melibatkan lima orang guru bahasa Melayu sebagai peserta kajian. Kajian ini memberikan peluang untuk guru-guru bahasa Melayu memberikan pendapat berkaitan dengan KBAT dalam proses PdP Bahasa Melayu. Justeru, kajian ini amat berguna kepada semua guru bahasa Melayu sekolah menengah dan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha memantapkan elemen KBAT untuk PdP. |
first_indexed | 2024-03-06T09:51:37Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | upm.eprints-66103 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:51:37Z |
publishDate | 2015 |
publisher | Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-661032019-02-11T03:47:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/ Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna Said, Rozita @ Radhiah Kajian ini berkaitan dengan ‘Aplikasi KBAT bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Menengah Seluruh Wilayah Persekutuan Putrajaya’. Objektif utama penyelidik dalam kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesediaan, sikap, dan kemampuan guru Bahasa Melayu dalam mengaplikasikan KBAT bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Sampel kajian ini melibatkan semua guru Bahasa Melayu Wilayah Persekutuan Putrajaya iaitu seramai 101 orang. Bagi tujuan mengumpulkan maklumat, instrumen soal selidik dengan lima skala Likert digunakan. Data bagi kajian ini dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 22.0 for WINDOWS. Dalam statistik deskriptif, min, sisihan piawai, dan peratus digunakan. Manakala, statistik infrensi pula digunakan dalam menentukan sama ada hipotesis diterima atau ditolak dengan menggunakan Ujian T dan Anova. Di samping itu juga, pengkaji menggunakan korelasi Pearson untuk melihat sejauh mana hubungan pada hipotesis tersebut. Selain itu, penyelidik juga menggunakan penyelidikan berbentuk kualitatif yang melibatkan lima orang guru bahasa Melayu sebagai peserta kajian. Kajian ini memberikan peluang untuk guru-guru bahasa Melayu memberikan pendapat berkaitan dengan KBAT dalam proses PdP Bahasa Melayu. Justeru, kajian ini amat berguna kepada semua guru bahasa Melayu sekolah menengah dan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha memantapkan elemen KBAT untuk PdP. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/1/GREduc2015-49.pdf Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna and Said, Rozita @ Radhiah (2015) Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 402-407). |
spellingShingle | Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna Said, Rozita @ Radhiah Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya |
title | Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya |
title_full | Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya |
title_fullStr | Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya |
title_full_unstemmed | Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya |
title_short | Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya |
title_sort | aplikasi kbat bagi mata pelajaran bahasa melayu di sekolah menengah wilayah persekutuan putrajaya |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/1/GREduc2015-49.pdf |
work_keys_str_mv | AT rajamafuzintunkuaidayuhanna aplikasikbatbagimatapelajaranbahasamelayudisekolahmenengahwilayahpersekutuanputrajaya AT saidrozitaradhiah aplikasikbatbagimatapelajaranbahasamelayudisekolahmenengahwilayahpersekutuanputrajaya |