Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya

Kajian ini berkaitan dengan ‘Aplikasi KBAT bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Menengah Seluruh Wilayah Persekutuan Putrajaya’. Objektif utama penyelidik dalam kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesediaan, sikap, dan kemampuan guru Bahasa Melayu dalam mengaplikasikan KBAT bagi mata pela...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna, Said, Rozita @ Radhiah
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/1/GREduc2015-49.pdf
_version_ 1796978233341640704
author Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna
Said, Rozita @ Radhiah
author_facet Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna
Said, Rozita @ Radhiah
author_sort Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna
collection UPM
description Kajian ini berkaitan dengan ‘Aplikasi KBAT bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Menengah Seluruh Wilayah Persekutuan Putrajaya’. Objektif utama penyelidik dalam kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesediaan, sikap, dan kemampuan guru Bahasa Melayu dalam mengaplikasikan KBAT bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Sampel kajian ini melibatkan semua guru Bahasa Melayu Wilayah Persekutuan Putrajaya iaitu seramai 101 orang. Bagi tujuan mengumpulkan maklumat, instrumen soal selidik dengan lima skala Likert digunakan. Data bagi kajian ini dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 22.0 for WINDOWS. Dalam statistik deskriptif, min, sisihan piawai, dan peratus digunakan. Manakala, statistik infrensi pula digunakan dalam menentukan sama ada hipotesis diterima atau ditolak dengan menggunakan Ujian T dan Anova. Di samping itu juga, pengkaji menggunakan korelasi Pearson untuk melihat sejauh mana hubungan pada hipotesis tersebut. Selain itu, penyelidik juga menggunakan penyelidikan berbentuk kualitatif yang melibatkan lima orang guru bahasa Melayu sebagai peserta kajian. Kajian ini memberikan peluang untuk guru-guru bahasa Melayu memberikan pendapat berkaitan dengan KBAT dalam proses PdP Bahasa Melayu. Justeru, kajian ini amat berguna kepada semua guru bahasa Melayu sekolah menengah dan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha memantapkan elemen KBAT untuk PdP.
first_indexed 2024-03-06T09:51:37Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-66103
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:51:37Z
publishDate 2015
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-661032019-02-11T03:47:09Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/ Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna Said, Rozita @ Radhiah Kajian ini berkaitan dengan ‘Aplikasi KBAT bagi Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Menengah Seluruh Wilayah Persekutuan Putrajaya’. Objektif utama penyelidik dalam kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesediaan, sikap, dan kemampuan guru Bahasa Melayu dalam mengaplikasikan KBAT bagi mata pelajaran Bahasa Melayu. Sampel kajian ini melibatkan semua guru Bahasa Melayu Wilayah Persekutuan Putrajaya iaitu seramai 101 orang. Bagi tujuan mengumpulkan maklumat, instrumen soal selidik dengan lima skala Likert digunakan. Data bagi kajian ini dianalisis dengan menggunakan perisian Statistical Package For Social Science (SPSS) Version 22.0 for WINDOWS. Dalam statistik deskriptif, min, sisihan piawai, dan peratus digunakan. Manakala, statistik infrensi pula digunakan dalam menentukan sama ada hipotesis diterima atau ditolak dengan menggunakan Ujian T dan Anova. Di samping itu juga, pengkaji menggunakan korelasi Pearson untuk melihat sejauh mana hubungan pada hipotesis tersebut. Selain itu, penyelidik juga menggunakan penyelidikan berbentuk kualitatif yang melibatkan lima orang guru bahasa Melayu sebagai peserta kajian. Kajian ini memberikan peluang untuk guru-guru bahasa Melayu memberikan pendapat berkaitan dengan KBAT dalam proses PdP Bahasa Melayu. Justeru, kajian ini amat berguna kepada semua guru bahasa Melayu sekolah menengah dan pihak Kementerian Pendidikan Malaysia dalam usaha memantapkan elemen KBAT untuk PdP. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/1/GREduc2015-49.pdf Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna and Said, Rozita @ Radhiah (2015) Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 402-407).
spellingShingle Raja Mafuzin, Tunku Aidayuhanna
Said, Rozita @ Radhiah
Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
title Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
title_full Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
title_fullStr Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
title_full_unstemmed Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
title_short Aplikasi KBAT bagi mata pelajaran bahasa Melayu di sekolah menengah Wilayah Persekutuan Putrajaya
title_sort aplikasi kbat bagi mata pelajaran bahasa melayu di sekolah menengah wilayah persekutuan putrajaya
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66103/1/GREduc2015-49.pdf
work_keys_str_mv AT rajamafuzintunkuaidayuhanna aplikasikbatbagimatapelajaranbahasamelayudisekolahmenengahwilayahpersekutuanputrajaya
AT saidrozitaradhiah aplikasikbatbagimatapelajaranbahasamelayudisekolahmenengahwilayahpersekutuanputrajaya