Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju

Budaya kepenggunaan kini telah berubah daripada pembelian yang melampau kepada pembelian yang lebih lestari. Walaupun begitu, tingkahlaku pembelian yang lebih lestari mungkin masih lagi baru di Malaysia, tetapi tidak di negara maju. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tingkahlaku pembelian dala...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Zainal Badari, Shamsul Azahari, Hashim, Ahmad Hariza, Sabri, Mohamad Fazli, Othman, Mohd Amim, Zulkifli, Normaziah, Mat Arisah, Farhan
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66617/1/MACFEA2015-1.pdf
_version_ 1825933170565971968
author Zainal Badari, Shamsul Azahari
Hashim, Ahmad Hariza
Sabri, Mohamad Fazli
Othman, Mohd Amim
Zulkifli, Normaziah
Mat Arisah, Farhan
author_facet Zainal Badari, Shamsul Azahari
Hashim, Ahmad Hariza
Sabri, Mohamad Fazli
Othman, Mohd Amim
Zulkifli, Normaziah
Mat Arisah, Farhan
author_sort Zainal Badari, Shamsul Azahari
collection UPM
description Budaya kepenggunaan kini telah berubah daripada pembelian yang melampau kepada pembelian yang lebih lestari. Walaupun begitu, tingkahlaku pembelian yang lebih lestari mungkin masih lagi baru di Malaysia, tetapi tidak di negara maju. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan membandingkannya Malaysia dengan beberapa negara maju terpilih. Kajian berbentuk survei ini dijalankan keatas 846 oreng responden dari lapan buah universiti awam yang mewakili empat zon iaitu utara, selatan, timur dan tengah Semenanjung Malaysia. Responden dipilih secara rawak mudah dan perlu menjawab sendiri borang soal selidik yang disediakan. Borang soal selidik terdiri daripada beberapa bahagian iaitu i) latarbelakang responden, ii) isu alam sekitar, krisis sosial, kewangan, dan pemakanan, iii) kuasa beli pengguna, iv) perniagaan/kapitalisme dan v) nilai pengguna. Kutipan data dijalankan dalam semester kedua, sesi 2014-2015. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Hasil kajian menunjukkan responden mempunyai persepsi yang tinggi bagi kesemua isu/faktor yang ditanya berkaitan dengan tingkahlaku pembelian mereka. Perbandingan dengan negara maju juga menunjukkan peratusan yang tinggi dalam kalangan responden, mungkin kerana responden yang masih menuntut di universiti lebih memahami dan menerima isu yang dikemukan dalam borang soal selidik ini. Kesimpulannya, persepsi tingkahlaku pembelian dalam kalangan responden adalah tinggi dan secara tidak langsung dapat meningkatkan lagi tingkahlaku pembelian yang lebih lestari dalam kalangan pengguna baru di Malaysia.
first_indexed 2024-03-06T09:53:10Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-66617
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:53:10Z
publishDate 2015
record_format dspace
spelling upm.eprints-666172019-03-04T00:00:25Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66617/ Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju Zainal Badari, Shamsul Azahari Hashim, Ahmad Hariza Sabri, Mohamad Fazli Othman, Mohd Amim Zulkifli, Normaziah Mat Arisah, Farhan Budaya kepenggunaan kini telah berubah daripada pembelian yang melampau kepada pembelian yang lebih lestari. Walaupun begitu, tingkahlaku pembelian yang lebih lestari mungkin masih lagi baru di Malaysia, tetapi tidak di negara maju. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan membandingkannya Malaysia dengan beberapa negara maju terpilih. Kajian berbentuk survei ini dijalankan keatas 846 oreng responden dari lapan buah universiti awam yang mewakili empat zon iaitu utara, selatan, timur dan tengah Semenanjung Malaysia. Responden dipilih secara rawak mudah dan perlu menjawab sendiri borang soal selidik yang disediakan. Borang soal selidik terdiri daripada beberapa bahagian iaitu i) latarbelakang responden, ii) isu alam sekitar, krisis sosial, kewangan, dan pemakanan, iii) kuasa beli pengguna, iv) perniagaan/kapitalisme dan v) nilai pengguna. Kutipan data dijalankan dalam semester kedua, sesi 2014-2015. Data kajian dianalisis secara deskriptif. Hasil kajian menunjukkan responden mempunyai persepsi yang tinggi bagi kesemua isu/faktor yang ditanya berkaitan dengan tingkahlaku pembelian mereka. Perbandingan dengan negara maju juga menunjukkan peratusan yang tinggi dalam kalangan responden, mungkin kerana responden yang masih menuntut di universiti lebih memahami dan menerima isu yang dikemukan dalam borang soal selidik ini. Kesimpulannya, persepsi tingkahlaku pembelian dalam kalangan responden adalah tinggi dan secara tidak langsung dapat meningkatkan lagi tingkahlaku pembelian yang lebih lestari dalam kalangan pengguna baru di Malaysia. 2015 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66617/1/MACFEA2015-1.pdf Zainal Badari, Shamsul Azahari and Hashim, Ahmad Hariza and Sabri, Mohamad Fazli and Othman, Mohd Amim and Zulkifli, Normaziah and Mat Arisah, Farhan (2015) Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju. In: 19th MACFEA National Seminar 2015 (MACFEA2015), 19-20 Nov. 2015, Palm Garden Hotel, IOI Resort City, Putrajaya, Malaysia. (pp. 426-446).
spellingShingle Zainal Badari, Shamsul Azahari
Hashim, Ahmad Hariza
Sabri, Mohamad Fazli
Othman, Mohd Amim
Zulkifli, Normaziah
Mat Arisah, Farhan
Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
title Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
title_full Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
title_fullStr Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
title_full_unstemmed Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
title_short Tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di Malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
title_sort tingkahlaku pembelian dalam kalangan pengguna baru di malaysia dan perbandingannya dengan negara maju
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66617/1/MACFEA2015-1.pdf
work_keys_str_mv AT zainalbadarishamsulazahari tingkahlakupembeliandalamkalanganpenggunabarudimalaysiadanperbandingannyadengannegaramaju
AT hashimahmadhariza tingkahlakupembeliandalamkalanganpenggunabarudimalaysiadanperbandingannyadengannegaramaju
AT sabrimohamadfazli tingkahlakupembeliandalamkalanganpenggunabarudimalaysiadanperbandingannyadengannegaramaju
AT othmanmohdamim tingkahlakupembeliandalamkalanganpenggunabarudimalaysiadanperbandingannyadengannegaramaju
AT zulkiflinormaziah tingkahlakupembeliandalamkalanganpenggunabarudimalaysiadanperbandingannyadengannegaramaju
AT matarisahfarhan tingkahlakupembeliandalamkalanganpenggunabarudimalaysiadanperbandingannyadengannegaramaju