Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat

Prestasi pelajar Malaysia telah merosot di bawah purata antarabangsa bagi subjek Sains dan Matematik semenjak tahun 2003. Lebih membimbangkan lagi apabila hampir 50% pelajar aliran Sains memperoleh gred rendah iaitu D, E dan G dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008–2012. Perspektif ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Roslan, Samsilah, Ab Jalil, Nurmaimanah, Abdullah, Maria Chong
Format: Article
Language:English
Published: Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015
Online Access:http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69795/1/Perspektif%20masa%20dan%20pencapaian%20akademik%20pelajar%20aliran%20sains%20daerah%20Hulu%20Langat.pdf
_version_ 1796979008978550784
author Roslan, Samsilah
Ab Jalil, Nurmaimanah
Abdullah, Maria Chong
author_facet Roslan, Samsilah
Ab Jalil, Nurmaimanah
Abdullah, Maria Chong
author_sort Roslan, Samsilah
collection UPM
description Prestasi pelajar Malaysia telah merosot di bawah purata antarabangsa bagi subjek Sains dan Matematik semenjak tahun 2003. Lebih membimbangkan lagi apabila hampir 50% pelajar aliran Sains memperoleh gred rendah iaitu D, E dan G dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008–2012. Perspektif masa dilihat antara faktor penting yang harus dikaji bagi merungkai faktor berkaitan masalah kemerosotan ini. Justeru, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap dan pola bagi setiap dimensi perspektif masa berdasarkan faktor jantina, bangsa, lokasi sekolah dan pencapaian akademik pelajar aliran Sains. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti hubungan antara dimensi perspektif masa dengan pencapaian akademik pelajar aliran Sains secara keseluruhannya. Seramai 390 orang pelajar aliran Sains di daerah Hulu Langat terlibat dalam kajian ini dan Zimbardo Time Perspective Inventory(ZTPI) telah digunakan untuk mengukur perspektif masa pelajar, manakala skor GPMP bagi empat mata pelajaran Sains iaitu Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan diambil untuk mengukur tahap pencapaian akademik mereka. Dapatan kajian menunjukkan tahap bagi setiap dimensi perspektif masa pelajar aliran Sains di daerah Hulu Langat adalah berada pada tahap sederhana dengan mencatatkan peratusan antara 58.5–81.8%. Analisis ujian-t dan ANOVA satu hala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi perspektif masa berdasarkan faktor jantina, bangsa, lokasi sekolah dan pencapaian akademik pelajar aliran Sains. Secara keseluruhannya, dapatan kajian ini adalah selari dengan dapatan kajian lepas iaitu perspektif masa bagi seseorang pelajar aliran Sains amat mempengaruhi pencapaian akademik mereka khususnya dalam mata pelajaran Sains di sekolah.
first_indexed 2024-03-06T10:02:46Z
format Article
id upm.eprints-69795
institution Universiti Putra Malaysia
language English
last_indexed 2024-03-06T10:02:46Z
publishDate 2015
publisher Penerbit Universiti Sains Malaysia
record_format dspace
spelling upm.eprints-697952019-07-08T07:24:13Z http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69795/ Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat Roslan, Samsilah Ab Jalil, Nurmaimanah Abdullah, Maria Chong Prestasi pelajar Malaysia telah merosot di bawah purata antarabangsa bagi subjek Sains dan Matematik semenjak tahun 2003. Lebih membimbangkan lagi apabila hampir 50% pelajar aliran Sains memperoleh gred rendah iaitu D, E dan G dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008–2012. Perspektif masa dilihat antara faktor penting yang harus dikaji bagi merungkai faktor berkaitan masalah kemerosotan ini. Justeru, kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti tahap dan pola bagi setiap dimensi perspektif masa berdasarkan faktor jantina, bangsa, lokasi sekolah dan pencapaian akademik pelajar aliran Sains. Selain itu, kajian ini juga dijalankan untuk mengenal pasti hubungan antara dimensi perspektif masa dengan pencapaian akademik pelajar aliran Sains secara keseluruhannya. Seramai 390 orang pelajar aliran Sains di daerah Hulu Langat terlibat dalam kajian ini dan Zimbardo Time Perspective Inventory(ZTPI) telah digunakan untuk mengukur perspektif masa pelajar, manakala skor GPMP bagi empat mata pelajaran Sains iaitu Fizik, Kimia, Biologi dan Matematik Tambahan diambil untuk mengukur tahap pencapaian akademik mereka. Dapatan kajian menunjukkan tahap bagi setiap dimensi perspektif masa pelajar aliran Sains di daerah Hulu Langat adalah berada pada tahap sederhana dengan mencatatkan peratusan antara 58.5–81.8%. Analisis ujian-t dan ANOVA satu hala menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan bagi dimensi perspektif masa berdasarkan faktor jantina, bangsa, lokasi sekolah dan pencapaian akademik pelajar aliran Sains. Secara keseluruhannya, dapatan kajian ini adalah selari dengan dapatan kajian lepas iaitu perspektif masa bagi seseorang pelajar aliran Sains amat mempengaruhi pencapaian akademik mereka khususnya dalam mata pelajaran Sains di sekolah. Penerbit Universiti Sains Malaysia 2015 Article PeerReviewed text en http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69795/1/Perspektif%20masa%20dan%20pencapaian%20akademik%20pelajar%20aliran%20sains%20daerah%20Hulu%20Langat.pdf Roslan, Samsilah and Ab Jalil, Nurmaimanah and Abdullah, Maria Chong (2015) Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 30. pp. 123-139. ISSN 2180-3463; ESSN: 2289-9057 http://apjee.usm.my/vol30_2015.html
spellingShingle Roslan, Samsilah
Ab Jalil, Nurmaimanah
Abdullah, Maria Chong
Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat
title Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat
title_full Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat
title_fullStr Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat
title_full_unstemmed Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat
title_short Perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah Hulu Langat
title_sort perspektif masa dan pencapaian akademik pelajar aliran sains daerah hulu langat
url http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/69795/1/Perspektif%20masa%20dan%20pencapaian%20akademik%20pelajar%20aliran%20sains%20daerah%20Hulu%20Langat.pdf
work_keys_str_mv AT roslansamsilah perspektifmasadanpencapaianakademikpelajaraliransainsdaerahhululangat
AT abjalilnurmaimanah perspektifmasadanpencapaianakademikpelajaraliransainsdaerahhululangat
AT abdullahmariachong perspektifmasadanpencapaianakademikpelajaraliransainsdaerahhululangat