Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan

Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran yang seringkali diberikan penekanan dalam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah. Bersesuaian dengan transformasi pendidikan negara, melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM),...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Jamaluddin, Nor Sa'adah, Abdul Kadir, Suhaida, Abdullah, Arnida, Alias, Siti Noormi
Format: Conference or Workshop Item
Language:English
Published: Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin 2018
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/1/MEDC%202018-1.pdf
_version_ 1825933184249888768
author Jamaluddin, Nor Sa'adah
Abdul Kadir, Suhaida
Abdullah, Arnida
Alias, Siti Noormi
author_facet Jamaluddin, Nor Sa'adah
Abdul Kadir, Suhaida
Abdullah, Arnida
Alias, Siti Noormi
author_sort Jamaluddin, Nor Sa'adah
collection UPM
description Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran yang seringkali diberikan penekanan dalam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah. Bersesuaian dengan transformasi pendidikan negara, melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM), pengaplikasian PBP dilihat mampu menyumbang kepada kecemerlangan murid bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi membantu murid menguasai kepelbagaian kemahiran abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dijalankan ke atas murid tingkatan 4 yang mengambil Mata Pelajaran Elektif Ikhtisas (MPEI) Prinsip Perakaunan (PP) dengan menjadikan topik Penyata Kewangan Milikan Tunggal sebagai fokus utama dalam mengkaji kesan PBP ke atas perubahan pencapaian murid. Penggunaan modul khusus dalam tujuan kajian ini mengambil kira keterlibatan elemen scaffolding. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi yang melibatkan dua kumpulan fokus iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Sampel kajian ini adalah 40 orang murid tingkatan 4 di Sekolah Bina Insan-Yayasan MSU, Puchong, Selangor, yang mewakili 20 orang murid kumpulan rawatan dan 20 orang murid kumpulan kawalan. Dapatan analisis kajian menjelaskan wujud perbezaan yang siginifikan antara skor min kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan ini memberi gambaran bahawa melalui pengaplikasian PBP dengan scaffolding, pencapaian murid dalam pembelajaran mereka dapat dipertingkatkan sekaligus membuktikan pengaplikasian PBP dengan scaffolding wajar digunakan sebagai salah satu alternatif dalam sesi PdPc di sekolah dalam usaha memastikan kecemerlangan murid terus berkekalan.
first_indexed 2024-03-06T09:53:23Z
format Conference or Workshop Item
id upm.eprints-66687
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T09:53:23Z
publishDate 2018
publisher Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin
record_format dspace
spelling upm.eprints-666872019-03-04T00:17:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/ Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan Jamaluddin, Nor Sa'adah Abdul Kadir, Suhaida Abdullah, Arnida Alias, Siti Noormi Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran yang seringkali diberikan penekanan dalam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah. Bersesuaian dengan transformasi pendidikan negara, melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM), pengaplikasian PBP dilihat mampu menyumbang kepada kecemerlangan murid bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi membantu murid menguasai kepelbagaian kemahiran abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dijalankan ke atas murid tingkatan 4 yang mengambil Mata Pelajaran Elektif Ikhtisas (MPEI) Prinsip Perakaunan (PP) dengan menjadikan topik Penyata Kewangan Milikan Tunggal sebagai fokus utama dalam mengkaji kesan PBP ke atas perubahan pencapaian murid. Penggunaan modul khusus dalam tujuan kajian ini mengambil kira keterlibatan elemen scaffolding. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi yang melibatkan dua kumpulan fokus iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Sampel kajian ini adalah 40 orang murid tingkatan 4 di Sekolah Bina Insan-Yayasan MSU, Puchong, Selangor, yang mewakili 20 orang murid kumpulan rawatan dan 20 orang murid kumpulan kawalan. Dapatan analisis kajian menjelaskan wujud perbezaan yang siginifikan antara skor min kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan ini memberi gambaran bahawa melalui pengaplikasian PBP dengan scaffolding, pencapaian murid dalam pembelajaran mereka dapat dipertingkatkan sekaligus membuktikan pengaplikasian PBP dengan scaffolding wajar digunakan sebagai salah satu alternatif dalam sesi PdPc di sekolah dalam usaha memastikan kecemerlangan murid terus berkekalan. Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/1/MEDC%202018-1.pdf Jamaluddin, Nor Sa'adah and Abdul Kadir, Suhaida and Abdullah, Arnida and Alias, Siti Noormi (2018) Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam (MEDC 2018), 7-8 Nov. 2018, Universiti Sultan Zainal Abidin. (pp. 105-113).
spellingShingle Jamaluddin, Nor Sa'adah
Abdul Kadir, Suhaida
Abdullah, Arnida
Alias, Siti Noormi
Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_full Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_fullStr Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_full_unstemmed Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_short Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
title_sort scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/1/MEDC%202018-1.pdf
work_keys_str_mv AT jamaluddinnorsaadah scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan
AT abdulkadirsuhaida scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan
AT abdullaharnida scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan
AT aliassitinoormi scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan