Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional

Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise di Kolej Vokasional. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Seramai 415 orang pensyarah bidang vokasional dar...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Abdullah, Norlia, Asimiran, Soaib, Abdul Kadir, Suhaida
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66108/1/GREduc2015-54.pdf
_version_ 1825933069723369472
author Abdullah, Norlia
Asimiran, Soaib
Abdul Kadir, Suhaida
author_facet Abdullah, Norlia
Asimiran, Soaib
Abdul Kadir, Suhaida
author_sort Abdullah, Norlia
collection UPM
description Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise di Kolej Vokasional. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Seramai 415 orang pensyarah bidang vokasional daripada 80 buah Kolej Vokasional telah dipilih untuk dijadikan sampel kajian menggunakan teknik persampelan rawak berkadaran. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang diubahsuai berdasarkan kajian oleh Morrow (2004) untuk mengukur komitmen kerja, kajian oleh Yusof, Sandhu dan Singh (2007) untuk mengukur ciri keusahawanan dan kajian oleh Johnson & Stevens (2001) bagi mengukur pemboleh ubah persekitaran kolej. Analisis korelasi menunjukkan wujud hubungan yang signifikan bagi ciri keusahawanan (r = 0.648, p = 0.01) dan persekitaran kolej (r = 0.653, p = 0.01) dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise. Hasil kajian juga mendapati bahawa ciri keusahawanan dan persekitaran kolej adalah faktor signifikan dalam mempengaruhi komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise.
first_indexed 2024-03-06T09:51:38Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-66108
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:51:38Z
publishDate 2015
publisher Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-661082019-02-11T03:47:39Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66108/ Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional Abdullah, Norlia Asimiran, Soaib Abdul Kadir, Suhaida Kajian ini bertujuan mengkaji hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise di Kolej Vokasional. Kajian kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan melalui soal selidik. Seramai 415 orang pensyarah bidang vokasional daripada 80 buah Kolej Vokasional telah dipilih untuk dijadikan sampel kajian menggunakan teknik persampelan rawak berkadaran. Kajian ini menggunakan instrumen soal selidik yang diubahsuai berdasarkan kajian oleh Morrow (2004) untuk mengukur komitmen kerja, kajian oleh Yusof, Sandhu dan Singh (2007) untuk mengukur ciri keusahawanan dan kajian oleh Johnson & Stevens (2001) bagi mengukur pemboleh ubah persekitaran kolej. Analisis korelasi menunjukkan wujud hubungan yang signifikan bagi ciri keusahawanan (r = 0.648, p = 0.01) dan persekitaran kolej (r = 0.653, p = 0.01) dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise. Hasil kajian juga mendapati bahawa ciri keusahawanan dan persekitaran kolej adalah faktor signifikan dalam mempengaruhi komitmen pensyarah dalam pelaksanaan Program School Enterprise. Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66108/1/GREduc2015-54.pdf Abdullah, Norlia and Asimiran, Soaib and Abdul Kadir, Suhaida (2015) Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional. In: Graduate Research in Education (GREDuc) 2015 Seminar, 20 Dec. 2015, Faculty of Educational Studies, Universiti Putra Malaysia. (pp. 433-441).
spellingShingle Abdullah, Norlia
Asimiran, Soaib
Abdul Kadir, Suhaida
Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional
title Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional
title_full Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional
title_fullStr Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional
title_full_unstemmed Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional
title_short Hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program School Enterprise di kolej vokasional
title_sort hubungan antara ciri keusahawanan dan persekitaran kolej dengan komitmen pensyarah dalam pelaksanaan program school enterprise di kolej vokasional
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66108/1/GREduc2015-54.pdf
work_keys_str_mv AT abdullahnorlia hubunganantaracirikeusahawanandanpersekitarankolejdengankomitmenpensyarahdalampelaksanaanprogramschoolenterprisedikolejvokasional
AT asimiransoaib hubunganantaracirikeusahawanandanpersekitarankolejdengankomitmenpensyarahdalampelaksanaanprogramschoolenterprisedikolejvokasional
AT abdulkadirsuhaida hubunganantaracirikeusahawanandanpersekitarankolejdengankomitmenpensyarahdalampelaksanaanprogramschoolenterprisedikolejvokasional