Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan
Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran yang seringkali diberikan penekanan dalam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah. Bersesuaian dengan transformasi pendidikan negara, melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM),...
Main Authors: | , , , |
---|---|
Format: | Conference or Workshop Item |
Language: | English |
Published: |
Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin
2018
|
Online Access: | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/1/MEDC%202018-1.pdf |
_version_ | 1825933184249888768 |
---|---|
author | Jamaluddin, Nor Sa'adah Abdul Kadir, Suhaida Abdullah, Arnida Alias, Siti Noormi |
author_facet | Jamaluddin, Nor Sa'adah Abdul Kadir, Suhaida Abdullah, Arnida Alias, Siti Noormi |
author_sort | Jamaluddin, Nor Sa'adah |
collection | UPM |
description | Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran yang seringkali diberikan penekanan dalam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah. Bersesuaian dengan transformasi pendidikan negara, melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM), pengaplikasian PBP dilihat mampu menyumbang kepada kecemerlangan murid bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi membantu murid menguasai kepelbagaian kemahiran abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dijalankan ke atas murid tingkatan 4 yang mengambil Mata Pelajaran Elektif Ikhtisas (MPEI) Prinsip Perakaunan (PP) dengan menjadikan topik Penyata Kewangan Milikan Tunggal sebagai fokus utama dalam mengkaji kesan PBP ke atas perubahan pencapaian murid. Penggunaan modul khusus dalam tujuan kajian ini mengambil kira keterlibatan elemen scaffolding. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi yang melibatkan dua kumpulan fokus iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Sampel kajian ini adalah 40 orang murid tingkatan 4 di Sekolah Bina Insan-Yayasan MSU, Puchong, Selangor, yang mewakili 20 orang murid kumpulan rawatan dan 20 orang murid kumpulan kawalan. Dapatan analisis kajian menjelaskan wujud perbezaan yang siginifikan antara skor min kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan ini memberi gambaran bahawa melalui pengaplikasian PBP dengan scaffolding, pencapaian murid dalam pembelajaran mereka dapat dipertingkatkan sekaligus membuktikan pengaplikasian PBP dengan scaffolding wajar digunakan sebagai salah satu alternatif dalam sesi PdPc di sekolah dalam usaha memastikan kecemerlangan murid terus berkekalan. |
first_indexed | 2024-03-06T09:53:23Z |
format | Conference or Workshop Item |
id | upm.eprints-66687 |
institution | Universiti Putra Malaysia |
language | English |
last_indexed | 2024-03-06T09:53:23Z |
publishDate | 2018 |
publisher | Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin |
record_format | dspace |
spelling | upm.eprints-666872019-03-04T00:17:42Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/ Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan Jamaluddin, Nor Sa'adah Abdul Kadir, Suhaida Abdullah, Arnida Alias, Siti Noormi Pembelajaran Berasaskan Projek (PBP) merupakan antara strategi pengajaran dan pembelajaran yang seringkali diberikan penekanan dalam sesi pengajaran dan pemudahcaraan (PdPc) di sekolah. Bersesuaian dengan transformasi pendidikan negara, melalui pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM), pengaplikasian PBP dilihat mampu menyumbang kepada kecemerlangan murid bukan sahaja dalam bidang akademik tetapi membantu murid menguasai kepelbagaian kemahiran abad ke-21. Justeru itu, kajian ini dijalankan ke atas murid tingkatan 4 yang mengambil Mata Pelajaran Elektif Ikhtisas (MPEI) Prinsip Perakaunan (PP) dengan menjadikan topik Penyata Kewangan Milikan Tunggal sebagai fokus utama dalam mengkaji kesan PBP ke atas perubahan pencapaian murid. Penggunaan modul khusus dalam tujuan kajian ini mengambil kira keterlibatan elemen scaffolding. Kajian ini menggunakan kaedah eksperimen kuasi yang melibatkan dua kumpulan fokus iaitu kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Sampel kajian ini adalah 40 orang murid tingkatan 4 di Sekolah Bina Insan-Yayasan MSU, Puchong, Selangor, yang mewakili 20 orang murid kumpulan rawatan dan 20 orang murid kumpulan kawalan. Dapatan analisis kajian menjelaskan wujud perbezaan yang siginifikan antara skor min kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Dapatan ini memberi gambaran bahawa melalui pengaplikasian PBP dengan scaffolding, pencapaian murid dalam pembelajaran mereka dapat dipertingkatkan sekaligus membuktikan pengaplikasian PBP dengan scaffolding wajar digunakan sebagai salah satu alternatif dalam sesi PdPc di sekolah dalam usaha memastikan kecemerlangan murid terus berkekalan. Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin 2018 Conference or Workshop Item PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/1/MEDC%202018-1.pdf Jamaluddin, Nor Sa'adah and Abdul Kadir, Suhaida and Abdullah, Arnida and Alias, Siti Noormi (2018) Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan. In: Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam (MEDC 2018), 7-8 Nov. 2018, Universiti Sultan Zainal Abidin. (pp. 105-113). |
spellingShingle | Jamaluddin, Nor Sa'adah Abdul Kadir, Suhaida Abdullah, Arnida Alias, Siti Noormi Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title | Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_full | Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_fullStr | Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_full_unstemmed | Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_short | Scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid: kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
title_sort | scaffolding melalui pembelajaran berasaskan projek terhadap perubahan pencapaian murid kajian dalam mata pelajaran prinsip perakaunan |
url | http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66687/1/MEDC%202018-1.pdf |
work_keys_str_mv | AT jamaluddinnorsaadah scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan AT abdulkadirsuhaida scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan AT abdullaharnida scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan AT aliassitinoormi scaffoldingmelaluipembelajaranberasaskanprojekterhadapperubahanpencapaianmuridkajiandalammatapelajaranprinsipperakaunan |